Ligger man nära en lastbil så man man minska förbrukningen med 30%. Men det är inte något att rekommendera då lastbilen har svårt att se en i backspegeln plus att det inte är så nyttigt för lacken på fronten. Mythbusters FTW!
Jag kan köra rätt snålt. Körde 30 mil blandad körning med C70N T5 6MT med ett snitt på 0.66l/mil (2 pers i bilen och full packning). Rätt bra
Ligger man nära en lastbil så man man minska förbrukningen med 30%. Men det är inte något att rekommendera då lastbilen har svårt att se en i backspegeln plus att det inte är så nyttigt för lacken på fronten. Mythbusters FTW!
Jag kan köra rätt snålt. Körde 30 mil blandad körning med C70N T5 6MT med ett snitt på 0.66l/mil (2 pers i bilen och full packning). Rätt bra
en t5a så snålt? skulle jag aldrig klara, jag menar man måste ju utnyttja effekten
"volvo740mannen (Från Bjuv) för 3 veckor sedan (#347) Min drar c.a 0,56l/mil nu med nytt bränslefilter och soppapump samt att jag blandar med 60%bensin 40%etanol " haha
Vaa. 0.56 l/mil ??? Kan det vara sant? Jag har också hört att vissa kör snålt med B230F, men inte så snålt.
Att ligga 40 på femmans växel är ganska lätt om man har en bra servad motor. Kör du på etanol och ställer fram förtändning så är det lättare. Det är lättast att ligga lågt med B230F p.g.a den sura lågvarviga, snåla M-kammen.
Ju mer du skriver detstå mer börjar jag tvivla på att du ens kört din 740... "Att ligga 40 på femmans växel är ganska lätt" lätt? LÄTT?! motorf*n bara rycker och vill ta självmord. Saaben går med på 50 på 5an i lätt nedförslut men det är KNAPPT och det finns inte en chans i världen att motorn mår bra. Har kört några volvo och den jag senast testade körde en 245 tvärvägrade gå under 55 på 5an.
Kan omöjligt tänka mig att det går att få ned en 740 till under 0,60L/mil. Möjligtvis 0.70L/mil i 70km/h och idealiska förhållanden. Min 9k får jag ned på 0,65 om jag slökör 70-90km/h med farthållaren.
kmr ihåg att en här på garaget påstog att sin 740 drog 0.65 och då körde han typ 50/50 bensin/e85, sen är det ju bara en fråga om sanningshalten i de hela
B230A och B230K är helt omöjliga att få ner under litern.
B230F däremot är en mycket mer potent motor! Fick ner min 745a till 0.9 i somras. Och det var beräknat på full tank osv. Så det kan inte ha blivit fel i räkenskaperna Min nuvarande 740 med B230F dricker väl kring litern. Skitsamma egentligen, sålänge det inte blir mer så är jag nöjd. Jag kör ju inte så ofta så det är ju lugnt. Tar mig ju framåt
snittar du 1.6 med RS6:an? Jag snittar 1.7 med en S6:a...
Pickisen går aldrig under 2l/milen.
Och jag drar mitt strå till stacken och kör så gott som alltid ecodriving med alla bilar jag kör! Det har inget med att vara snål att göra, utan att tänka på sina medmänniskor.
Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Att påstå 740is är snåla är juh bara önsketänkande.... har själv haft b230E dvs mekaniska sprutet. det är törstiga bilar.....
Nu kommer jag ner i ca 0,65 med min 2ton tyska lyxglidare xD (Diesel+ hemsnickrad ecodrivingteknik)
BMW Magazine ställde 3 förare mot varann, Sebastian Vettel (F1 föraren) En Eco-instruktör + random kille. på 5 Liter bensin i 06ans 530i kom Vettel längst... 9,1mil med lägst medelfart dessutom .
Jag har en Skoda Felicia från 98 som slitochsläng-bil och den rackarn drar ingenting... Man rullar in på bensinmacken, fyller på oljan och kollar bensinen.
Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.