4043
Sök

Olje Filter

40 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
Det är så här att jag antagligen har litat för mycket på att farsan kan någon om bilar.
Vi gjorde ett oljebyte och jag köpte ett oljefilter från Mekonomen.
En tid innan oljebytet så varvade motorn ojämnt, speciellt när den var kall och efter oljebytet blev det bara värre.
Jag har tittat runt lite och börjar tro starkt på att det är oljefiltret som är den felande länken..
Vad tror ni?

Om det skulle vara oljefiltret räcker de med att jag åker till BMW och köper ett original filter och sätter i eller är det bäst att jag gör ett oljebyte igen? eftersom det kanske har kommit in mycket "smutsig" olja under de här 3 månaderna som jag kört med Mekonomens filter.

Körv
3 535 Inlägg
24 december 2008
Xelaz skrev:
Det är så här att jag antagligen har litat för mycket på att farsan kan någon om bilar.
Vi gjorde ett oljebyte och jag köpte ett oljefilter från Mekonomen.
En tid innan oljebytet så varvade motorn ojämnt, speciellt när den var kall och efter oljebytet blev det bara värre.
Jag har tittat runt lite och börjar tro starkt på att det är oljefiltret som är den felande länken..
Vad tror ni?

Om det skulle vara oljefiltret räcker de med att jag åker till BMW och köper ett original filter och sätter i eller är det bäst att jag gör ett oljebyte igen? eftersom det kanske har kommit in mycket "smutsig" olja under de här 3 månaderna som jag kört med Mekonomens filter.

Är du riktigt noga så byter du olja också.

Truckdriving Man

582 Inlägg
24 december 2008
Med såna grejer så får man vad man betalar för, så var inte "dumsnål" serva den hos BMW eller köp deras rekommenderade grejer.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

40 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
Jo, visste inte att de var så stor skillnad från oljefilter till oljefilter bara.. Nu har min "Oil Service" lampa börja lysa när man slår på tändningen, det borde ju indikera att mina misstankar stämmer, inte sant?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 december 2008
Köp BMW originalfilter samt rekomenderad olja, tvivlar på att problemet försvinner men då har du i vart fall rätt grejjer

Rock'n Roll

1 948 Inlägg
24 december 2008
för det första. kommer bli kladdigt om du ska byta oljefilter utan att först tömma ur oljan wink

sen har du kollat oljan? kanske skruvat på filtret lite snett så att den läckt ut olja... inget illa menat om dig nu men förstår mig inte på folk som ALDRIG kollar oljan. när bilen väll varnar då har du kommit så långt ner på oljestickan så du ska stänga av motorn på en gång och be till gud att inget hänt med motorn.

personligen så kollar jag oljan varje gång jag tankar (var 100e mil) eller så fort jag ska åka en längre bit, har visserligen aldrig behövt fylla på något men bättre att vara säker.

1 353 Inlägg
24 december 2008
baltis skrev:
för det första. kommer bli kladdigt om du ska byta oljefilter utan att först tömma ur oljan wink

sen har du kollat oljan? kanske skruvat på filtret lite snett så att den läckt ut olja... inget illa menat om dig nu men förstår mig inte på folk som ALDRIG kollar oljan. när bilen väll varnar då har du kommit så långt ner på oljestickan så du ska stänga av motorn på en gång och be till gud att inget hänt med motorn.

personligen så kollar jag oljan varje gång jag tankar (var 100e mil) eller så fort jag ska åka en längre bit, har visserligen aldrig behövt fylla på något men bättre att vara säker.

Fast BMW har ju 2 st varningar för oljan smile
En för Nivån, samt en för oljetrycket.
När den klagar på Nivån så har du ca 5 mm kvar till minimum på stickan.

There's no replacement for displacement

375 Inlägg
24 december 2008
Oljefiltret från mekonomen är säkert samma som BMW orginal, brukar vara Bosch om jag inte missminner mig.

Men deras databaser ang olja brukar vara lite luddiga, eller missvisande.
Så kolla upp i handbok eller med BMW vilken olja, dvs viskositet ( ex 5w-30) du ska ha.

Sök