2109
Sök

Blackjack frågor

159 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
i blackjack,
1: hur många kortlekar ska man andvända ?
2: och ska man lägga bort spelade kort?
3:
INSURANCE -    om givaren har ESS, kan du försäkra mot givarens blackjack, det kostar hälften av vad du satsat.
        om du har försäkrat och givaren får blackjack, får du det du satsat tillbaka.

får man tillbaka satsat och försäkringen, eller får man bara tillbaka det man satsat från början ?

hittar inget om det på ngn spelregelsida...

Tack på förhand
Senast redigerat av nis (3 januari 2009)

159 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
som sagt, hittar inte svaren jag söker på NGN spelregel sida .

719 Inlägg
3 januari 2009
1. dom flesta använder 6 lekar.
2. Spelade kort läggs i en annan hög.
3. Stämmer som du skrev den. halva insatsen för dealern blackjack behåller du din insats inte försäkringen. Vinner du handen får du inte heller tbx din försäkring.

Ska du lära dig att räkna kort kanske? wink

Enklaste sättet som dom flesta kan lära sig.

Korten
1 - 6 har ett värde på +1
7 - 9 noll (skit i dom)
10 - ess värde -1

Börja räkna på första handen efter blandning! För varje kort som visas räknar du i huvet -1 eller +1. antingen står du vid sidan o räknar (kan se skumt ut) eller så betar du minimum tills leken blir het. dvs runt +10 då börjar man beta högt tills leken blivit kall igen. så håller man på så ett tag. Tappar du räkningen gå iväg tills leken blandas igen o börja om.

Att räkna kort är nästan värdelöst på våra krogar då skillnaden mellan max o mini bet är så liten. 20 - 60 kr?

Det hela hänger på att du kan beta mkt när leken är "het" och har ett relativt stort kapital att spela för.
När träna lite på detta fick ja en stadig vinst på 20-30% av mitt kapital per "blandning" 20min ca.
Då träna vi me 4 spelare 20marker var minibet 1marker max 10marker. Säg att dom är värda 1000kr/st då gör ja en vinst på 5000kr i snitt var 20-30min det blir en ganska schysst timlön.

Är man duktig nog att hänga med på ett stort bord i snabbt tempo så kan man tjäna mkt pengar därför det inte är tillåtet (men inte olagligt).

Har testat på skoj att räkna på krogen när man är lite dragen och då var det lätt att tappa räkningen. Så många nätters träning hemma innan man drar ut o testar det på riktigt för gör du fel så har du förlorat dina 20 000kr istället för att ha vunnit 5000kr wink

Go natt!
Senast redigerat av Scratch (3 januari 2009)

live free, die young.

12 086 Inlägg
3 januari 2009
Det finns fruktansvärt många olika sorters Black Jack. Alla går ut på att komma närmast 21 men inte över.

Den vanligaste i Sverige förekommande är som följer:

6 lekar, spelade kort läggs undan.
Du får 2 kort per giv och får utöver det ta hur många kort du vill såvida du inte vill splitta/dubbla.
En giv med 10/klätt och ett Ess kallas Black Jack och vinner över 21. (vid splitt kan man högst få 21 oavsätt kort)
Splitta kan man göra på alla par, Splitt på Ess ger bara 1 kort per Ess.
Dubbla kan man göra på kort som har ett sammanlagt värde mellan 7-11, vid dubbling får man bara ett kort till.
Har du BJ och dealern ett Ess kan du be om jämna pengar, då får du dubbla insatsen ist för 2½x insatsen. (ist för att riskera att dra lika med dealern och inte vinna något)
*Har dealern Ess kan man oavsätt kort försäkra, det innebär att du betalar halva insatsen i försäkring, får dealern BJ behåller du insatsen och försäkringen, får dealern något annat (kvittar vad) så tar dealern din försäkring och spelet fortsätter som vanligt.
Dealern måste dra till minst 17 och stannar då.
Dealern vinner på lika kort upp till 19, över får man tillbax insatsen.

* Det är tydligen olika, jag är ganska säker på att det är som jag skrev. Men inte 100%

De jag inte tagit upp är antingen så basic så jag inte brytt mig, lr så har jag glömt något.
Senast redigerat av JapMax (3 januari 2009)

Sök