4437
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

22 Inlägg
5 februari 2009
#301
Har läst igenom hela tråden nu och det var riktigt intressant läsning! smile
Ser fram emot när du ska köra!

Men....
Torpis.. Vad är det som är så mycket värre att ha flera i bilen, än att köra sådär fort på allmän väg?
Man riskera väl minst lika många liv då....


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
5 februari 2009
#302
Krille_S skrev:
Men....
Torpis.. Vad är det som är så mycket värre att ha flera i bilen, än att köra sådär fort på allmän väg?
Man riskera väl minst lika många liv då....

Nu svarar jag inte åt Torpis utan säger vad jag tycker om det och jag tror att han anser samma.
Man kör inte på samma sätt med folk i bilen som man gör när man kör själv, man kör lugnare med folk i bilen.

/Påsen

PÅSEN RACING

1 255 Inlägg
5 februari 2009
#303
Inget dåligt mål du satt upp problemet för din del blir väl o få ner effekten i backen

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

22 Inlägg
5 februari 2009
#304
påsen skrev:
Krille_S skrev:
Men....
Torpis.. Vad är det som är så mycket värre att ha flera i bilen, än att köra sådär fort på allmän väg?
Man riskera väl minst lika många liv då....

Nu svarar jag inte åt Torpis utan säger vad jag tycker om det och jag tror att han anser samma.
Man kör inte på samma sätt med folk i bilen som man gör när man kör själv, man kör lugnare med folk i bilen.

/Påsen

Självklart gör man det.. men sammtidigt kan lika många liv gå åt även fast man är själv i bilen.


76 Inlägg
5 februari 2009
#305
Krille_S skrev:
påsen skrev:
Krille_S skrev:
Men....
Torpis.. Vad är det som är så mycket värre att ha flera i bilen, än att köra sådär fort på allmän väg?
Man riskera väl minst lika många liv då....

Nu svarar jag inte åt Torpis utan säger vad jag tycker om det och jag tror att han anser samma.
Man kör inte på samma sätt med folk i bilen som man gör när man kör själv, man kör lugnare med folk i bilen.

/Påsen

Självklart gör man det.. men sammtidigt kan lika många liv gå åt även fast man är själv i bilen.

Lite svårare att döda 4 pers med en bil när du är själv än vad det är när du har 4 pers i din egen bil. Man vill inte ansvara för andra på det sättet helt enkelt. Så är det bara.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#306
falkn skrev:
Krille_S skrev:
påsen skrev:

Nu svarar jag inte åt Torpis utan säger vad jag tycker om det och jag tror att han anser samma.
Man kör inte på samma sätt med folk i bilen som man gör när man kör själv, man kör lugnare med folk i bilen.

/Påsen

Självklart gör man det.. men sammtidigt kan lika många liv gå åt även fast man är själv i bilen.

Lite svårare att döda 4 pers med en bil när du är själv än vad det är när du har 4 pers i din egen bil. Man vill inte ansvara för andra på det sättet helt enkelt. Så är det bara.

Man får väl filura lite på vart det går fort.  De är inte så smart att använda all power för att göra omkörningar på "omöjliga ställen".  redan med 450hk gör bilen 80-120km/h på 2.0sek, om jag skall köra om bilen som ligger i 80km/h behöver jag vinna 15meter, snittfart på 20km/h fortare än den jag skall om gör att omkörningen tar ca 3sek. Det gör i sin tur att man behöver 150m till mötande bil för att hinna om... det är apa-snabbt man kommer om....   OM motorn håller, det kan man faktiskt inte veta.   Så köra med huvudet är inte dumt. Jag har hinitills inte varit med om några tillbud beroende på min körning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#307
Jompa skrev:
påsen skrev:
Va ju en som tyckte att han skulle köra mot en Veyron med alla säten upptagna i bilen med tanke på att det är en "familje bil"...

Vad ska det vara bra för, då sänker man ju prestandan och mot en Veyron behöver man nog all prestanda man kan få. Detta resonemang kräver ju även att man kör med husvagn påkopplad oxå då...?

turbo är fusk dessutom, man bör absolut göra dessa test med öppen WG för att få rättvisa siffror smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

STI TypeR Driver
191 Inlägg
6 februari 2009
#308
torpis skrev:
Jompa skrev:
påsen skrev:
Va ju en som tyckte att han skulle köra mot en Veyron med alla säten upptagna i bilen med tanke på att det är en "familje bil"...

Vad ska det vara bra för, då sänker man ju prestandan och mot en Veyron behöver man nog all prestanda man kan få. Detta resonemang kräver ju även att man kör med husvagn påkopplad oxå då...?

turbo är fusk dessutom, man bör absolut göra dessa test med öppen WG för att få rättvisa siffror smile

Nedlastad bil, trasig IC-slang, skurna däck, husvagn påkopplad, öppen WG å sen backar du ifrån Veyronen... DÅ kan vi snacka prestanda:P

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#309
vettvilling skrev:
torpis skrev:
Jompa skrev:

Vad ska det vara bra för, då sänker man ju prestandan och mot en Veyron behöver man nog all prestanda man kan få. Detta resonemang kräver ju även att man kör med husvagn påkopplad oxå då...?

turbo är fusk dessutom, man bör absolut göra dessa test med öppen WG för att få rättvisa siffror smile

Nedlastad bil, trasig IC-slang, skurna däck, husvagn påkopplad, öppen WG å sen backar du ifrån Veyronen... DÅ kan vi snacka prestanda:P

Jag har inga byggbilder idag heller, men iaf en illustration om hur det skulle kunna se ut när bilen är förberedd enl ovan inför rekordet smile  http://www.youtube.com/watch?v=A5PTy_Vo … re=related

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Illustratör
826 Inlägg
6 februari 2009
#310
Haha, galet o underbart på samma gång. wink

Att piska veyron eller inte, i min mening "ingen big deal". tongue Känns inte som att bilen blir långsam bara för att du misslyckas heller.. wink

Nä fy fasen va imponerande der är med monstermaskiner.. Ska bli riktigt kul att få se den in action framöver.. smile

Har läst ganska flitigt tycker jag men med minne som en guldfisk och en tråd med MKT läsning så kan ja inte dra mig till minnes om du pratart något om hurvida du kommer göra något större ingrepp me vikten.. Ursäktar mig om jag missat. smile

Kämpa på..
Mvh

Tänker...

Inläggskritiker
990 Inlägg
6 februari 2009
#311
Mer cylindervolym skulle väl inte skada ? = mer avgaser = kan ha större turbos och får bättre respons.
Veyron vetefan om du lär hänga på oavs, tufft dock att dra lamborhinin.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

67 Inlägg
6 februari 2009
#312
Hammarslag skrev:
Mer cylindervolym skulle väl inte skada ?

Då är man inne på spåret som amerikanarna kör. Har man en kackig motorkonstruktion så löser man den problematiken genom att göra slagvolymen större. Lika tekniskt raffinerat som att lösa problemet med hög bensinförbrukning genom att installera en större bensintank.



Hammarslag skrev:
= mer avgaser =

Så länge effektuttaget är detsamma blir mängden avgaser i det närmaste identiska oavsett cylindervolym eftersom inkommande luftmassa för en given effekt kommer att vara "snarlik".
Du menar kanske att en större motor kan leverera mer avgaser tidigare i vartalsregistret p.g.a. den mindre motorn inte orkar driva runt turbinen och ge erforderlig överladdning för att ge samma effekt som den stärre motorn vid samma varvtal? I sådana fall är det ju helt korrekt...
Senast redigerat av Jompa (6 februari 2009)

1 661 Inlägg
7 februari 2009
#313
Jompa skrev:
Hammarslag skrev:
Mer cylindervolym skulle väl inte skada ?

Då är man inne på spåret som amerikanarna kör. Har man en kackig motorkonstruktion så löser man den problematiken genom att göra slagvolymen större. Lika tekniskt raffinerat som att lösa problemet med hög bensinförbrukning genom att installera en större bensintank.



Hammarslag skrev:
= mer avgaser =

Så länge effektuttaget är detsamma blir mängden avgaser i det närmaste identiska oavsett cylindervolym eftersom inkommande luftmassa för en given effekt kommer att vara "snarlik".
Du menar kanske att en större motor kan leverera mer avgaser tidigare i vartalsregistret p.g.a. den mindre motorn inte orkar driva runt turbinen och ge erforderlig överladdning för att ge samma effekt som den stärre motorn vid samma varvtal? I sådana fall är det ju helt korrekt...

Hur du än vrider och vänder så är det alltid fördel att ha större motorvolym.
Det bästa är ju att ha en riktigt stor avancerad och överladdad motor, gärna med både turbo och kompressor. Men det förstår väl alla?
Så länge man inte får välja så tar man vad man har och gör det bästa av det. Det är det Torpis gör och han verkar vara duktig på det också.

Inläggskritiker
990 Inlägg
7 februari 2009
#314
Jompa skrev:
Hammarslag skrev:
Mer cylindervolym skulle väl inte skada ?

Då är man inne på spåret som amerikanarna kör. Har man en kackig motorkonstruktion så löser man den problematiken genom att göra slagvolymen större. Lika tekniskt raffinerat som att lösa problemet med hög bensinförbrukning genom att installera en större bensintank.



Hammarslag skrev:
= mer avgaser =

Så länge effektuttaget är detsamma blir mängden avgaser i det närmaste identiska oavsett cylindervolym eftersom inkommande luftmassa för en given effekt kommer att vara "snarlik".
Du menar kanske att en större motor kan leverera mer avgaser tidigare i vartalsregistret p.g.a. den mindre motorn inte orkar driva runt turbinen och ge erforderlig överladdning för att ge samma effekt som den stärre motorn vid samma varvtal? I sådana fall är det ju helt korrekt...

Där kom dagens visdomsord :-)
Ja givetvis menade jag det sistnämda, tyckte det framgick.
Gillar inte alls amerikanare eller 6,2L v8or. Men 1,8L verkar väl vara i minsta laget, speciellt när han ska kränga på en turbin som är stor som en medicinboll, kommer ju ta lång tid för honom att få upp laddet och sen är det inte säkert att den orkar hålla en sån jätteturbin mättad med avgaser.
Så mitt tips vore och borra till 2.2-2.3 om nu volvo blocket tillåter sånt, är ju lätt gjort och sen 4 smidda kolvar på det.
Min är borrad till 2,4L och sen holset Hx40 turbo på det och har väl fullt ladd vid 3500rpm. O hans turbo han har är väl tom större än min. + att han kör med en orginallåda, dvs längre växlar så han har ju inte som jag när ja skickar i nästa växel så har ja fullt ladd direkt pga av den låga växlingen.
Han skulle väl med fördel montera en annan drevsats, något tajtare men då kommer han inte kunna köra några 300km/h med volvon.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#315
Hardjim skrev:
Så länge man inte får välja så tar man vad man har och gör det bästa av det. Det är det Torpis gör och han verkar vara duktig på det också.

Tackar smile   Jag har en duktig lärare som också har ett grymt intresse för genomtänkta koncept.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#316
Hammarslag skrev:
Så mitt tips vore och borra till 2.2-2.3 om nu volvo blocket tillåter sånt, är ju lätt gjort och sen 4 smidda kolvar på det.
Min är borrad till 2,4L och sen holset Hx40 turbo på det och har väl fullt ladd vid 3500rpm. O hans turbo han har är väl tom större än min. + att han kör med en orginallåda, dvs längre växlar så han har ju inte som jag när ja skickar i nästa växel så har ja fullt ladd direkt pga av den låga växlingen.
Han skulle väl med fördel montera en annan drevsats, något tajtare men då kommer han inte kunna köra några 300km/h med volvon.

Alltid kul med synpunkter. Just i detta fallet är du felt fel ute dock. Det gör ingenting, för nu får vi in lite mer S40 info smile

Jag har gått ner i motorvolym för att få tjockare foder som håller bättre. Vitmotorn är konstruerad på så vis att där är en spalt på 0.6mm mellan cylinderloppen, där blir väldigt varmt, vattnet kan koka bort och man får en hotspot som gör att tunna foder spricker.  Vissa schimsar bort spalten, jag vet inte om jag vill göra det. Hur som helst så väljer jag att borra så lite som möjligt. (81.5mm)

en 2.0t 83mm borr (som många förespråkar som bäst baserat på volymen)
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/torpis_20t.jpg

en T4 -98-00 med 81mm borr, betydligt stabilare.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/torpis_t4.jpg

lite bevis i form av min gammla 2.0t som inte höll ens för 286hk.
http://www.henke.rchomepage.com/bilder/torpis_weee.jpg


Vad gäller växellådan så har jag också där gjort tvärt om, valt en låda med högre utväxling för att få längre växlar. En M56H från S40 2.0t. Varför skall jag växla hela tiden när jag har ett satans ös mellan 4500-9500rpm. Då kan jag lika gärna dra på växlarna istället för att växla fler gånger än jag behöver. Motorns arbetsområde är ju 5000rpm brett. Jag kör ungefär 65km/h på 1:an, 130km/h på 2:an, har noterat 222km/h på 3:an med gott mos hela vägen. Vill man åka fort kan man ju dra lite på 4:an också.

Kanske har du för mesiga kammar å du inte kan varva lika högt och får ett snävare register?
Senast redigerat av torpis (7 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#317
Elda skrev:
Torpis, saabs 2.3L spisar är ett kapitel för sig när det gäller varva högt, sök lite på STCS så får du se.

De skiljer sig säkert på flera punkter from Volvomotorn som jag använder mig av. Det är därför man inte bara kan applicera de trixen rakt över på min spis.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
7 februari 2009
#318
Saabs och Volvos motorer går inte att jämföra med varandra.
Skiljer såpass mycket emellan dem motorerna så dem är i en helt varsin klass så att säga.

/Påsen

PÅSEN RACING

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#319
Har gjort ett par handtag i garaget idag. Monterat lite bussningar från Evo 3 och passat in intercoolern lite bättre.

Här syns främre länkarmen med främsre och bakre bussning bytt mot diton i polyuretan från EVO, återstår att se hur det håller och funkar.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/bussningevo.jpg


Intercoolern har nått sin slutliga plats, så långt fram och upp det går utan att kapa i krockbalken mer än någon liten utbutkning som aggerat hållare till nån originalpryl. Huven går att stänga och anslutningarna kommer gå fria mot servopump och insug.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/IChenke1.jpg


Intercoolern och AC-kondensorn. Vinkelslip, slipstift och skohorn och det får plats. Jag behövde stuka till kondensorns nedersta cellrad kring motorbalk och kylarfästena, ingenting som jag tror påverkar funktionen.
Faktum är att jag nu har 3.5cm mer utrymme mellan motor och kylpaket än vad man har på en originalbil. Helnöjd så långt smile
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/henkeic2.jpg
Senast redigerat av torpis (7 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

187 Inlägg
7 februari 2009
#320
Elda skrev:
Torpis, saabs 2.3L spisar är ett kapitel för sig när det gäller varva högt, sök lite på STCS så får du se.

Ja en 4a på nästan 2.3l har ofta ett rejält slag. 9000rpm lär inte vara att tänka på.


Sök