3231
Sök

vevhusventilation!!!!

176 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#1
kan det spruta upp olja ur påfyllningsröret pga en ispropp i kylsystemet??

mvh Jeppe
Senast redigerat av GlimmaMera (31 december 2008)


176 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#2
GlimmaMera skrev:
kan det spruta upp olja ur påfyllningsröret pga en ispropp i kylsystemet??

mvh Jeppe

hjälp!!big_smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
31 december 2008
#3
GlimmaMera skrev:
GlimmaMera skrev:
kan det spruta upp olja ur påfyllningsröret pga en ispropp i kylsystemet??

mvh Jeppe

hjälp!!big_smile

alltså vill du ha hjälp aå får du formulera en vettig fråga och inkludera iaf vilken bil det gäller och vilken motor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

176 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#4
torpis skrev:
GlimmaMera skrev:
GlimmaMera skrev:
kan det spruta upp olja ur påfyllningsröret pga en ispropp i kylsystemet??

mvh Jeppe

hjälp!!big_smile

alltså vill du ha hjälp aå får du formulera en vettig fråga och inkludera iaf vilken bil det gäller och vilken motor.

oj förlåt mig...det gäller en saab 9000 t16-88a
jag skulle åka iväg igår på dan och jag upptäckte efter ca 300m att bilen rök så in i norden så jag stannade och öppnade motor huven och såg att det hade sprutat olja ut ur oljepåfyllningsröret, så ja plockade bort alla slangar till vevhusventilationen och tog in dem över natten, så idag när jag skulle gå ut och montera tillbaka dem så upptäckte jag att alla kylslangar va ganska frysna.. så min fråga är kan det ha varit en ispropp i kylsystemet som orsakat oljesputet????

Mvh Jeppe


Entreprenör
1 784 Inlägg
31 december 2008
#5
GlimmaMera skrev:
torpis skrev:
GlimmaMera skrev:

hjälp!!big_smile

alltså vill du ha hjälp aå får du formulera en vettig fråga och inkludera iaf vilken bil det gäller och vilken motor.

oj förlåt mig...det gäller en saab 9000 t16-88a
jag skulle åka iväg igår på dan och jag upptäckte efter ca 300m att bilen rök så in i norden så jag stannade och öppnade motor huven och såg att det hade sprutat olja ut ur oljepåfyllningsröret, så ja plockade bort alla slangar till vevhusventilationen och tog in dem över natten, så idag när jag skulle gå ut och montera tillbaka dem så upptäckte jag att alla kylslangar va ganska frysna.. så min fråga är kan det ha varit en ispropp i kylsystemet som orsakat oljesputet????

Mvh Jeppe

Ingen specialist på saab men de e nog stopp i vevhusventilationen bara.vatten och olja har ju liksom ingen kontakt med varandra i en motor..!.men varför e slangarna frusna då..ingen glykol eller....?

176 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#6
jo men det va tydligen dåligt med glykol i systemet..


Entreprenör
1 784 Inlägg
31 december 2008
#7
GlimmaMera skrev:
jo men det va tydligen dåligt med glykol i systemet..

Den har inte gått varm eller så då...? kokat helt enkelt..!

176 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#8
nä det har den inte gjort, och jag har inga missljud i motorn heller typ om en kolv har gått eller så..


Entreprenör
1 784 Inlägg
31 december 2008
#9
GlimmaMera skrev:
nä det har den inte gjort, och jag har inga missljud i motorn heller typ om en kolv har gått eller så..

Tänkte då mer på röken...vilken färg hade den...?

176 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#10
väldigt vit rök, och luktade väldigt illa, typ bränd olja


Cruel
31 december 2008
#11
inte tycker jag att det låter som en ispropp låter mer som en packning har gått för dej.
=/

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 december 2008
#12
GlimmaMera skrev:
väldigt vit rök, och luktade väldigt illa, typ bränd olja

OK...tror inte att något hänt direkt lite osäkert där.säker kan man aldrig vara..har hört talas om nån form av backventil som kan krångla som tydligen ska sitta på locket till oljepåfyllningen...kan de vara nåt att kolla kanske..den ska ju släppa vevhusventet åt ena hållet men inte åt andra...
Senast redigerat av mrbuggy (31 december 2008)

184 Inlägg
31 december 2008
#13
sprucken topp ?

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 december 2008
#14
Tyvärr så kan de ju vara de också..!

184 Inlägg
31 december 2008
#15
efter som kyl vattnet har frusit till is

176 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#16
igår när jag tog in slangarna, så pröva ja jag suga i backventilen åt båda håll då gick det inte att suga åt nått håll men efter ett tag så släppte det och gick att suga åt ena hållet.....sen så stod bilen ute inatt och det va -20 inatt och bilen brukar inte stå ute men den fick göra det eftersom jag inte tordes köra in den, om något annat skulle gå sönder..


Entreprenör
1 784 Inlägg
31 december 2008
#17
GlimmaMera skrev:
igår när jag tog in slangarna, så pröva ja jag suga i backventilen åt båda håll då gick det inte att suga åt nått håll men efter ett tag så släppte det och gick att suga åt ena hållet.....sen så stod bilen ute inatt och det va -20 inatt och bilen brukar inte stå ute men den fick göra det eftersom jag inte tordes köra in den, om något annat skulle gå sönder..

Blås ur den ordentligt så kanske de räcker...(med lite tur)..men du har väl inte haft den stått utan glykol i 20 grader kallt väl....?

176 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#18
nä men tydligen så har jag inte blandat ordentligt med glykol..


176 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#19
men nu har all is släppt i slangarna..så törs man starta bilen?


Entreprenör
1 784 Inlägg
31 december 2008
#20
GlimmaMera skrev:
men nu har all is släppt i slangarna..så törs man starta bilen?

Tycker jag du ska prova...värsta som kan hända e att den ryker igen...eller så märker du flera fel på den... Å blanda mer glykol också..!!!  Kolla oljan före också...!!
Senast redigerat av mrbuggy (31 december 2008)


Sök