3495
Sök

olika storlekt på wg slang = olika resultat?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#1
tjo jag har då en fundering då mina första 2 wg slangar va nått tärdgårds liknade genomskilningt skit.

fick jag upp 0.5 bar med hel wg slang 0.7 med 25 st borrade 2.5 mm hål när fick pysventilen köpte ny wg slang för och koppla in den med fick jag en helsvart som de stog fuel pressure 1.7 bar på " så mkt tjockare än tidigare jag haft så när pysventilen är 100% stängd så då går han ju som orginal då får jag nu mera upp volvos prestanda när pluspaktet slår in på 0.9 bar så de ska vara..

är de normalt att olika slangar ger olika resultat???? tycker ju att de blev sån skillnad:S


12 086 Inlägg
31 december 2008
#2
Det ska det inte göra vid normala diametrar, en extremt trång/liten slang kan fungera som stypning. Att turbon laddar mer med tjockare slang låter mysko, finns ingen logisk förklaring till det:P

Men det här med wastegates är lurigt som fan, de beter sig jävligt lustigt tycker jag när man laborerar med slangar och olika fusklösningar:P

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#3
JapMax skrev:
Det ska det inte göra vid normala diametrar, en extremt trång/liten slang kan fungera som stypning. Att turbon laddar mer med tjockare slang låter mysko, finns ingen logisk förklaring till det:P

Men det här med wastegates är lurigt som fan, de beter sig jävligt lustigt tycker jag när man laborerar med slangar och olika fusklösningar:P

tydligen för japmax du har ju sett förut att jag gnällt om för lågt tryck och med nya prylarna når han orginal:S man får vell va glad att de funkar som de ska för engångs skull


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 december 2008
#4
Det far igenom en rackans massa luft,  med inget pys så spelar tjockleken ingen roll med så fort du pyser så spelar det roll, även var på slangen pysen sitter. Det spelar ingen roll om du pyser med borrade hål, en mekanisk pysventil eller en elektroniskt reglerad magnetventil.

Jag har programerat min bil så att den tittar efter 1.95bar och inte bara öppnar magnetventilen 75%.  Fördelen är att jag alltid för rätt laddtryck, nackdelen är att om jag har ettläckage så kommer turbon försöka kompensera mot 1.95bar ändå och jag märker kanske inte läckan.

laddtryckstyrning är avancerat, små ändringar kan göra mycket.
Senast redigerat av torpis (31 december 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#5
torpis skrev:
Det far igenom en rackans massa luft,  med inget pys så spelar tjockleken ingen roll med så fort du pyser så spelar det roll, även var på slangen pysen sitter. Det spelar ingen roll om du pyser med borrade hål, en mekanisk pysventil eller en elektroniskt reglerad magnetventil.

Jag har programerat min bil så att den tittar efter 1.95bar och inte bara öppnar magnetventilen 75%.  Fördelen är att jag alltid för rätt laddtryck, nackdelen är att om jag har ettläckage så kommer turbon försöka kompensera mot 1.95bar ändå och jag märker kanske inte läckan.

laddtryckstyrning är avancerat, små ändringar kan göra mycket.

men när pysventilen är helt stängd så är den ju som orginal

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/530925_gf7yky.jpg
den som satt innan ser inte direkt ut som en tryckslang alls
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/531204_tv5c17.jpg
nya e ju rätt skillnad på dom gammla syns även till höger där


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 december 2008
#6
Jag gillar inte dedär man drar in i kupén...  sätt "pysventilen" 5cm från ditt T-kors och justera laddtrycket under huven så får du stabilare resultat.  Justera ditt grundladd till hälften av max laddtryck.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#7
torpis skrev:
Jag gillar inte dedär man drar in i kupén...  sätt "pysventilen" 5cm från ditt T-kors och justera laddtrycket under huven så får du stabilare resultat.  Justera ditt grundladd till hälften av max laddtryck.

allt är redan underhuven orkade inte köpa 3-4 meter tryckflang för och få in den i bilen..

me den genomskinliga miniwine slangen  fick han bara upp 0.5 bar helt orörd med alla hål 0.7 bar

ny slangen är betydlig met tryck slang + stängd pys = 0.9 bar när volvos turbo pluspaket slår igång

helöppen pys bra bit över 1 bar fick upp 1.1 bar på halvgas som rekord och då vet jag att min turbo pallar enbart 1.2 innan den ger upp och förstör rästen av allt

vill verkligen inte veta vad han gör med hel öppen pys + när pluspaketet går igång=D


153 Inlägg
31 december 2008
#8
torpis skrev:
Jag gillar inte dedär man drar in i kupén...  sätt "pysventilen" 5cm från ditt T-kors och justera laddtrycket under huven så får du stabilare resultat.  Justera ditt grundladd till hälften av max laddtryck.

håller med torpis , har man massa slang blir de bara bök med de ,, ha pysen i motorrummet så nära turbon som möjligt ,, har sj haft lite krångel ,med detta..

Tuned By Nenne !!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#9
Tic skrev:
torpis skrev:
Jag gillar inte dedär man drar in i kupén...  sätt "pysventilen" 5cm från ditt T-kors och justera laddtrycket under huven så får du stabilare resultat.  Justera ditt grundladd till hälften av max laddtryck.

håller med torpis , har man massa slang blir de bara bök med de ,, ha pysen i motorrummet så nära turbon som möjligt ,, har sj haft lite krångel ,med detta..

sitter så nära turbon den kommer vid lmm bästa stället och sätta den utan och göra hål i nått


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 december 2008
#10
Du kör pys och turbo plus samtidigt???

Det blir ju inget bra. Det blir ju som att andas ut och dricka saft samtidigt genom samma sugrör.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#11
torpis skrev:
Du kör pys och turbo plus samtidigt???

Det blir ju inget bra. Det blir ju som att andas ut och dricka saft samtidigt genom samma sugrör.

Turbo plus aktiveras ju endast vid fullgas och det är ju en elektornisk pystriming i princip


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 december 2008
#12
volvo_dude skrev:
torpis skrev:
Du kör pys och turbo plus samtidigt???

Det blir ju inget bra. Det blir ju som att andas ut och dricka saft samtidigt genom samma sugrör.

Turbo plus aktiveras ju endast vid fullgas och det är ju en elektornisk pystriming i princip

ja...   då kommer du ju få höjningen av både "plus" samt ditt nya pys på fullgas...

koppla bort "plus" och pys dig till den nivå du önskar istället så är det mer förutsägbart.

Sen kan man ju alltid diskutera hur bra det är att höja laddtryck bara sådär

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#13
torpis skrev:
volvo_dude skrev:
torpis skrev:
Du kör pys och turbo plus samtidigt???

Det blir ju inget bra. Det blir ju som att andas ut och dricka saft samtidigt genom samma sugrör.

Turbo plus aktiveras ju endast vid fullgas och det är ju en elektornisk pystriming i princip

ja...   då kommer du ju få höjningen av både "plus" samt ditt nya pys på fullgas...

koppla bort "plus" och pys dig till den nivå du önskar istället så är det mer förutsägbart.

Sen kan man ju alltid diskutera hur bra det är att höja laddtryck bara sådär

nja inte så spec sugen och koppa bort plus me tanke hur hur många komponeter de är till de styr pysladdet efter vart plupaktet sätter de nånstans tex vrider in pyset så att de är 1 bar när pluspaket gör sitt


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 december 2008
#14
volvo_dude skrev:
nja inte så spec sugen och koppa bort plus me tanke hur hur många komponeter de är till de styr pysladdet efter vart plupaktet sätter de nånstans tex vrider in pyset så att de är 1 bar när pluspaket gör sitt

? Jag är inte säker på att jag fattat exakt rätt det du skrev, men jag tror du behöver läsa på lite exakt hur laddtryckstyrning fungerar och hur "plus" paketet fungerar innan du mekar vidare.

Det är gjort på 3sek att koppla bort "plus"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#15
torpis skrev:
volvo_dude skrev:
nja inte så spec sugen och koppa bort plus me tanke hur hur många komponeter de är till de styr pysladdet efter vart plupaktet sätter de nånstans tex vrider in pyset så att de är 1 bar när pluspaket gör sitt

? Jag är inte säker på att jag fattat exakt rätt det du skrev, men jag tror du behöver läsa på lite exakt hur laddtryckstyrning fungerar och hur "plus" paketet fungerar innan du mekar vidare.

Det är gjort på 3sek att koppla bort "plus"

koppla bort min mening är att hela skiten är borta från bilen och ligger på backen .
har en bild nånstans på de är ingen liten kabel härva...

mer än så här om + behöver man inte veta
Skillnader jämfört mellan original och med Volvo's Turbopluspaket

B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.
Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.
Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad

och så länge laddtrycket inte ständigt står på 1.2 bar så är de ingen fara


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 december 2008
#16
Ditt resonemang behöver inte vara fel, men betydligt mer omständiogt än mot vad jag hade gjort.  För inte tvättar du bilen helt ren över allt i alla skrymslen varje gång du tvättar den?  Du behöver ju inte plocka bort kabelhärva mm, lossa kontakten från MV plocka bort MV och ersätt med ditt pys. justera till lämpligt laddtryck.   Laddet kommer inte ligga på fullt förutom de gånger du ger full gas, jag antar att du kör bilen på ett normalt sätt, gasar växlar gasar mm. man kyler motorn oerhört fort när man växlar eller motorbromsar. Den får sitt andrum där.

Hellre pysa till 0.9bar hela tiden än att den går på 0.7bar tills plus hoppar in och ger 1.2bar en liten stund.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#17
torpis skrev:
Ditt resonemang behöver inte vara fel, men betydligt mer omständiogt än mot vad jag hade gjort.  För inte tvättar du bilen helt ren över allt i alla skrymslen varje gång du tvättar den?  Du behöver ju inte plocka bort kabelhärva mm, lossa kontakten från MV plocka bort MV och ersätt med ditt pys. justera till lämpligt laddtryck.   Laddet kommer inte ligga på fullt förutom de gånger du ger full gas, jag antar att du kör bilen på ett normalt sätt, gasar växlar gasar mm. man kyler motorn oerhört fort när man växlar eller motorbromsar. Den får sitt andrum där.

Hellre pysa till 0.9bar hela tiden än att den går på 0.7bar tills plus hoppar in och ger 1.2bar en liten stund.

men vad spelar de för roll om man tex ställer in pysen så att +paketet kan max gör 1 bar totalt.. och kör man som normalt folk uppnår han ju aldrig 1 bar föräns man verkligen vill ha den och trycker fullt?

menar de är ju bara 0.1 bar mer än vad orginal infom om +paketet säger?


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 december 2008
#18
volvo_dude skrev:
men vad spelar de för roll om man tex ställer in pysen så att +paketet kan max gör 1 bar totalt.. och kör man som normalt folk uppnår han ju aldrig 1 bar föräns man verkligen vill ha den och trycker fullt?

menar de är ju bara 0.1 bar mer än vad orginal infom om +paketet säger?

Du får ju ändå bara fullt laddtryck när du har gasen i botten. Men för tusan tycker du att det ger dig en fördel så kan du ha kvar turboplus, men det blir knivigare att få det att fungera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 december 2008
#19
Ähhh..grövre slang å en riktig vattenkran så e de bara å gasa sen... !!


Sök