3469
Sök

Oljan ljusbrun/härsken, även efter dubbelbyte av olja. på Saab 9-5 SE -98

49 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
När jag köpte bilen för ett par månader sedan så glömde jag kolla oljan (vilket jag gjort tidigare per automatik) Nåväl när den väl var hemma och jag kollade detta så var det brunt klägg längst ut på stickan alltså längst ner där nivån visas. Detta såg ut att vara härsken olja, vilket var min gissning och som jag fick verifierat att så var det troligen.

Nåväl, bytte olja helt och ytterligare en gång efter ca 20mil för att rensa ut skiten lite.
Nu när jag kört ca 100mil eller något sånt så kollade jag oljan igen, å då var stickan hela vägen upp helt täckt med sånt ljusbrunt kläggigt skit, de va tom. rätt mycket kladd runtom i själva påfyllningsöppningen
under locket.

Blir lite orolig för detta, eftersom det uppenbarligen inte är riktigt som det ska, Bilen fungerar perfekt i dagsläget, startar bra i kallt och varmt, accelererar bra och allt går som de borde. Och detta har den gjort sedan jag bytte tändkassett på bilen, då den tidigare var defekt (har haft en annan tråd om detta)

tacksam för kloka svar, råd och tips smile


807 Inlägg
5 januari 2009
#2
låter nästan som att toppackningen behöver bytas... Hur ser kylvätskenivån ut?

I'd rather die like a man, than live like a coward

49 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#3
Kylvätskenivån är precis som den ska, kontrollerade det senast igår faktiskt.
Inga varningslampor lyser förutom Check engine som jag misstänker är knas mer än att den visar ett faktiskt fel. Då bilen fungerat felfritt i över 150mils åkning, Samt att vi testat en felsökningsavläsare som inte hittade några felkoder.

De är lite små elektriska fel i bilen, Vänster bakdörr låser eller låser inte upp sig med ojämna mellanrum.
Elhissen vid förarsätet fungerade igår senast, då jag av misstag råkade öppna den (har ej öppnat den sedan köpet då förra ägaren sa att den inte hissades upp och att den va defekt på den punkten)

Sen så började ABS lampan lysa för några dagar sedan, som sedan slocknade igen efter jag stannat bilen och startat om den igen ca 1 timme senare.

Så lite aningar om att hela elsystemet är lite småknas har jag ju smile Ska iaf skaffa sån där oljerensningstjosan idag, och se om de gör mig kvitt klägget i oljan.

Vad kostar sån top packning annars?


807 Inlägg
5 januari 2009
#4
packningen är billig, det är jobbet som kostar satan! Men testa med engine cleaner, gör bara som det står på burken, in med den, 15 min på tomgång sen ut direkt med gamla oljan...

I'd rather die like a man, than live like a coward

Avstängd
512 Inlägg
5 januari 2009
#5
Skulle nog kollat lite mer då, dessa motorer är känt skräp! Vevhusventilaton, turboras, motorras, växellådor, men låter som toppackningen, men med lite tur, har bilen varit "små körd" och aldrig riktigt varmkörd, då blir det alltid så, vitt klegg under påfyllningslocket och efter oljestickan.

Låt den gå på tomgång och titta i expansionskärlet om det det bubblar eller om du har olja i det i botten, eller nivån sjunker, men tror inte packningen har åkt.

/A.

272 Inlägg
5 januari 2009
#6
Igensatt vevhusventilation ger det problem du beskriver, det problemet är 10 gånger vanligare än trasig topplockspackning när det blir vitbrun geggamoja under locket.

Jämför det med ett hus, med dålig ventilation får du imma på fönsterna av varm fuktig luft, och det är precis vad som händer i motorn, vattenånga som inte kommer ut blandas med oljedimma och blir gegamojjan.

Hur man kollar/rengör det på en SAAB har jag inte en blekaste aning om, öppnar ogärna huven på en SAAB.

Åker helst på is =)

189 Inlägg
5 januari 2009
#7
http://web.telia.com/~u22706054/stcs/pd … en_9-5.pdf

Där har du en guide hur du uppgraderar vevhusventilationen till den nyare varianten då du förmodligen har den gamla kvar på din... Vet inte vad delarna kostar, men kanske 3-500kr
Senast redigerat av jocket4 (5 januari 2009)


2 164 Inlägg
6 januari 2009
#8
1: kolla turbon så den intew glappar axialt = dålig turbo och möjlig orsak till dina problem.
2: vevhus ventilationen som behöver bytas.
3: gör co test på kylarvätskan
4: gör ett komp test.

MVH

F


37 Inlägg
6 januari 2009
#9
jocket4 skrev:
http://web.telia.com/~u22706054/stcs/pdf/tsb210-2417ed4_en_9-5.pdf

Där har du en guide hur du uppgraderar vevhusventilationen till den nyare varianten då du förmodligen har den gamla kvar på din... Vet inte vad delarna kostar, men kanske 3-500kr

´Varför ska man uppgradera dä för?:S


5 198 Inlägg
6 januari 2009
#10
745__Turbo skrev:
jocket4 skrev:
http://web.telia.com/~u22706054/stcs/pdf/tsb210-2417ed4_en_9-5.pdf

Där har du en guide hur du uppgraderar vevhusventilationen till den nyare varianten då du förmodligen har den gamla kvar på din... Vet inte vad delarna kostar, men kanske 3-500kr

´Varför ska man uppgradera dä för?:S

för att det va en miss av saab och att det sen har blitt bättre av ombyggnad..antar jag

49 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#11
Topplockspackning, är det samma sak som Cylinderpackning. Har annars svårt att hitta just detta på mekonomen.se.

Har diskuterat med min halvt som halvt bilkunnige, gammla saab arbetande far, och talade om detta med ljusbrun kladdig olja, han sa också att det låter som om toplockspackningen måste bytas.

så tänkte göra detta, för att se om skiten fixar sig.


johanlkpg
6 januari 2009
#12
gamlingen skrev:
745__Turbo skrev:
jocket4 skrev:
http://web.telia.com/~u22706054/stcs/pdf/tsb210-2417ed4_en_9-5.pdf

Där har du en guide hur du uppgraderar vevhusventilationen till den nyare varianten då du förmodligen har den gamla kvar på din... Vet inte vad delarna kostar, men kanske 3-500kr

´Varför ska man uppgradera dä för?:S

för att det va en miss av saab och att det sen har blitt bättre av ombyggnad..antar jag

Tror till och med att de hade dessa satser subventionerade ett tag. hmm

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 januari 2009
#13
rainlsd skrev:
Topplockspackning, är det samma sak som Cylinderpackning. Har annars svårt att hitta just detta på mekonomen.se.

Har diskuterat med min halvt som halvt bilkunnige, gammla saab arbetande far, och talade om detta med ljusbrun kladdig olja, han sa också att det låter som om toplockspackningen måste bytas.

så tänkte göra detta, för att se om skiten fixar sig.

Ja, det är samma sak!

1 019 Inlägg
6 januari 2009
#14
Saabish_ skrev:
Ingen oilsludge på en så "gammal" SAAB 9-5! Det problemet var först på årsmodell-00 har jag för mig!?

Nej, oilsludge drabbar T7-motorer och 9-5'an har alltid haft T7-motorn. Tidiga 9-3'or däremot hade T5-motorer och klarade sig.


49 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#15
Jag var nyss in på stans äldsta bilservice, å han tog en titt i oljan och så, och han sa att det inte är någon som helst fara om de blir ljusbrunt i oljan, det är vanligt att det blir kondens och sådant särskilt när de är kallt och varmt växlande hela tiden under vintertid.

Jag tror på hans ord smile och hoppas det är lugnt.


469 Inlägg
9 januari 2009
#16
men jag tycker du ska rengöra din vevhusventilation iaf för då får du ut allt fukt och dimma, det borde få bort det ljusbruna i din olja! MvH Niklas

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

49 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#17
Kan man bara rengöra den då? trodde bara de gick å byta ut den smile


181 Inlägg
9 januari 2009
#18
Kör du ofta korta sträckor ? jag gjorde det med min 9-5a
tydligen något som inte gillar när man gör det, plocka bort ventilkåpan och dra om alla bultar till toppen,
löste sig på min iaf

Ingenjör
56 Inlägg
10 januari 2009
#19
Jätte vanligt att motorerna i 9-5 an slaggar igen.

Detta löste alla problem på min 9-5 a -99


Köp nya vevhusventen på saab! ETT MÅSTE!

Kör bilen riktigt varm med oil-flush i oljan (OMEGA ÄR ATT REKOMENDERA)

Tömm ur all olja i med ett nytt filter

Fyll oljesystemet med diesel (ingen miljövänlig skit diesel köp på sjömack eller använd fotogen) 4.5 liter

Demontera tändkasset och tändstift

Bogsera runt bilen i max  tio minuter med 5 ans växel i

Fyll upp varge cyllinder genom tändstifts hål med sonax mos rostlösare    ställ bilen i garaget över natten.

kom till baks dagen efter och tömm ur dieseln ur oljesystemet och i med ett nytt oljefilter igen

av med ventilkåpan och dra toppen som tidigare nämt med rätt åtdragningsmoment (bultarna brukar sitta löst)

rengör ventilkåpan ordentligt

byt vevhusventilationen

fyll i ny billig lidel olja (149kr för 5 liter)

kör bilen en dag eller 2 med lidel oljan

gör sedan ett oljebyte och häll i en bra olja typ mobil1 eller motul och ett original saab oljefilter

Hela denna operation går på en bråkdel av vad den åtgärdar

Saab vevhusventkit 500 kr

2 st biltema oljefilter 120kr

4.5 liter diesel ca 45kr

4 liter billig olja typ lidel eller biltema ca 150-200kr

4 liter mobil 1 olja ca 700kr

3 burkar sonax mos rostlösare ca 250 kr

1 st original saab oljefilter 100kr

1st Omega oilflush 400kr
Senast redigerat av Erkki (10 januari 2009)

Mvh Erik

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 januari 2009
#20
Byt/rengör vevusventilationen så kommer mycket av dina problem försvinna. Går att rengöra den men det finns en uppgraderingssats med lite slangar, frysskydd, ny oljeavskiljare och lite annat smått. Fungerar bättre än den gamla versionen men kostar ju mer än en rengöring gör...

Erikki's tips är säkert bra men är ju jobbigt och går ju inte om man behöver bilen dagligen...



Sök