3211
Sök

Länk till debatt hurvida man ska köra med eller utan tända dimljus....

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 december 2008
#81
Irmscher Vectra skrev:
calle- skrev:
m3_kosova skrev:
Ingen som sa att jag siktar på ögonen.
Siktar på framlykterna sen om dem kollar på strålen inte mitt fel.

Det är det ju eftersom att du lyser med lasern, tröga bmwraggare

TenZer skrev:
Bländar? Dels är mina dimljus extremt svaga och tycker nog att många bilar med xenonhalvljusen är bra mycket obehagligare att möta.

Jag håller med dig där. xenonhalvsljus bländar mycket mycket mer än halv+dim. Många gnäller bara för att det är 4 lampor som lyser och då tror att det är starkare.

Mer morötter åt folket!

Amen.. tongue Xenon borde fan bannlysas..

Äckliga eftermonteringar av Xenon borde bannlysas, ska man prombt konvertera så gör de då förfan ordentligt med en korrekt ljus bild etc...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 december 2008
#82
saabgutten skrev:
alla tycker dimljus bländer sen kommer samma person med at dom lyser bara 5m framför bilen.. hur kan man bli bländad då?? dimljusen är konstruerade för at du ska kunna se bredare men där det ljus som dimljusen ger om dom är rätt instälda. ska man inte titta när man möter en bil

Pressmeddelande
2000-11-15
Aldrig dimljus och halvljus tillsammans

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.
När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen.

Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker.

Ytterligare information lämnas av
Göran Andersson, Vägverket, Fordonsavdelningen, Borlänge, tel 0243 – 750 34, Åke Svedberg, Vägverket, Avdelningen för Väg- och Trafiklagstiftning, Borlänge, tel 0243 – 751 34

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Körv
3 535 Inlägg
29 december 2008
#83
The_Mechanic skrev:
saabgutten skrev:
alla tycker dimljus bländer sen kommer samma person med at dom lyser bara 5m framför bilen.. hur kan man bli bländad då?? dimljusen är konstruerade för at du ska kunna se bredare men där det ljus som dimljusen ger om dom är rätt instälda. ska man inte titta när man möter en bil

Pressmeddelande
2000-11-15
Aldrig dimljus och halvljus tillsammans

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.
När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen.

Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker.

Ytterligare information lämnas av
Göran Andersson, Vägverket, Fordonsavdelningen, Borlänge, tel 0243 – 750 34, Åke Svedberg, Vägverket, Avdelningen för Väg- och Trafiklagstiftning, Borlänge, tel 0243 – 751 34

Det borde räcka för den här tråden. Helt korrekt! Det finns ju trots allt en anledning till att det är olagligt.
Jag kan själv erkänna att jag kört med dimljus, men då har det varit ljust ute.

Truckdriving Man

831 Inlägg
3 januari 2009
#84
Eh vilka överkänsliga jä-lar det var här. Den enda gång jag blivit bländad av halvljus plus dimljus som jag kan minnas är när det varit blött i backen. Då kan man bli en aningen irriterad annars kan jag faktiskt inte minnas en enda gång jag känt mig bländad. Xenon däremot tror jag inte att jag kan räkna på en hand, där har jag känt mig mer bländad än av dimljus och halvljus.

831 Inlägg
3 januari 2009
#85
Håller med dig till fullo. Men somliga lever enligt principen att det är olagligt och då måste man göra något för att visa att dom är banditer och signalerar med sina hellysen.

Ruuska_ skrev:
så länge det inte bländar så bländar inte jag tillbaka..

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
3 januari 2009
#86
om inte dimljusen bländar, varför störa sig ?
om dom bländar så får ni väl slå på heljuset.

men om ni har xeon(stavning?) och tycker att dom som kör med dimljus bländar tycker jag ni ska tänka om.

jag möter hellre 15bilar med dimljus på än 1 men xeon i mörker, fruktansvärt jobbigt att möta starka blåa ljus i mörker,

borde vara xeon som skulle vart olagligt
och dimljus + halvljus vara lagligt

( detta är bara min åsikt)

Saab

356 Inlägg
3 januari 2009
#87
Fattar inte att folk stör sig så mycket på det här, ge fan i att sitta och glo i de andra bilarnas lyktor så blir ni inte bländade ?

519 Inlägg
3 januari 2009
#88
no_fake skrev:
Irmscher Vectra skrev:
no_fake skrev:

kollar dom dina dimljus när du besiktar bilen har då aldrig vart med om att dom gör det på en bil

Dom kollar dimljuse på bilprovningen, men bägge behöver inte funka.. Bara om polisen gör en flygande besiktning, då måste bägge kunna lysa.. Men man får inte ha dom tända. Man måste älska detta grå byråkratland.. tongue

jag har då fått som svar att det inte finns nån lag på dimljus  bilen där av så kollar dom inte dom... på bilar som har det orginal så vet jag inte hur det e... men jag har inte ens dimljus bak på 965an finns ingen knapp eller nått bara dit fram...

fungerande dimljus ska dom kolla på besiktningen men dom behöver ej funka..............

741 Inlägg
3 januari 2009
#89
Ni har inte tänkt på varför det heter DIMljus??

Eliminator
1 441 Inlägg
3 januari 2009
#90
Slammis skrev:
Rallyhalle skrev:
Sokrates skrev:
Hur svårt kan det va?
Halvljus och dimljus = olagligt
Xenon = lagligt

Bara man bryter lagen först så är det ok? Apropå vi som blinkar på dimljusfjantarna,,,

Skickar alltid på helljuset på dessa, om de inte har nån bil bakom sig,,,,

/Tommy.

Du kanske ska ta och utveckla de där lite, Xenon är ju bara lagligt om du har automatisk nivåreglering. Har du inte det är det precis lika olagligt som dimljusen. Detta gäller dock halvljuset men det blir ju vanligare att folk konverterar just halvljusen...

Sen förstår jag inte varför i helvete ni ska ge er på oss som väljer att ha dimljusen på, hur många lagar bryter inte ni mot själva?? Tex fortkörning...

Hej på er !

Det verkar som om detta med nivåreglering inte gäller på nyare bilar då min skoda årsmodell -09 är utrustad med xenon SAKNAR automatisk nivåreglering...  vidare är den utrustad med "kurvdimljus" som jag måste säga är väldigt praktiskt vid körning i städer på natten då det tänder dimljuset åt det håll du svänger i lägre hastigheter och låter dig "se runt hörnet" på ett sätt du inte hade gjort annars....

dock att nämna så går det inte på denna bil att tända dimljuset utan att ha halvljuset tänt som är väldigt motstridigt mot reglerna vilket gör att jag inte använder dimljuset öht (förutom när någons dimljus bländar mig)....  dessutom så tänder sig alltid dimljuset fram när man tänder dimljuset bak vilket krånglar till det hela ännu mera....

Men tillbaks till det viktiga i diskussionen...  min bil SAKNAR automatisk nivåreglering och är utrustad med xenonljus från fabrik...

/Patrik

Det som menas med automatisk nivåreglering är inte på själva bilen, om du tänker fjädring eller liknande.

Det är nivåreglering av strålkastarna när de tänds ser man hur de justerar in sig, vidare justeras de kontinuerligt vid förändring av last eller krängningar på bilen, viss tröghet givetvis.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 januari 2009
#91
söndag 8 januari 2006, 14:10....öhh har ni suttit och diskuteras dimljus i snart 3år? dags att ge upp?...


Eliminator
1 441 Inlägg
3 januari 2009
#92
MeloveGolf skrev:
söndag 8 januari 2006, 14:10....öhh har ni suttit och diskuteras dimljus i snart 3år? dags att ge upp?...

Hmm, dax att damma av skärmen lite? #1 2008-12-28 21:24:23 wink

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
3 januari 2009
#93
Kör nästan alltid med dimljusen på för att det är snyggt och sen om någon moralfjant blinkar hejvilt med helljuset så kontrar jag med mina 3 Hella extraljus smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 januari 2009
#94
Sokrates skrev:
MeloveGolf skrev:
söndag 8 januari 2006, 14:10....öhh har ni suttit och diskuteras dimljus i snart 3år? dags att ge upp?...

Hmm, dax att damma av skärmen lite? #1 2008-12-28 21:24:23 wink

/Tommy.

dax att damma av ögonen? artikeln är från 2006 och dom har diskuterat fram till 2009? roll


Random Hero
4 047 Inlägg
3 januari 2009
#95
det är inte särskilt snyggt med dim o halvljus på de felsta bilar, en låg bmw kan de se bra ut på, men de bländar oss andra som inte kör me de på o e tuffa o bryter mot lagen, vill ni att vi inte ska se nåt o köra av vägen så ja visst, ja bromsar inte för er när ni går över vägen nästa gång bara så e vi kvitt sen tongue

Dog food lid. Backwards

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 januari 2009
#96
DusanMandick skrev:
det är inte särskilt snyggt med dim o halvljus på de felsta bilar, en låg bmw kan de se bra ut på, men de bländar oss andra som inte kör me de på o e tuffa o bryter mot lagen, vill ni att vi inte ska se nåt o köra av vägen så ja visst, ja bromsar inte för er när ni går över vägen nästa gång bara så e vi kvitt sen tongue

hehe.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

2 337 Inlägg
3 januari 2009
#97
Vanligtvis brukar jag inte störa mig på att folk köra halv- och dimljus samtidigt i mörker, är det däremot blöt vägbana är det jävligt jobbigt, speciellt iom att jag har linser och ganska ljuskänsliga ögon. Men som sagt, jag blinkar inte med helljuset av ren princip, bara när jag faktiskt blir bländad. Och när folk då blinkar tillbaka (när de troligen vet med sig varför jag blinkar på dem), då kan jag bli lite putt. Men inte mycket att göra åt, det kommer alltid att finnas idioter på vägen. Men det vore trevligt om ni som kör med dimljus dygnet runt pga utseendeskäl kunde tänka till lite och slå av dem när det finns risk för att ni bländar folk.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 januari 2009
#98
Mina dimljus är nästan alltid på, på dagtid för det mesta i kombination med p-ljus och kvällstid/när det är mörkt i kombination med halvljus. Hittills har ingen blinkat åt mig iaf, inte ens polisen har brytt sig i det. Den största anledningen till att jag kör med dom på (förutom att jag tycker det är snyggt) är den att jag har diodlampor där som annars blinkar och har sig, bättre då att ha dom konstant på enligt mig. Sen så lyser dom visserligen väldigt svagt, så att bli bländad av dom är nog en omöjlighet.

När jag är ute och kör och får möte så bryr jag mig inte så mycket om vilken kombination av lampor den mötande använder, utan mer ifall det är bländande eller inte. Åker man runt med en belysning som bländar mötande trafik så brukar då jag ge en liten helljusblink, förhoppningsvis gör då personen i den andra bilen något åt sin belysning och slipper blända fler i trafiken.

Värst förrästen är nog dom som inte slår av hellyset vid möte (då slår även jag på mina och låter dom vara på, så länge jag inte möter flera) och dom som xenonkonverterar och inte bryr sig i att ställa in ljushöjden, hatar sånt!


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

274 Inlägg
3 januari 2009
#99
saabgutten skrev:
alla tycker dimljus bländer sen kommer samma person med at dom lyser bara 5m framför bilen.. hur kan man bli bländad då?? dimljusen är konstruerade för at du ska kunna se bredare men där det ljus som dimljusen ger om dom är rätt instälda. ska man inte titta när man möter en bil

Det skapas en ljusbåge mellan dimljuset och halvljuset som gör att det bländar. Så det spelar ingen roll om dimljusen är rätt inställda.
Har du aldrig funderat på varför bilar inte har 4-6-8 eller 10 halvljuslampor? Man hadde jo sett mycket mer.

Den som bländar mig blir bländad tillbaka, inget snack om saken.

bjoorniiee skrev:
Fattar inte att folk stör sig så mycket på det här, ge fan i att sitta och glo i de andra bilarnas lyktor så blir ni inte bländade ?

Skojjar du eller? Då kan vi väll köra runt med helljus också. ge fan i att sitta och glo i mina lyktor så blir du inte bländad.
Senast redigerat av Bossni (3 januari 2009)


Muttley
3 januari 2009
#100
Joo skrev:
Ni har inte tänkt på varför det heter DIMljus??

för de är dimma, men alla ungdomar ser i dimma med alla deras problem de har så därför tycker de att de ser bättre med dimljus smile


Sök