Varje gång (nästan iaf) när man åker hem från stan så kommer man alltid ikapp någon bil som håller 80-85kmh. Det är ibland svårt att köra om, sen är det hastighetskamera och strax efter ska jag svänga höger.
Det brukar bli att man ligger bakom och efter passerat kameran så gasar jag upp och kör mina 90km/h, placerar högerkanten och blinkar av.
Jag misstänker att det inte är lagligt att komma upp jämsides eller halvt åka ifrån en bil på insidan men å andra sidan så får man köra om så om framförvarande ska svänga vänster.
Oftast lägger framförvarande sig nära mitten och ger plats och ser lite förvånad ut när man kommer ikapp men ändå sekunderna senare ska svänga av.
Så, får man komma upp jämsides om man själv gett tecken att svänga av höger om vägen är så bred att man lätt kan göra det?
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
jag har fått lära mig att man inte får köra om på "insidan" på 70väg och uppåt. eller om det var i max 70. men jag vet iaf att man inte får köra om på insidan på 90väg. sen hur det är om man ska svänga och kör på en avfart vet jag inte tyvärr. men kan tänka mig att samma gäller där.
Dubbelfiliga 70-vägar får man köra om på högersidan.
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Ok. Inte för att den är dubbelfilig, vanlig 90 väg men det är väldigt bred väg där, ingen bil behöver ut på vägrenen eller överskrida mittlinjen vid vanlig omkörning tex. Sen är det en fullbred vägren utöver det, där en bil lätt får plats.
Med så gott om plats och framförvarande trycker i 80km/h eller saktat ner ännu mer i rädsla av kameran så känns det naturligt att ge fan i att bromsa ner, utan bara utnyttja vägrenen och blinka ut.
Många gånger är det just vid kameran som även den duktige 90kmh/h-föraren plötsligt får kalla fötter och bromsar in vilket automatiskt blir en halvt flygande omkörning för mig som kommer i 90.
Senast redigerat av Martin 9-3 (6 januari 2009)
vet inte så kanske inte borde skriva ens, men det känns ju jävla onödigt, hur mycket tjänar du på det liksom? ^^
I princip ingenting i tidsvinst
Frågar bara för att jag inte vet hur man ska tolka det.
Sen att jag kör så är enbart att jag tänker inte bromsa in och sen gasa upp bara för knäppgöken framför inte har exakt koll på hastigheten förbi kameran.
Folk borde veta bättre... När de bromsar in pga kamera när de redan åker lagligt då blir det helljus i baken på dem
Så du ligger på en väg med endast en fil, och den ena bromsar ner för en fartkamera och du "kör om på insidan" för att du ändå ska svänga höger längre fram?
Jag tror inte det är lagligt att köra så, om man inte orkar vänta ska man nog enligt lagens mening "köra om på rikigt" för att sedan svänga höger. Finns det en dedikerad svänga höger fil kan man förstås köra så. Men lagligt eller inte, jag hade inte kört så för risken är ju att du skrämmer den andre föraren.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Håll avstånd till framförvarande istället så slipper du att tänka på sådana här grejjer. Men kan i och för sig hålla med dig. Varför kör inte folk den hastigheten som är berättigat till att köra? Antar det kan vara så nu på vintern att dem är rädda för halkan. Omkörning på väggren är förbjuden.