3962
Sök

Växellåds byte - Volvo 940

172 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
Resultatet av lite för entusiastisk körning blev växellåds-ras. Treans växel fungerar inte och det låter och har sig på 1an och 2an. Det är endast 4an och 5an som funkar helt. Och nu har jag lite funderingar som jag hoppas kunna få svar på smile

- Jag måste väll byta växellåda? Det är väll mer jobb (och pengar) att laga den som sitter i nu än att köpa en "ny"?

- Funderar på att köpa en låda som är försärkt på 3an, nåt annat förslag?

- Nån som har en M90 med förstärkt 3a över?

- Ska man passa på att byta till starkare koppling samtidigt?

/ Simon
Senast redigerat av AppeN (31 december 2008)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 december 2008
ja, byt till "712" tryckplattan om du ändå ska ha ner lådan,
man kan ju fixa lådan om man är riktigt duktig,
annars sägs ju lådorna på sista årsmodellen vara bättre på treans växel.

Jonas

172 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
Volvo__Mannen skrev:
ja, byt till "712" tryckplattan om du ändå ska ha ner lådan,
man kan ju fixa lådan om man är riktigt duktig,
annars sägs ju lådorna på sista årsmodellen vara bättre på treans växel.

Okej! Är det väldigt mycket jobb att byta lådan själv? Nån som gjort det tidigare?

342 Inlägg
31 december 2008
e du bara händig å har verktyg så e det inga problem att byta själv men dock rätt jobbigt om du ska ligga på garage golvet så en lyft är att rekomendera

172 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
volvodrifter skrev:
e du bara händig å har verktyg så e det inga problem att byta själv men dock rätt jobbigt om du ska ligga på garage golvet så en lyft är att rekomendera

Okej, har troligtvis tillgång till lyft och alla andra nödvändinga verktyg.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 december 2008
har haft ner en m90 låda, tar ganska många timmar att ta ner om man inte har lyft.

saker du måste göra:
lossa på downpipen,
lossa kardan och stödlager,
lossa slavcylinder till kopplingen,
lossa v-låds balken (när du lossar v-låds balken, håll koll på fördelaren så den inte tar i torpedväggen)
lossa alla butlar mellan v-låda och motor (mycket lång förlängare är ett måste)
sen har du lådan nere

tror jag fick med allt

Jonas

342 Inlägg
31 december 2008
du glömmde damaskem som sitter inne i bilen den lossar du genom att först lossa myntfacket sen kåpan under handbromsen så sitter det fyra skruv ner i kardantunneln.....

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 december 2008
volvodrifter skrev:
du glömmde damaskem som sitter inne i bilen den lossar du genom att först lossa myntfacket sen kåpan under handbromsen så sitter det fyra skruv ner i kardantunneln.....

e dumt å lossa hela spakstället när man kan lossa en skruv å en nit å dra ner lådan..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 december 2008
Xuri skrev:
volvodrifter skrev:

e dumt å lossa hela spakstället när man kan lossa en skruv å en nit å dra ner lådan..

ja just de, man behöver ju inte ta ner hela spaken, sitter med någon sprint eller två i länkaget
Senast redigerat av Volvo__Mannen (31 december 2008)

Jonas

342 Inlägg
31 december 2008
lättast å lossa damasken om mam inte gjort det förut...

172 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
Okej! Tack för alla svar! Ingen som har en M90 låda över? tongue

264 Inlägg
31 december 2008
volvodrifter skrev:

Lättaste är att låta bli damasken o lossa spakstället nere vid lådan ist, sen sitter det förmodligen ingen spak på nya lådan, iaf inte om man köper en från skroten.
//Bos

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 december 2008
Bos skrev:
volvodrifter skrev:

Lättaste är att låta bli damasken o lossa spakstället nere vid lådan ist, sen sitter det förmodligen ingen spak på nya lådan, iaf inte om man köper en från skroten.
//Bos

håller med där

Jonas

172 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
Okej, ingen som har eller vet nån som vill bli av med sin M90 låda?

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
31 december 2008
kolla med dom på bakaxel.se dom kan ha m90 lådor som är förstärkta. men det kostar nog endel.

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 december 2008
Jag hade min låda på renovering å förstärkning av en bekant i kalmar...han kan få i ordning nån te nästa vecka... e ju dock en bit å köra om de ska hämtas...

172 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
Xuri skrev:
Jag hade min låda på renovering å förstärkning av en bekant i kalmar...han kan få i ordning nån te nästa vecka... e ju dock en bit å köra om de ska hämtas...

Okej, vad gav du för det?

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 januari 2009
AppeN skrev:
Xuri skrev:

Okej, vad gav du för det?

runt 2000 papp för lager å svetsning

han har en låda på 11000mil svetsad å med nya lager för 4000kr....

Sök