torpis skrev:
axelj skrev:
Jäklar vad roligt med en som bygger riktigt seriöst!
Varför stämma av mot just femte harmoniska pulsen? Om jag förstår det rätt innebär det att du stämmer av längder på rör etc. mot femte pulsen från en cylinders ventilstängning mot nästa cylinders öppning? Eller är jag helt ute och cyklar?
Pipemax, är det ett program enbart för optimering av plenum eller vad är det? Låter spännande!
Pipemax räknar på insug och avgasrör för 4taktsmotorer kostar $45.
Jag kan inte detta fullt ut på något sätt, det är mängder att lära sig. Det handlar om pulser, motorn suger ju in luft, sen stänger ventilen, luften som är på väg in studsar tillbaka, när ventilen öppnar igen så gäller del liksom att fånga luften på tillbakafjongen... Jag kan väldigt lite om just detta, men gör mitt bästa för att få det bra nog.
Så som insug ser ut över lag och de effekter folk plockar tyder på att om man lägger någon timme extra så blir det toppenbra
579hk på 740 GLT 16V original insug tex....
Skönt att läsa när folk vet vad dom skriver!
Bara en liten detalj, att göra plenum och insug helt optimerat för absolut MAX effekt brukar inte ge bäst tider eller körbarhet, men det vet du ju redan
Vad ska du göra med chassit för att lyckas hålla effekten nere i marken och ändå kunna använda den till vardagskörning?
Växellåda och växellänkage måste väl också bli en liten utmaning? nu vet jag iofs inte hur det ser ut på x40
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må