3683
Sök

Generatorproblem

27 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#1
Skulle byta generator på 240n idag för att spänningen har varit lite väl låg på sistone.
När den nya var på plats laddade den absolut ingenting, trots att kontakterna satt rätt.
Den var begagnad så jag antog att den var trasig och bytte tillbaka till min gamla.
När den var på plats laddade den absolut ingenting, trots att kontakterna satt rätt.

Vad fan?


21 761 Inlägg
6 januari 2009
#2
Vilken årsmodell har du?

27 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#3
Det är en 87a men motorn är från en 89a (GL båda två)


21 761 Inlägg
6 januari 2009
#4
Okej, tänkte bara ifall den hade inbyggt eller externt laddrelä, men då har din alltså inbyggt relä.

Det ska ju sitta 3 st kablar: En tunn röd på D+, en lite grövre blå jord som går från generatorhöljet till generatorfästet i motorn, och en grov röd som går från B+ till startmotorn.

Sitter dessa kablar som de ska?
Lyser batterilampan när du har tändningen i läge 2?
Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2009)

27 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#5
Kablarna sitter som dom ska, precis lika som innan jag började.
Vad är D+ för något egentligen?
Det fanns en kontakt bredvid D+ också som inte används. Vad är det för något?

Batterilampan började lysa när bilen var på men jag tänkte inte på det innan jag startade bilen.


21 761 Inlägg
6 januari 2009
#6
D+ är kopplad till diodbryggan inuti generatorn, kabeln som sitter på anslutning D+ kommer från batterilampan på instrumenthuset. När tändningen är i läge 2 så går det en ström genom batterilampan och ner till generatorns D+, då förmagnetiseras diodbryggan och generatorn kan börja ge laddning när den kommer upp i rätt varvtal.

Om det inte kommer ström från batterilampan, tex om kabeln eller lampan är trasig/glappar, så kan inte generatorn börja ge laddning normalt sett. Ibland kan man dock "tvinga" igång laddningen genom att varva upp motorn till exempelvis 3000-4000 varv eller så, men det löser ju inte problemet i så fall.

Att jag frågar ifall batterilampan lyser när tändningen är påslagen är alltså för att veta om diodbryggan får sin förmagnetiseringsström. smile

Den där kontakten som du skriver om, som inte används, är det ett flatstift som det står "+" bredvid?
Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2009)

27 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#7
Japp, det är ett flatstift med "+" bredvid.

Ska kolla upp det där med laddlampan imorgon.
Senast redigerat av Chetic (6 januari 2009)


21 761 Inlägg
6 januari 2009
#8
På det där flatstiftet brukar det sitta en avstörningskondensator ansluten, en liten svart fyrkantig sak med en kort kabelstump. Kabelstumpen kopplas till flatstiftet och själva kondensatorn skruvas fast i en av de gängade M6 hålen i bakstycket.

Men detta ska inte ha med ditt problem att göra. smile

Ja, kolla upp lampan. På dessa generatorer så är det ju inga konstigheter som kan ställa till problem, det är bara att koppla in de där 3 kablarna och "köra igång". Har en 240-86 själv och har bytt generator två gånger utan problem, det vara bara att slänga dit den och vara glad. smile

Mätte du spänningen när du konstaterade att det inte laddade eller var det bara så att laddlampan lyste?
Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2009)

27 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#9
Ja, jag mätte spänningen och den sjönk sakta men säkert från typ 11,4 med lyset på.
Men problemet är typ fixat nu... Tror jag.

Jag bytte regulatorn(/kolhållaren/kollektorn) utan att något blev annorlunda. Samma fel alltså.
Dessutom kändes det inte som att jag fick dit den helt perfekt. Fast båda skruvarna är ordentligt gängade och allt.

Sen provade jag att sätta en metallbricka mellan spänningskontakten och träbrickan. Då började den jäveln ladda!
Men när jag sen höjde volymen på stereon lite extra mycket började det tjuta som fan ifrån generatorn.
Det tjutet kan komma lite då och då, men det försvinner om jag trycker på regulatorn.
Ibland laddar den inte alls heller i samband med tjutet.

Vad är det egentligen som händer med kolen när bilen drar mycket el (typ från fläktar, lysen och sånt) ?


21 761 Inlägg
7 januari 2009
#10
Chetic skrev:
Ja, jag mätte spänningen och den sjönk sakta men säkert från typ 11,4 med lyset på.

Batteriets polspänning sjunker ju när det belastas utan att få laddning, men när spänningen sjunker så där lågt med "endast" halvljuset påslaget så har det blivit en del urladdat och du bör ladda upp batteriet igen med en batteriladdare.

Chetic skrev:
Jag bytte regulatorn(/kolhållaren/kollektorn) utan att något blev annorlunda. Samma fel alltså.
Dessutom kändes det inte som att jag fick dit den helt perfekt. Fast båda skruvarna är ordentligt gängade och allt.

Var det verkligen rätt regulator som du fick?

Har bytt regulator ett par gånger iaf och det kan ju vara lite bökigt att komma rätt med kolen (har även lyckats bryta av kolen, jättekul wink), men när regulatorn väl sitter på plats så har det aldrig varit något problem med laddningen sedan.

Chetic skrev:
Sen provade jag att sätta en metallbricka mellan spänningskontakten och träbrickan. Då började den jäveln ladda!

Spänningskontakten och träbrickan?
Hur menar du nu?

Chetic skrev:
Men när jag sen höjde volymen på stereon lite extra mycket började det tjuta som fan ifrån generatorn.
Det tjutet kan komma lite då och då, men det försvinner om jag trycker på regulatorn.
Ibland laddar den inte alls heller i samband med tjutet.

Beror ganska säkert på att kolen inte har tillräckligt bra kontakt med släpringarna, ligger nog fel i spåret.

Det där med vad som händer med kolen när generatorn belastas får någon annan förklara, är för lite insatt i hur generatorn är uppbyggd.

27 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Var det verkligen rätt regulator som du fick?

Regulatorn måste varit rätt eftersom den såg nästan identisk ut.
Jag köpte en som tydligen höjer spänningen lite (14,6v) för att han i affären tyckte jag skulle ha det när jag har så mycket stereoprylar osv. Kan väl inte skada, eller?
Enda undantagen jag såg när jag jämförde var att den nya regulatorn hade längre kol och ett motstånd.

Drönirettab skrev:
Beror ganska säkert på att kolen inte har tillräckligt bra kontakt med släpringarna, ligger nog fel i spåret.

Hur kan kolet egentligen komma fel? Det finns ju bara ett ställe att sätta fast regulatorn på, ingen slags justering... Menar du att jag borde vinkla kolet medan jag stoppar in regulatorn?

Drönirettab skrev:
Spänningskontakten och träbrickan?
Hur menar du nu?

Med spänningskontakten menar jag den lilla ringen som sitter på spänningskabeln man trär på skruven som sticker ut ur generatorn på B+
Är inte så haj på terminologin, eftersom jag är så färsk på att mecka.
Träbrickan är en distansbricka (eller liknande ring med hål i mitten) som jag fick lov att sätta emellan för att spänningskabeln inte skulle jorda i generatorn.
Såg på en annan motor att de hade satt dit muttrar både före och efter spänningskontakten så jag imiterade det och det gav resultat.


21 761 Inlägg
7 januari 2009
#12
Chetic skrev:
Regulatorn måste varit rätt eftersom den såg nästan identisk ut.
Jag köpte en som tydligen höjer spänningen lite (14,6v) för att han i affären tyckte jag skulle ha det när jag har så mycket stereoprylar osv. Kan väl inte skada, eller?
Enda undantagen jag såg när jag jämförde var att den nya regulatorn hade längre kol och ett motstånd.

Ja, det är ingen nackdel att ha lite högre laddspänning, det var ett bra råd du fick tycker jag. Att det sitter ett motstånd på nya regulatorn beror nog på att det har lite högre utspänning än "vanliga", inget konstigt alltså. smile

Chetic skrev:
Hur kan kolet egentligen komma fel? Det finns ju bara ett ställe att sätta fast regulatorn på, ingen slags justering... Menar du att jag borde vinkla kolet medan jag stoppar in regulatorn?

När jag bröt sönder kolet så tror jag det berodde på att jag inte vinklade regulatorn tillräckligt mycket, dessutom var det när generatorn satt på plats så jag hade ingen bra arbetsställning. Jag monterade bort generatorn när den nya regulatorn sattes dit, för att inte göra om samma grej.

Killen på macken, där jag köpte båda regulatorerna, var nog lite fundersam med tanke på att jag hade handlat den förra regulatorn samma dag. wink
Men han sa ingenting.

Chetic skrev:
Med spänningskontakten menar jag den lilla ringen som sitter på spänningskabeln man trär på skruven som sticker ut ur generatorn på B+
Träbrickan är en distansbricka (eller liknande ring med hål i mitten) som jag fick lov att sätta emellan för att spänningskabeln inte skulle jorda i generatorn.
Såg på en annan motor att de hade satt dit muttrar både före och efter spänningskontakten så jag imiterade det och det gav resultat.

Aha, du menar så. Ja, man får passa sig så att inte pluskabeln tar i godset, helt klart. På Biltemageneratorn som jag har nu, där sitter det en hel bakelitplatta som täcker både B+ och D+. Då är det ingen risk alls att pluskablarna tar i godset. smile

Men eftersom det tjuter och även slutar ladda i samband med tjutet, då bör du ta bort regulatorn och se om det har hänt någonting.


Sök