Jap-spec skall vara bland de bästa att ha med att göra bland importörer i Sverige idag. Dem skall göra rätt för sig, skulle du välja att köpa en bil av dem utan att kolla på den först så beskrivs bilen in/utvändigt noggrant före köp. Vid felaktigheter löser jspec detta (enligt alla jag pratat med) Finns dem som fått helt nya delar gratis till bilarna efter att dem upptäckt något fel på bilen.
Bilarna fraktas av ett seriöst företag som tar ansvar för att bilen kommer fram oskadd (kan ej namnet i skallen just nu) Ett stort plus är ju även att om du köper via j-spec så fixar dem ofta riktigt bra priser på både original och trimdelar till din bil efter köp. Funderar själv på att göra ett sådant "blind buy" av J-spec.
Allt folk jag har pratat med som köpt bil av j-spec har endast haft positiva kommentarer.
Importörer du bör akta dig för är är Jap-sport som enligt sägeln skall ha kontakt med ett försäkringsbolag i japan, och köper bilarna billigt av dem.. dvs att de flesta jap-sport bilarna skulle haft med försäkringsbolag i japan att göra, vilket är mindre roligt! (Detta om japsport är inte fakta utan sånt man läst här på forumet) Skulle din bil krångla så sägs det att jap-sport oftast(alltid?) avsäger sig allt ansvar.. Finns en del trådar om dem här på gorg.
Lite mer motor/allmän info och skillnader mellan de olika skylinesen - J-spec:GT-R är alltid 2,6liter (RB26DETT) med fyrhjulsdrift och dubbelturbo. R32:an hade 280HK, medans det sägs att R33:an hade 300, och R34:an har mellan 320-330 HK (på pappret står 280HK för samtliga).
För GTS (R33) är effekten 250HK, och för GT-T 280HK. För R32GTS-T som har RB20DET (2,0Turbo) är effekten 216HK.
GT-R är styvare i karossen, har större bromsar, motorn tål mer (BPU är runt 400HK, dvs med original turboaggregat, men med bytt avgas, luftfilter, laddtrycksstyrning mm) och hos GTS-T ligger motsvarande nivå runt 320-330HK.
Stakar och kolvar tål mer i en GT-R, och över 500HK är inget problem med original innehåll. I en GTS-T kommer man upp till runt 430-440HK med original innehåll i motorn.
Vikten skiljer också, och en R33GT-R är avsevärt tyngre än en R33GTS-T. Skiljer 100-150kilo. Fyrhjulsdriften drar även den lite extra effekt, men vridet i en RB26 är högre än i en RB25 och GT-R är ändå den klart snabbaste av de två.
Det var från början GT-R som byggdes för bankörning, medans GTS-T blev en mer "väg-anpassad" maskin som inte har allt som GT-R har för att göra den optimerad för bana.
Det hänger ofta i slutändan på om man gillar bak-eller fyrhjulsdrift. En GTS-T är ofta roligare om man gillar att åka brett, medans vill man åka fort så är det GT-R som är klart bättre.
Ska Du ha 500+HK så är det endera GT-R som gäller om Du inte vill byta stakar. Var även medveten om att GT-R:en upplevs som tung i jämförelse med GTS-T. Den ligger bättre på vägen, den tål mer, men drar mer bensin och är inte lika lätt att åka på bredden med som en GTS-T eller en supra.
Missade säkert nåt, men som Du ser så är det inte så att nån av bilarna är sämre/bättre än den andra. Det beror helt på vad man ska ha bilen till, och hur man gillar att köra
- Blev kanske lite mycket info men det har väl ingen dött av!
Lycka till med ditt framtida köp, hoppas du har lättare för att bestämma dig än jag!
Gott nytt år!
David