Chetic skrev:
Regulatorn måste varit rätt eftersom den såg nästan identisk ut.
Jag köpte en som tydligen höjer spänningen lite (14,6v) för att han i affären tyckte jag skulle ha det när jag har så mycket stereoprylar osv. Kan väl inte skada, eller?
Enda undantagen jag såg när jag jämförde var att den nya regulatorn hade längre kol och ett motstånd.
Ja, det är ingen nackdel att ha lite högre laddspänning, det var ett bra råd du fick tycker jag. Att det sitter ett motstånd på nya regulatorn beror nog på att det har lite högre utspänning än "vanliga", inget konstigt alltså.
Chetic skrev:
Hur kan kolet egentligen komma fel? Det finns ju bara ett ställe att sätta fast regulatorn på, ingen slags justering... Menar du att jag borde vinkla kolet medan jag stoppar in regulatorn?
När jag bröt sönder kolet så tror jag det berodde på att jag inte vinklade regulatorn tillräckligt mycket, dessutom var det när generatorn satt på plats så jag hade ingen bra arbetsställning. Jag monterade bort generatorn när den nya regulatorn sattes dit, för att inte göra om samma grej.
Killen på macken, där jag köpte båda regulatorerna, var nog lite fundersam med tanke på att jag hade handlat den förra regulatorn samma dag.
Men han sa ingenting.
Chetic skrev:
Med spänningskontakten menar jag den lilla ringen som sitter på spänningskabeln man trär på skruven som sticker ut ur generatorn på B+
Träbrickan är en distansbricka (eller liknande ring med hål i mitten) som jag fick lov att sätta emellan för att spänningskabeln inte skulle jorda i generatorn.
Såg på en annan motor att de hade satt dit muttrar både före och efter spänningskontakten så jag imiterade det och det gav resultat.
Aha, du menar så. Ja, man får passa sig så att inte pluskabeln tar i godset, helt klart. På Biltemageneratorn som jag har nu, där sitter det en hel bakelitplatta som täcker både B+ och D+. Då är det ingen risk alls att pluskablarna tar i godset.
Men eftersom det tjuter och även slutar ladda i samband med tjutet, då bör du ta bort regulatorn och se om det har hänt någonting.