2559
Sök

Projekt: Bmw 525 -88 M20B25 -> M50B25

601 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#1
Tjeenare! Har nu bestämt mig för att jag ska byta från M20 till M50 motor i bilen. Det som hände var att en vipparm gick av och topplockspackningen samtidigt. Plockade isär allt och skickade toppen på planing. Kollade upp vipparna och kamaxeln och konstaterade att vipparna och kammen är totalslut. Satte mig vid datorn och började kolla upp vad de skulle kosta och eventuellt helt byta motor till en annan M20. Sen så kom tanken på att varför inte stoppa i en M50 på en gång? tongue Sagt och gjort, kastade mig på blocket och hittade en komplett M50B25 med växellåda och hela kabelstammen från lykta till lykta med alla boxar. Hoppade i bilen med släp och for och köpte.

Det var lite för fakta smile Nu till det aktuella. Ni får ursäkta för de jättedåliga bilderna. Ska försöka fixa fram en riktig kamera så snart som möjligt!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/526406_yaqpey.jpg
Toppen borta och kabelstammen lös.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/526414_kpwcqj.jpg
Motor urlyft. 3 starka karlar och mycket vilja så var den ute wink




https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/526416_olagn1.jpg
En av sopsäckarna med kablar som följde med motorn som inhandlades tongue




https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/526418_b8m09f.jpg
Andra sopsäcken med massa kabel


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/526419_d8lwod.jpg
Började lite mjukt med att ta lös dessa boxar och byta ut mot M50ins


Har inte hunnit nå mera. Tänkte ta det lugnt idag och julafton. Men sedan juldagen börjas det igen med att fundera och försöka klura ut hur elen skall vara. Är det någon som har ett elschema för M50 liggandes på datorn? eller kan länka till någon bra sida?
GOD JUL på er! smile uppdaterar så fort jag får något gjort i garaget
Senast redigerat av Pedaal (23 december 2008)

1 507 Inlägg
23 december 2008
#2
Riktigt bra idé du fick där! Lätt att man stoppar i en m50-motor istället.
Köp Haynes handbok till en modell som har m50 original. Där finns kopplingsschema till elen med.

Lycka till!
Mvh
/T


601 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
#3
Tuggummimannen skrev:
Riktigt bra idé du fick där! Lätt att man stoppar i en m50-motor istället.
Köp Haynes handbok till en modell som har m50 original. Där finns kopplingsschema till elen med.

Lycka till!
Mvh
/T

Joo, M50 är ju en motor som går lite bättre och är erkänt hållbarare smile Får se vars detta slutar tongue Har redan pratat med bilprovningen och de sa att det är inga problem att besikta med denna motor! tongue

040 RedLine
1 219 Inlägg
23 december 2008
#4
Oj, detta ser ju riktigt bra ut:D GOD JUL:D

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

601 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#5
Motorn är nu där den ska vara i motorutrymmet smile Gick smärtfritt när vi väl fick en motorlyft som fungerade! "tummen upp" Tänkte först ta lös fronten och sänka med lådan fast i motorn, men beslutade att lossa lådan istället och bängla dit den senare. Så nästa gång blir det försöka fästa växellådan och sen börja i elektroniken. Har tyvärr inga bilder pga glömt kamera hemma, får ta kort nästa gång jag är i garaget smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 december 2008
#6
Lycka till, om inte annat går det ihop sig i och med att du slipper byta kamrem tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

601 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#7
Rquired skrev:
Lycka till, om inte annat går det ihop sig i och med att du slipper byta kamrem tongue

Haha joo det är ju fördelen med kamkedja smile

601 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#8
Inte någon som har en luftmassemätare till M50 liggandes? Den från M20in tror jag är lite underdimesionerad, eller är jag ute och cyklar då?

264 Inlägg
1 januari 2009
#9
Pedaal skrev:
Inte någon som har en luftmassemätare till M50 liggandes? Den från M20in tror jag är lite underdimesionerad, eller är jag ute och cyklar då?

m20 har luftmängdmätare, m50 luftmassemätare, helt olika grejjer..


601 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#10
WurstingErik skrev:
Pedaal skrev:
Inte någon som har en luftmassemätare till M50 liggandes? Den från M20in tror jag är lite underdimesionerad, eller är jag ute och cyklar då?

m20 har luftmängdmätare, m50 luftmassemätare, helt olika grejjer..

Mmm misstänkte det, har inte kollat på den eller så bara kastat lös den när jag kasta ut M20 motorn. Får väl åka till närmsta bildem och leta upp en smile Inte lätt vara student och hålla på att bygga såhära roll

601 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#11
Hejsan igen! smile haft ett litet uppehåll några dagar nu. Var i garaget idag och vi tog oss an växellådan i första hand. Gick förvånansvärt smärtfritt när vi tagit bort avgaset och värmeplåtarna så vi kunde ta ner kardan. Men vi har stött på ett problem :S... Ni kommer att se en bild längre ner vad jag menar..




https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/538692_u8s4pt.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/538698_plc45r.jpg
här ser ni min mastiga sista ljuddämpare ;D dock inte jag som byggt, satt dära vid köp smile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/538701_313twm.jpg
Var lite trångt att komma åt när vi skulle dra åt startmotorn så tog några förlängare och en led för att komma åt bäst smile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/538705_iy3dkb.jpg
Här är dagens problem.. kardan verkar vara lite för kort.. Verkar inte bättre än att kardan skiljer mellan motorerna. Någon som vet exakt??




https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/538709_ghncc6.jpg
i dessa kontakter är det bara skarva ihop 1 mot 1, 2 mot 2 osv osv? eller skiljer kablaget åt mellan M20 och M50. Tror nog jag måste gräva upp ett riktigt elschema på båda motorerna..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/538711_vbk5ds.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/538712_zb2ex6.jpg
som ni ser så är det hona mot hona. så måste byta ena kontakten till en hane.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/538714_vmct9c.jpg

Med.lem
3 759 Inlägg
8 januari 2009
#12
Det är LMM anslutnigar de där va?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2009
#13
Gissar på att du sitter och sorterar säcken med kablar du fick nu eller? En del att göra med det big_smile
Har du nån fråga så testa på autopower.se, vissa där har glömt mer om bmw än en vanlig dödlig kommer lära sig tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

601 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#14
Mr_EmCom skrev:
Det är LMM anslutnigar de där va?

De där är anslutningarna för all el från motorn, som senare går in i säkringsdosa etc smile

601 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
Gissar på att du sitter och sorterar säcken med kablar du fick nu eller? En del att göra med det big_smile
Har du nån fråga så testa på autopower.se, vissa där har glömt mer om bmw än en vanlig dödlig kommer lära sig tongue

Joo fått sortera en del, vad som ska användas och icke användas tongue har provat vända mig dit, men var  bara en som svarade på tråden.. hmm

601 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#16
Har inte hunnit skruva idag  Vart lite alkohol istället igår så orkar inte riktigt idag, hoppas ni förstår lol
Har däremot fått in lite bilder nu ifrån en annan kamera, så blir en liten summering om vad som hänt smile
Var på BMW återförsäljaren hära i trakten och tänkte köpa kylarslangar och eventuellt få utskrivet ett schema på kablarna som går in i 20 pins kontakten mellan motor och säkringscentral. Det var då de otrevligaste folket jag träffat på mycket länge.... Vet inte om det är att man är ungdom eller att dom alltid vaknat på fel sida. Vad man än sa så vart jag avhyvlad vid fotknölarna ungefär. Åkte dit i onödan vart inte klokare på något. Fick inte köpa kylarslangar för de måste veta exakt vilken månad 91 motorn är tillverkad. Skiljer tydligen från månad till månad på motorerna hela tiden. Sen så kunde han inte berätta hur långa mellanaxlarna är på M20, men M50 det gick fint. Tyckte jag var dum som inte visste att jag var tvungen att byta till en nyare kylare också. Och elschema hade dom först på löpmeter i pärmar, då frågade jag om de inte fanns i datorerna? Fick till svar att pärmarna är arkiverade och att de finns i datorerna men han tyckte att jag inte skulle få de utskrivet pga att jag ungefär skulle kopiera upp och ge ut/sälja till mina kompisar vidare de där papprena... Så är helt tvärpall i projektet just nu. vet inte vad jag ska göra alls...




https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/540086_uw1tdx.jpg
Här sänks motorn ner smile Gick helt smärtfritt, ingen skada på varken bil eller oss! cool


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/540090_79v1yb.jpg
Haha ser lite tattigt ut men funkade helt perfekt! smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/540094_ud67w3.jpg
Lite "färdkost" är viktigt att ha med sig!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/540097_r6j0zk.jpg
Huvvahuvva för trånga garage, måste nog skaffa en verktygsvagn till nästa projekt. Känns lite onödigt ha 3 olika verktygslådor så fort de ska skruvas för att man ska ha flera av allt tongue





https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/540104_t7lrkk.jpg
Kompisen vart arg på cykeln att den var ivägen, så den fick infinna sig att hänga på väggen.. tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/540105_1heja2.jpg
Grejjerna till den gamla rasade toppen med luftfilter och slang. Blir att renovera den toppen sen när bilen är klar nu när jag ändå har riktplanat toppen 0.3mm


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/540110_tbhyqo.jpg
Byta olja i växellådan innan montering!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/93720/540112_4o2lyi.jpg
AC kompressor. Någon som är intresserad? Har ingen aning alls om skick, tyvärr
Senast redigerat av Pedaal (10 januari 2009)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
10 januari 2009
#17
Angående kardanen. Går det inte att dra isär den? Vart också orolig vid det skedet men bara att dra isär den.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

601 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#18
ToTTeN skrev:
Angående kardanen. Går det inte att dra isär den? Vart också orolig vid det skedet men bara att dra isär den.

Ahaa okej får väl prova. är ju ungefär 1.5 cm det handlar om sad Tack för tipset, ska inspektera! smile

dARKiE
5 031 Inlägg
10 januari 2009
#19
Här har du samma sida som bmw använder.

Har för mig där finns elschema och allt i detta program.

http://www.realoem.com/bmw/select.do

/mvh skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

601 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#20
Darkie skrev:
Här har du samma sida som bmw använder.

Har för mig där finns elschema och allt i detta program.

http://www.realoem.com/bmw/select.do

/mvh skog

TACKTACK!! Ska sätta mig och leta smile


Sök