Chipp, och välkommna till min projekt tråd.
Har under många års tid vart intresserad av motorsport och har under senaste åren blivigt intresserad av drifting.
Har nu bestämmt mig för att bygga en driftingbil.
Det är en Nissan 200sx S13 årsmodell 1990
Den ska tävlas i nordic och swedish drifting series till en början och sedan kanske något mera.
Hoppas på att vara ''klar'' våren 2009.
Nu ska jag börja speca upp lite grejer.
Grejerna som jag skriver ska göras eller har gjorts. Ni ser på bilderna och uppdateringarna vad som gjorts.
Kaross/Chassie:
Full 6punkts bur enligt drifting reglemente.
Coilovers
Traction kit fram + bak.
Krängningshämmarstag justerbara fram + bak
Fjäderbens stag fram + bak
Vidgat ''styr stopp''
Svetsad diff
300zx bromsar samt värre skivor och belägg.
Exteriör look:
D1 widebody drifting kit, Breddat 50mm bak och 30mm fram
Glasfiber baklucka
Glasfiber huv
D1 kolfiber vinge model STOR
Flagga i fönstret
Interiör och säkerhet:
Driftworks imola (cobra) stolar.
Driftworks fyrpunkts bälte
Sparco ratt med snapoff
Hydralisk handbroms
Eftermarknads pedaler
Flockad instrument panel
Mätare för att hålla koll på motorn
Egenbyggd mätartavla
Nytt egendraget elsystem
Motor:
RB25DET (nissan skyline GTS)
Skall trimmas till ca 400-500hk längre fram
Första året ska jag bara köra med något chipp.
frontmatad IC
3'' all the way
Fuelcell
Open air filter
Listan uppdateras med tiden.
Lite bilder på åbäket.
Nyinköpt
Gamla motorn ur, jädra skitsak
Fick hem en ny roligare motor
RB25DET
Så jag tog och rensade ur hela bilen invändigt så att man kunde få i en liten bur.
Buren är svetsad och bultat i bilen (vid golvplattorna altså) Och sedan är den helsvetsad över allt.
Får tacka Dan och niklas för hjälpen
Så nu så skulle man få i en RB25 motor i en s13 hmmm jaja.
Höga lyft blev det
Så ja mycket lättare
Egentillverkat växellådsfäste i 1cm tjuckt järn! Tack Erick för hjälp med svetsning och borrning
Växellådsfästet på plats
Tack Lampan för hjälpen med monteringen
Punktar upp för motorfästerna.
Och ur med motorn igen
''Motorkudde'' stumt skall det vara
Motorn på plats igen
Får tacka erick för hjälpen med svetsningen!
Fästerna är gjorda av 1cm tjockt järn och brännt så innihe**** med stark svets så det går inte av för hackor!
Där sitter den.
Sedan blev det dags för bodykit montering. Jädrigt kul att göra på en drifting bil då det inte behöver vara helt 100% passform
Började med de breddade bakskärmarna.
Så var framskärmarna på plats
Sedan fronten på plats!
Sidokjolar på plats.
Det där är driftstyle
Testar lite huv + framlamps lock. Baca är nöjd ialf
Prova att montera lite IC
IC med fronten, Eat me!
Fick min glasfiberbaklucka! Väger knappt 2kg
Fick på bakdelen, så nu börjar det likna något
Bakluckan sitter fasst med sådana här!
Fick min instrument panel flockad av EvilAudio
Jädra go gubbe det där
Så det är så jag står just nu med projektet, det är snart dags för lackering och jag vet inte riktigt vilken färg jag skall välja, funderade lite på grön men den som jag hade tänkt mig blev ''upptagen''
Så färgförslag är gärna välkommna
Annars är det kul att kunna visa sitt projekt för er här på garaget och höra era åsikter osv.
Ha det bra så länge
//TexoN @ Evolution Garage