4351
Sök

Torsendiff

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#1
hur är den för en som vill ha spinn på bäggehjulen och inte vill ha en aussie locker?

funkar den på liknande vis eller hur är den? ni som har en eller vet någon som har, ni kan väl skriva lite, är den bra att "drifta" med?

anledning att jg hälst inte vill ha aussie är ljudet från den.
vill veta lite om Torsendiff innan jag bestämmer mig vilken av dom jag ska skaffa

vill också påpeka att jag inte är intreserad av svetsdiffning eller AGAdiff som vissa säger, vill bara veta om Torsendiff, inget annat
Senast redigerat av Andy_88 (2 januari 2009)

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

908 Inlägg
2 januari 2009
#2
agadiff (Y)

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#3
Beckstroem skrev:
agadiff (Y)

naj, vill ha bilen som bruksbil med så svettsa blir de inte

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

908 Inlägg
2 januari 2009
#4
Andy_88 skrev:
Beckstroem skrev:
agadiff (Y)

naj, vill ha bilen som bruksbil med så svettsa blir de inte

inte noga, går lika bra de ! big_smile

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#5
Beckstroem skrev:
Andy_88 skrev:
Beckstroem skrev:
agadiff (Y)

naj, vill ha bilen som bruksbil med så svettsa blir de inte

inte noga, går lika bra de ! big_smile

sak samma, ska inte svetsa

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

1 661 Inlägg
2 januari 2009
#6
Beckstroem skrev:
Andy_88 skrev:
Beckstroem skrev:
agadiff (Y)

naj, vill ha bilen som bruksbil med så svettsa blir de inte

inte noga, går lika bra de ! big_smile

??? Med en agadiff har du inte på gatan att göra överhuvudtaget.

Nån form av lamelldiff hade väl passat i detta fallet.

12 086 Inlägg
2 januari 2009
#7
Torsen är väl inte lamelldiff.

Det är en mekansik diff med massa drev tongue

1 062 Inlägg
2 januari 2009
#8
JapMax skrev:
Torsen är väl inte lamelldiff.

Det är en mekansik diff med massa drev tongue

sry vet inte vad jag jag fick det ifrån hmm

mvh

Team Björkeryd

1 418 Inlägg
2 januari 2009
#9
hoppa över slungdiffen bara, inge rolig alls. egen erfarenhet.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Med.lem
3 759 Inlägg
2 januari 2009
#10
Ja en toresndiff och ausser och ditroit locker låter väll likadant?

Typ som en skuren agadiffad när man svänger tongue

Köp en lammelaxel!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

509 Inlägg
2 januari 2009
#11
Torsen skulle nog funka fint, sitter ju de orginal i suprorna å dom går ju åka brett med..
Quaife är ju ett annat märke som du kan kolla upp med.

979 Inlägg
2 januari 2009
#12
Torsen diff låter som en skuren aga-diff? var fick du det ifrån? mr_emcom smile hehe...ah ja har ingen erfarenhet igentligen utav olika diffar, har åkt med lamelldiff & de funkar ju bra...Men själv ska jag köpa en Torsen diffbroms till sommaren så nu blev jag oxå lite intresserad av svar:P men den låter väl endå inte som nån j*vla aga-diff när man svänger hoppas jag:P så har jag en fråga oxå:

Hur mår drivaxlarna utav diffbroms? Slits dom på samma sätt som svetsdiff?

Hpc

509 Inlägg
2 januari 2009
#13
En torsen eller en quaife diffsärr låser ju bara när de börjar spinna, kör man vanligt så låser den inte.

12 086 Inlägg
2 januari 2009
#14
AnderssonE30 skrev:
Torsen diff låter som en skuren aga-diff? var fick du det ifrån? mr_emcom smile hehe...ah ja har ingen erfarenhet igentligen utav olika diffar, har åkt med lamelldiff & de funkar ju bra...Men själv ska jag köpa en Torsen diffbroms till sommaren så nu blev jag oxå lite intresserad av svar:P men den låter väl endå inte som nån j*vla aga-diff när man svänger hoppas jag:P så har jag en fråga oxå:

Hur mår drivaxlarna utav diffbroms? Slits dom på samma sätt som svetsdiff?

Nej, drivaxlar och knutar slits av det här totalstumma som uppstår vid svetsdiff.
Det är inte alls samma moment på grejorna med riktiga diffbromsar.

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#15
Thiger_84 skrev:
En torsen eller en quaife diffsärr låser ju bara när de börjar spinna, kör man vanligt så låser den inte.

så man kan säga, när man stampar på gasen och vill få sladd så låser den, men när man ska köra lungt och "normalt" så låser den alltså inte? så principen är som en locker diff? fast utan aussies knackande ljud?

eller? har jag fel?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Med lem
1 127 Inlägg
2 januari 2009
#16
Aussie Locker = BUS/DRIFTING
Torsen = BANA
Lamelldiff = GATA/BUS

Det dem fungerar bäst till..
Senast redigerat av H3dlund (2 januari 2009)


Med.lem
3 759 Inlägg
2 januari 2009
#17
AnderssonE30 skrev:
Torsen diff låter som en skuren aga-diff? var fick du det ifrån? mr_emcom smile hehe...ah ja har ingen erfarenhet igentligen utav olika diffar, har åkt med lamelldiff & de funkar ju bra...Men själv ska jag köpa en Torsen diffbroms till sommaren så nu blev jag oxå lite intresserad av svar:P men den låter väl endå inte som nån j*vla aga-diff när man svänger hoppas jag:P så har jag en fråga oxå:

Hur mår drivaxlarna utav diffbroms? Slits dom på samma sätt som svetsdiff?

När man kör sakna i en snäv kurva kuggar dreven i diffen över och det låter som att nått e paj tongue
Dock är det helt normalt.
Antar att det är de där överkuggsljudet TS inte vill ha...

Drivaxlarna slits inte på samma sät som med svetsdiff. Det är just därför dom kuggar över, hade diffen inte gjort de skulel det slita hårt på axlarna som skulle få ta dom pårfästningarna då.

Men man svetsar inte sin axel om man inte har 2 till ligger på hög wink

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#18
så om jag vill åka på gata och ändå kunna få till en bra sladd med spinn på bägge hjulen ska jag inte ha torsen, då är de lamell eller aussie som gäller?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Med.lem
3 759 Inlägg
2 januari 2009
#19
Andy_88 skrev:
Thiger_84 skrev:
En torsen eller en quaife diffsärr låser ju bara när de börjar spinna, kör man vanligt så låser den inte.

så man kan säga, när man stampar på gasen och vill få sladd så låser den, men när man ska köra lungt och "normalt" så låser den alltså inte? så principen är som en locker diff? fast utan aussies knackande ljud?

eller? har jag fel?

Hur ska du kunna höra att det låter från diffen när du kommer i 70 och hugger koppling?

Nej det låter när man svänger skarpt.
Alla som kört svetat vet att det ett av hjulen kommer hasa när man svänger villet merför grymma slitage på drivaxlar, bakasxel upphängening samt däck..

Saxat från Bakaxeldelar.se (som säljer Aussie locker)

Aussie Lockern består av 4 st drev som monteras i din befiltliga diff. Fördelen med detta att du inte behöver skimsa in axeln på något vis och går utmärkt att montera själv. Aussie Locker fugerar så att den är "öppen" när man svänger och inte gasar. D.v.s, åker du i en snäv kurva eller rondell så hör man hur dreven kuggar över och ger ifrån sig ett tick-tick ljud. Sen när du vill åka brett så trampar du på lite och så har du bakvagnen, förhoppningsvis, där du vill ha den (på tvären!). Det gör att vid drifting är Aussie Lockern lysande. Du får mycket förustsägbara ställ genom att den låser upp 100% vid "hårt" gaspådrag. Den beter sig då som en spole eller svetsad diff.
Senast redigerat av Mr_EmCom (2 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
2 januari 2009
#20
Är inte quaife diffar till för FWD lådor?
Eller är jag helt ute å cyklar?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök