3247
Sök

Knepiga situationer då högerregeln gäller. Hur bör man göra?

Administratör
11 911 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Tänk dig en korsning, det kommer fyra bilar, en från varje håll, och alla kommer fram till korsningen samtidigt och ska rakt fram. Högerregeln gäller och alla väntar på varandra. Vem åker först?

Jag hamnar ofta i situationen att jag ska köra rakt i en korsning, har en mötande bil som ska svänga vänster (och korsa min väg), men det står ytterligare en bil till höger om mig som vill köra rakt fram. Alla står still, jag väntar på att bilen till höger om mig ska köra, som i sin tur väntar på bilen till höger om honom, och den bilen i sin tur väntar på mig då han måste korsa min väg för att svänga vänster. Vem åker först här?

Jag tog körkortet för nästan 10 år sen, men finner detta väldigt knepigt fortfarande, även om situationen sällan är dramatisk så har jag inte det teoretiska svaret på hur man bör göra.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 418 Inlägg
5 januari 2009
Sök ögonkontakt och våga ta för sig måste ju vara de enda vettiga?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

72 Inlägg
5 januari 2009
De är de som är de fina med alla regler...
dom är utformade så att ingen har rätt att göra nått
man har bara skyldigheter i trafiken
jag har inte en susning hur man ska bete men jag smyger jämt upp kopplingen lite när jag hamnar i den sitsen o står dom andra kvar så äre bara att köra! smile

269 Inlägg
5 januari 2009
Har ofta tänkt på det ed , ser jag att alla står så kör jag hehe , funkat bra hitils

VW Passat R Tdi 4motion

Meister
6 763 Inlägg
644 Inlägg
5 januari 2009
I det läget gäller nog "störst går först regeln"..   wink

><((((º>
115 Inlägg
5 januari 2009
Har också tänkt på detta. Jag tror inte att det är riktigt räknat med att det ska komma en bil från varje håll samtidigt, så några direkta regler för detta finns nog inte. Jag brukar köra, funkar rätt bra här i växjö, då en bara en lite rubbning i trafiken här gör alla paralyserade.

Jag kommer inte på nått skoj att skriva här, så jag skiter i det.

2 638 Inlägg
5 januari 2009
Var till Finland för en vecka sedan. Där gäller högerregeln nästan överallt i städerna. Hamnade i liknande situation som du där, och vanligast där är att den som kom först fram till korsningen kör först.

För annars blir det ju som du säger, alla väntar på alla, för alla ska ju lämna högern och då kan ju ingen åka. hmm

Avstängd
74 Inlägg
5 januari 2009
camaro67 skrev:
Eftersom att du ska rakt fram och de andra ska svänga så ska du åka först. Tror jag.. I örebro existerar inte högerregeln överhuvudtaget

det måste väl va det enda rätta svaret,, lr?

Jag har alldrig varit rädd för arbete!!
Jag kan stå hur nära som helst och titta på!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 januari 2009
lärde ni er inget på körskolan...samma sec en bil stannar gäller inte högerregeln längre..så stannar bilen till höger om dig så kör bara ;-)

regeln är sådan att samtidigt som bilen som kommer från din högra sida stannar så har du ingen väjningsplikt längre smile)0

derför brukar jag hålla bonzi fart och kolla om dom törs åka stannar dom och jag slipper ett stopp smile

man måste våga ta försig i världen
men självklart måste man stanna om den från höger inte stannar
men man behöver inte visa att man funderat på att stanna
lite fult men jag ids iallfall inte stå och vänta på velpellar

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
74 Inlägg
5 januari 2009
Growe skrev:
lärde ni er inget på körskolan...samma sec en bil stannar gäller inte högerregeln längre..så stannar bilen till höger om dig så kör bara ;-)

regeln är sådan att samtidigt som bilen som kommer från din högra sida stannar så har du ingen väjningsplikt längre smile)0

derför brukar jag hålla bonzi fart och kolla om dom törs åka stannar dom och jag slipper ett stopp smile

om du har fyrvägsstopp då?

Jag har alldrig varit rädd för arbete!!
Jag kan stå hur nära som helst och titta på!!

Soubee
5 januari 2009
Då skriver man och klagar så väntar man och hoppas att det kommer upp rödljus eller en rondell... big_smile
Annars så brukar jag låta den som tar initiativet först åka först!

14 124 Inlägg
5 januari 2009
go_offroad skrev:
Growe skrev:

om du har fyrvägsstopp då?

den som stannar först
finns ett 4vägs stopp i kumla jag brukar bara stanna och köra har varit några gånger som det varit från alla håll och jag kommer alltid iväg först förstår inte varför smile

faktist inte varit med om att alla kommer samtidigt och ingen vågar ta första steget
förövrigt ett tok idiotiskt sätt att  lösa några problem genom att ha 4vägs stop

729 Inlägg
5 januari 2009
Har kommit en del fiffiga svar men ännu fler ej så fiffiga!

Vid en sådan situation som chrizz beskriver så får man väl komma överens med hjälp av gester och ögonkontakt (som någon redan nämnde)...

14 124 Inlägg
5 januari 2009
ts85 skrev:
Har kommit en del fiffiga svar men ännu fler ej så fiffiga!

Vid en sådan situation som chrizz beskriver så får man väl komma överens med hjälp av gester och ögonkontakt (som någon redan nämnde)...

fiffiga och fiffiga svar men om man ska följa regler utan suntförnuft förtjänar man att stå och röttna någon bil stannar sist den bilen ska köra utan att stanna eftersom alla andra bilar står stilla och har då väjningsplikt enligt lagen smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 januari 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/535447_1tin6w.jpg

Vet av en sådanhär korsning, lite samma sak fast tvärtom, vem ska stanna?
Ingen enligt skyltarna.

VV har fått in massor med klagomål om detta, men det händer inget. Har varit såhär i över 10 år.

Joo, röda rektangeln symboliserar ett hus, vars ägare fått vittna en hel del krockar ska ni veta.....

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/535502_04kuph.jpg

Haha, ursäkta mina dåliga paintkunskaper tongue

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (5 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

3 714 Inlägg
5 januari 2009
störst går först eller den som kör först skulle jag köra på i det läget

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Kokar ris
923 Inlägg
5 januari 2009
mja fick lära mig på teorikurs på körskolan att det är lite allmänt vett och den som kör först som gäller, sök ögonkontakt osv.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

335 Inlägg
5 januari 2009
är det inte "först in, först ut" som gäller? åtminstånde i min värld...  självfallet gäller sunt förnuft, ögonkontakt mm...  Men mest rättvist va?

Googlade lite.. verkar inte vara en helt ovanlig fundering detta smile

Sök