2904
Sök

trimma en saab 900 turbo 8v

hbxservice.com
1 471 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
hej
jag  har skaffat mej en saab 900 turbo att köra på isen med som de e 140 hk i , hur skulle man på ett billigt sätt kunna skrämma upp den lite i hk?? så att de samtidigt håller.

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

1 002 Inlägg
5 januari 2009
#2

...

hbxservice.com
1 471 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#3
billigt sa jag . saker man kan göra själv tex

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

1 019 Inlägg
5 januari 2009
#4
Skruva och löda APC-boxen, helt gratis. http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm
Senast redigerat av Garfield (5 januari 2009)


hbxservice.com
1 471 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#5
Garfield skrev:
Skruva och löda APC-boxen, helt gratis. http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm

ok tackar får se om man vågar sej på detta , inget mer ni kan komma på??

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

hbxservice.com
1 471 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#6
Garfield skrev:
Skruva och löda APC-boxen, helt gratis. http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm

hur vet man vilken skruv som är f , p och k?

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
5 januari 2009
#7
saablover_1 skrev:
Garfield skrev:
Skruva och löda APC-boxen, helt gratis. http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm

hur vet man vilken skruv som är f , p och k?

Det står på boxen sen, om det är på kretskortet eller skalet kommer jag dock inte ihåg, för att du ska kunna ladda på mer behöver du även en större intercooler (tror inte det sitter nån öht på din) och gärna en bättre downpipe för orginalet är allt annat än perfekt.

Sen kan du även ställa upp bränsletrycket genom att montera brickor på ett ställe på bränslemängdmätaren, kommer att dra mkt soppa men det eller en slöare bil wink , svårt att förklara vart man gör detta men om nån annan har en bra bild är det lätt att visa.

- Time Attack -

hbxservice.com
1 471 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#8
NIzmO skrev:
saablover_1 skrev:
Garfield skrev:
Skruva och löda APC-boxen, helt gratis. http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm

hur vet man vilken skruv som är f , p och k?

Det står på boxen sen, om det är på kretskortet eller skalet kommer jag dock inte ihåg, för att du ska kunna ladda på mer behöver du även en större intercooler (tror inte det sitter nån öht på din) och gärna en bättre downpipe för orginalet är allt annat än perfekt.

Sen kan du även ställa upp bränsletrycket genom att montera brickor på ett ställe på bränslemängdmätaren, kommer att dra mkt soppa men det eller en slöare bil wink , svårt att förklara vart man gör detta men om nån annan har en bra bild är det lätt att visa.

ok tackar wink det sitter en intercooler på den men den e inte jätte stor.

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Saaboholic
3 129 Inlägg
7 januari 2009
#9
skruva och löd om apcn samt installera spik diod så är det enkelt att justera laddet sen wink

bygga ett eget 2.5-3" avgas är väl också att föredra.

Det är ju sprutet som stoppar dig då det är mekaniskt på just T8.

"Liberty of thought is the life of the soul"

hbxservice.com
1 471 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#10
hedley skrev:
skruva och löd om apcn samt installera spik diod så är det enkelt att justera laddet sen wink

bygga ett eget 2.5-3" avgas är väl också att föredra.

Det är ju sprutet som stoppar dig då det är mekaniskt på just T8.

ok:P ska ju bara ha den på isen så jag är inte ute efter så mycket bara lite efektökning, ska ju kunna hålla kvar greppet på isen också. men hur mycket skulle jag kunna komma upp i om jag löder om apcn och sätter batteriböj och 3"??

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Saabvilde!
1 708 Inlägg
7 januari 2009
#11
saablover_1 skrev:
hedley skrev:
skruva och löd om apcn samt installera spik diod så är det enkelt att justera laddet sen wink

bygga ett eget 2.5-3" avgas är väl också att föredra.

Det är ju sprutet som stoppar dig då det är mekaniskt på just T8.

ok:P ska ju bara ha den på isen så jag är inte ute efter så mycket bara lite efektökning, ska ju kunna hålla kvar greppet på isen också. men hur mycket skulle jag kunna komma upp i om jag löder om apcn och sätter batteriböj och 3"??

Det beror ju på hur mycket du vrider upp boxen i. Men sålänge bränslet hänger med så smile Skulle kanske tippa på 160-165 hk? Om du bara ska ha bilen att åka på isen på är det ju lite dumt att bygga 3" batteriböj och allt på den. Då du måste flytta batteri och härja och ha dig.

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

hbxservice.com
1 471 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#12
Larsson_Power skrev:
saablover_1 skrev:
hedley skrev:
skruva och löd om apcn samt installera spik diod så är det enkelt att justera laddet sen wink

bygga ett eget 2.5-3" avgas är väl också att föredra.

Det är ju sprutet som stoppar dig då det är mekaniskt på just T8.

ok:P ska ju bara ha den på isen så jag är inte ute efter så mycket bara lite efektökning, ska ju kunna hålla kvar greppet på isen också. men hur mycket skulle jag kunna komma upp i om jag löder om apcn och sätter batteriböj och 3"??

Det beror ju på hur mycket du vrider upp boxen i. Men sålänge bränslet hänger med så smile Skulle kanske tippa på 160-165 hk? Om du bara ska ha bilen att åka på isen på är det ju lite dumt att bygga 3" batteriböj och allt på den. Då du måste flytta batteri och härja och ha dig.

Mvh Michael!

ok tackar för mycke bra resposn:P

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

hbxservice.com
1 471 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#13
plockar upp tråden igen då det är dax för att få ordning på isbilen snart:P har hört att man kan montera en kam från en sugmotor??

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

5 710 Inlägg
29 oktober 2009
#14
Såg att du hade en dumpventil med i motorreceptet.
Skippa den......den ger varken effekt eller är särskilt "prisvärd".
Dessutom gillar inte T8:orna dessa.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

hbxservice.com
1 471 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#15
jonTe skrev:
Såg att du hade en dumpventil med i motorreceptet.
Skippa den......den ger varken effekt eller är särskilt "prisvärd".
Dessutom gillar inte T8:orna dessa.

mvh Jonas

ok tackar:P då vet jag;)

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

152 Inlägg
29 oktober 2009
#16
Ställ upp bränsletrycket på regulatorn, öppna in och ut så du får mer flöde. Kör gärna med en skvätt etanol i så den går något kallare(du kan justera gången på bilen något dessutom med etanol, då regulatorn inte riktigt linjerar flödesmässigt med resten om du ökar trycket, och det krävs som bekant c:a 30% mer etanol än bensin för samma förbränning) Kolvarna lär tåla 1,5 bar upp till -87, så det är bara att skruva tills den går bra...-mek. sprut är ingen raketvetenskap-och exakta som en morakniv, men är förlåtande att skruva med.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

hbxservice.com
1 471 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#17
SevilleDiesel skrev:
Ställ upp bränsletrycket på regulatorn, öppna in och ut så du får mer flöde. Kör gärna med en skvätt etanol i så den går något kallare(du kan justera gången på bilen något dessutom med etanol, då regulatorn inte riktigt linjerar flödesmässigt med resten om du ökar trycket, och det krävs som bekant c:a 30% mer etanol än bensin för samma förbränning) Kolvarna lär tåla 1,5 bar upp till -87, så det är bara att skruva tills den går bra...-mek. sprut är ingen raketvetenskap-och exakta som en morakniv, men är förlåtande att skruva med.

min e tyvärr en 88:( jag har skruvat endel i meksprut och det är inte ett dugg krångligt att ställa in:P

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse


Sök