3300
Sök

850 dör vid inbromsning - **LÖST**

66 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#1
Min 850 har stått i tre veckor. Vi har bytt vevaxelgivare och tändspole och nu startar och går den. Kan starta och stå på tomgång utan problem.

Vid körning inträffar då detta att man får kärringstopp antingen vid urkoppling eller urkoppling och inbromsning samtidigt. Mycket irriterande när man kommer i en korsning eller rondell.

Det verkar som om tomgången droppar ner helt och motorn bara dör. Men om jag startar och står på tomgång och trampar på pedaler hit och dit så dör den inte och tomgången är normal.

Kan vi ha kommit åt något som påverkar tomgången vid körning?

Kan det vara så enkelt att batteriet behöver en rejäl uppladdning?

Allting fungerar ju, startar som vanligt, går som vanligt. Det är bara när bilen är i rullning som ovanstående händer vid pedaltramp.
Senast redigerat av cpthaddock (8 januari 2009)

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
8 januari 2009
#2
för lite soppa wink

Skämt o sido..Ni kanske har kommit åt tomgångs motorn?

Eller så är det något med tändningen.

Bara en tanke

Mvh Christian

66 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#3
Ja, att felet satt i tändningen från början var ganska uppenbart. Bilen startade överhuvudtaget inte alls innan den fick en ny tänspole. Men vi bytte också camaxelgivaren då en 850 kunnig person påstod att dessa ger sig oftare än tändspolen på en 850.

Då gäller det att leta upp var man ställer in tomgången då.

xcOOb
388 Inlägg
8 januari 2009
#4
kollat fel koder på den?


66 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#5
Jag kan inte hitta att jag har en felkodsdosa på den. Den skall väl sitta bakom höger framlampa? Sedan skall man väl ha en speciell sladd för detta? Har inte den blekaste hur jag kollar detta.

Så om den går normalt på tomgången när den bara startas och står stilla men sedan att tomgången droppar så fort man bromsar in vid körning skulle alltså tyda på att det kan vara tomgången?

Random Hero
4 047 Inlägg
8 januari 2009
#6
cpthaddock skrev:
Jag kan inte hitta att jag har en felkodsdosa på den. Den skall väl sitta bakom höger framlampa? Sedan skall man väl ha en speciell sladd för detta? Har inte den blekaste hur jag kollar detta.

Så om den går normalt på tomgången när den bara startas och står stilla men sedan att tomgången droppar så fort man bromsar in vid körning skulle alltså tyda på att det kan vara tomgången?

brevid data boxen, men den har ett litet svart lock, o sladden sitter där i med en diod på sig

Dog food lid. Backwards

Nattarbetare
173 Inlägg
8 januari 2009
#7
Tryck ner kopplingen? smile

Att styla en volvo är som att sminka en gris

66 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#8
Konka skrev:
Tryck ner kopplingen? smile

Mycket konstruktivt svar med tanke på att jag i min beskrivning av problemet skrev "Vid körning inträffar då detta att man får kärringstopp antingen vid urkoppling eller urkoppling och inbromsning samtidigt."

66 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#9
DusanMandick skrev:
brevid data boxen, men den har ett litet svart lock, o sladden sitter där i med en diod på sig

Du får gärna kalla mig korkad men jag har ingen aning om var databoxen sitter. På farsans 850 - 94 sitter den i kupén fram i passagerarplatsen. Precis på behörigt sparkavstånd för den som sitter bredvid chauffören. Upptäckte vi just för att passageraren lyckades sparka till och fixa ett glapp och så stod den bilen still. Min 93:a har ingen sådan box där.

Detta är min första Volvo. har bara haft Saab tidigare.

36 Inlägg
8 januari 2009
#10
Om jag inte minns mig helt fel, så har 93an ett blinkdon som sitter nere vid höger strålkastare fram?
Jag tror även att det kan vara så att tomgångsmotorn har fått sig en liten felinställning. inte helt säker, lämna in bilen annars i värsta fall,?

66 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#11
Skumtomten skrev:
Om jag inte minns mig helt fel, så har 93an ett blinkdon som sitter nere vid höger strålkastare fram?
Jag tror även att det kan vara så att tomgångsmotorn har fått sig en liten felinställning. inte helt säker, lämna in bilen annars i värsta fall,?

Jahapp, nu har du helt lyckats få mig till att inte veta något. Blinkdon? Vad gör detta?

66 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#12
AHA! Suttit och skummat igenom en engelsk pdf:ad haynes och äntligen hittat både var dosan sitter och hur man skall läsa av koderna. Så nu ska jag ut och kolla.

Jag återkommer!

4 822 Inlägg
8 januari 2009
#13
cpthaddock skrev:
AHA! Suttit och skummat igenom en engelsk pdf:ad haynes och äntligen hittat både var dosan sitter och hur man skall läsa av koderna. Så nu ska jag ut och kolla.

Jag återkommer!

Annars så finns det beskrivit i flertalet trådar här på forumet om du använder SÖK funktionen wink

cpthaddock skrev:
DusanMandick skrev:
brevid data boxen, men den har ett litet svart lock, o sladden sitter där i med en diod på sig

Du får gärna kalla mig korkad men jag har ingen aning om var databoxen sitter. På farsans 850 - 94 sitter den i kupén fram i passagerarplatsen. Precis på behörigt sparkavstånd för den som sitter bredvid chauffören. Upptäckte vi just för att passageraren lyckades sparka till och fixa ett glapp och så stod den bilen still. Min 93:a har ingen sådan box där.

Detta är min första Volvo. har bara haft Saab tidigare.

Databoxen/arna till motorn (beroende på årsmodell samt om den är manuell eller automat) sitter INTE inne i bilen utan i plast lådan i motorutrummet oavsett årsmodell.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

674 Inlägg
8 januari 2009
#14
Backa tillbaka.... vad skulle hända om du sätter tillbaka den gamla givaren???

With great freedom comes great responsebility

66 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#15
Ramrod skrev:
Backa tillbaka.... vad skulle hända om du sätter tillbaka den gamla givaren???

Har funderat på det. Skall i alla fall kolla felkoder OCH sätta batteriet på laddning över natten.

66 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#16
Jahapp. Har nu kollat. Enligt vad jag fattat så har jag felkod 127. Hittar ingen 127.

Då med kabeln i B1, tändningen på och tryckt på testknappen på A.

Har ju alltså 12 hål totalt och har jag fattat rätt så är varje hål olika betydelser. Vet ju inte om jag skall gå efter att det kan vara tändning eller drift.

Någon som har ett tips?

Jag blir alldeles matt.

66 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#17
Okej, nu har jag kollat felkoder.

Dosa A.

Hål 2:
1-1-1

Hål 3:
3-1-3
3-1-4
3-2-4
1-4-2
1-2-4

Hål 7:
1-2-2

Dosa B.

Hål 2:
1-2-2
Hål 5:
1-2-7

Övriga hål gav inget utslag alls.

Någon som har en lättöverskådlig lista på felkoder?

Avstängd
512 Inlägg
8 januari 2009
#18
Kolla intruktionsboken, had för mig nånstans att det stor i 740´ns bok...

66 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#20
Crozzfire skrev:
Kolla intruktionsboken, had för mig nånstans att det stor i 740´ns bok...

Skall göra detta. Sitter ju med en pdf:ad haynes på engelska så lite svårt att bara söka i dokumentet. Skall genast hämta in instruktionsboken.


Sök