Helhetsintryck, genomgående tema och känsla för detaljer är vad som plockar poäng hos mig. Det ska vara seriöst och komplett samt naturligtvis se bra ut.
Att jag går främst efter det visuella innebär inte att jag går enbart på det, men då det ofta är svårt att avgöra via nätet hur en bil låter, hur den går eller vilken körkänsla den förmedelar är det inte konstigt att utseendet står för en stor del av bedömningsgrunden.
En originalbil får aldrig mer än en 4 från mig såvida det inte är en väldigt ovanlig bil, exempelvis tillverkade i begränsade exemplar, etc.
Naturligtvis styrs det hela av ens personliga smak, både vad gäller märke och modell samt stuk på trimning och/eller styling. Skulle man inte rösta personligt skulle man ju lika gärna kunna begränsa systemet till max en röst per bil, någonsin.
Till skillnad från andra så röstar jag även på bilar jag inte tycker om eller förtjänar ett högt betyg. Att enbart dela ut höga betyg till ett fåtal bilar skulle snedvrida systemet. Ska jag beskriva det steg för steg blir det så här:
5:Lysande helhetsintryck, mycket bra genomtänkta modifikationer, stor hänsyn till detaljer, starkt gnomgående tema och ovanlig bil av en modell som faller mig personligen i smaken. Bra bilder som förmedlar mycket av det intryck bilen skulle kunna ge i verkligheten. Ett fåtal originalbilar i mycket fint skick av personligen högt hållna modeller platsar också här. Normalt sett reserverad för icke-bruksbilar.
4: Gott helhetsintryck, bra modifikationer som kanske ändå inte alltid är helt i harmoni med varandra, mindre krav på detaljkänsla och genomgående tema. Här hamnar de flesta originalbilar som är i extremt fint skick, vare sig jag gillar modellen eller inte, men normalt sett ställer jag högra krav på modifikationer även för denna betygsgrad.
3: Detta är snittbetyget enligt mig, och det är ett högt snitt eftersom jag kallt räknar med att alla bilar som enligt reglerna läggs upp här ska vara något utöver det vanliga. Här platsar helt enkelt de flesta bilar, framförallt dem som inte tilltalar mig personligen så mycket. Kravet är jämväl att de ska ha några modifikationer om de inte är i mycket bra skick.
2: Här platsar de flesta originalbilar in, eller mycket vanliga modeller som enbart har sedvanliga modifikationer. Denna betygsgrad kan enligt mig jämföras med vad intressegraden på en bil är överlag bland alla bilar i landet. Detta är exempelvis det betyg jag själv skulle ge mina bruksbilar.
1: Bilar i dåligt skick eller som är modfierade på ett osmakligt sett så att intrcket man får av den förstörs. Här platsar bilar jag inte ens skulle kunna tänka mig att ha som bruksbil, ens om jag fick allt (service, försäkring, bensin, etc) betalt av någon annan. Helt enkelt en bil jag skulle skämmas för att fara runt i.
Enligt min teori är betygen 2, 3 oc 4 de man ska vara mest frikostig med då de bäst representerar något s inte är extremt åt vare sig det positiva eller negativa hållet. Mina betygssättningar hittills är följaktligen:
5: 18 röster (18%)
4: 37 röster (37%)
3: 39 röster (39%)
2: 5 röster (5%)
1: 1 röst (1%)
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex