740Fors skrev:
Xuri skrev:
740Fors skrev:
Ja okej, hur kommer det sig att inte alla kör med en K kam då? Om den nu är vassast?
Jaha, så det funkar på de viset, men finns där eftermarknads kolvar som är gjorda för dessa storlekar eller måste man beställa efter mått?
Ja jag vet ju faktiskt inte hur ägarna innan mig har behandlat den men förhoppningsvis bra. Ja Borrning var ju inte allt för dyrt, är 96,6 bäst att ha eller? Men också dyrast, har jag förstått allt rätt då? Som sagt mycket tacksam för svaren:)
Ja de är väl av flera orsaker...den e lite väl vass..börjar dra vid 4000varv...Den är dyrast å den finns inte med fördelarspår så detta får man göra själv..å är inte så vanlig...att ha en K-kam på en brukis kan vara lite väl...ligga å dra släp eller husvagn e inte å rekommendera om man trimmat lite :p
Ja du kan gå in på volvo å köpa kolvarna....finns oftast i olika klasser Första överdim = 0.3
Andra överdim 0.6 osv...man borrar alltid så lite man kan för om de inte skulle bli bra så kan man stoppa i andra överdim...om ditt block e 96.0 å man borrar de till 9.6 direkt så får du specialbeställa kolvar alt överdimensions kolvar nr 3 om borrning/horning inte blir som den borde...
Även om borrning inte är så dyrt så tänk på...slänger du 2000kr här å 2000kr där så är du snart uppe i betydligt mer än vad som e tänkt (de blir du i alla fall men man behöver ju inte dubbla kostnaderna)
Får man fråga lite på skojj bara hur mycke du har tänkt lägga på motor/bilen nu för å renovera/trimma ?
Hehe på så vis, då förstår jag varför alla ej har den, dock tänkte jag ej ha bilen som brukis i slutändan men förstår tanken där, man kanske kan börja med en mindre vass och märker man att man behöver uppdatera så är det kanske bättre att göra det först då?.
Ja så Volvo har det iaf,kändes ju lite betryggande. Hur funkar det här med borrning då? Kör de ner någon stor maskin som "sliter bort" lite av cylinderväggarna eller vad händer? Så om man ska borra ska man satsa på första överdim då! Men "inte blir som den borde" blir det ofta fel?=/
Självklart, tänkte ha detta lite som ett projekt där jag kan lära mig om trim osv, men om allt flyter på så runt 20 i början,har beställt för 3000 hittils dock för övriga delar på bilen och ej motorn, om man märker att allt blir bra och det är roligt att fortsätta så finns där inte en gräns direkt, tills man känner man är nöjd helt enkelt, men får ju ta det när man har pengar, Tack för svaren:)
jo så kan man göra med kamaxeln
Angående borrning, ja som du skriver å så avslutar man med "pinputsning" av cylinderväggarna...
Man brukar köra 1:A överdim pga av att de kan bli fel med allt å då kan man sätta i en grövre kolv på en cylinder typ... om inte så kanske de blocket renoveras om igen pga av andra grejer...sen beror de lite på hur slitet blocket är...dom kanske börjar borra första överdim1 men de räcker inte utan man får borra en gång till för att de ska bli runt å fint....många orsaker
Tänk också på att 20,000 kr inte är så mycke pengar för trim
Koppling.turbo.Motorrenovering,spridare,kamaxel,växelåda?
Kolla runt lite vad de kostar innan du bestämmer dig tycker jag
Ofta kan du köpa kitt himla billigt mot vad de skulle kosta själv å köpa eller bygga...
Angående vevstakar å lägre komp
Nej kortare stakar ger lägre komp..längre så tar dom i toppen/ventilerna
ska man ha lägre komp så brukar man fräsa ur förbränningsrummen i toppen lite
Går även å svarva kolvarna men ska man höjja kompet igen då så får man riva ur maskinen å byta kolvarna igen om man inte tokplanar sin topp...