Tänkte starta en tråd om vad som händer med min bil då många är nyfikna
Jag vill i denna trådan både visa mitt projekt och hjälpa andra, så har ni frågor rörande mer avancerad trimning av S40/V40 så ös på bara!
Börjar med två länkar till mycket bra info som man bör läsa innan man skruvar med sin motor...
Garagets motordatatråd, jag har sammanfattat lite tumregler och allmänt bra att veta i stycke #8
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228
X40nordic, deras forum är nu öppet och där finns många bra trådar om man har trubbel med sin S40.
http://www.x40nordic.com---------------------------------------------------------------------------------------
Drar en kort bakgrund först. Jag kom av olika anledningar in på Volvos X40bilar, gick med i X40nordic och blev fast. Varför man väljer att bygga en snabb FWD bil kan man ju fråga sig, men det är ju där i utmaningen ligger... att bygga en irriterande snabb bil.
Jag jobbar som konstruktör på Nibe i Markaryd och bor själv i Ljungby, enkel resa på 5mil till jobbet och 5mil hem, det går snabbt att räkna ut att driftsäkerheten prioriteras högt... det suger att knuffa bilen till jobbet kyliga morgnar.
Hösten 2007mappade och bromsade jag bilen till 426hk och 530Nm hos Autotech i Trollhättan. Att mappa en bil i en bra bänk är A och O om man vill ha koll på alla värden. Dock kan man inte mappa allting i en bänk. Det säger sig självt att kallstart, choke ner till -20grader mm inte går att mappa inomhus, så det blev till att lära sig Nira i3+ utan och innan. Efter många mil med laptopen i knät har jag en bil som fungerar precis som en originalbil. Den drar inte speciellt mycket soppa och den startar alltid. Jag har inte under hela 2008 haft ett enda motorrelaterat driftstopp, ja inte ett enda stopp faktiskt, bara någon skjuten växellåda och koppling.
____________________________________________________________________________
Framtiden - 20092008 drog bilen lika med en Gallardo SE från 100-300km/h med laddtryck på 0.25bar lägre än i bänken. Mot slutet av 2008 så laddades det mer än i bänken och effekten var gissningsvis 450hk. 100-200km/h avverkades på 7.8sek på 3:ans växel.
Jag tycker bilen skulle må gott av lite mer pulver, så ribban har höjts.
I år är målsättningen att åka lika fort som den dödsläckra Bugatti Veyron mellan 0-300km/h. Veyron är snabb i starten, vilket innebär att jag måste kapa 2.5sek mellan 100-300km/h.
Det finns redan en del bilder uppladdade, jag kommer berätte lite närmare om prylarna jag valt i den takt jag hinner. Hoppas det blir en intressant tråd