Bra fråga, vad säger polisen när du hävdar detta? Det finns ju mer än en skylt uppsatt om hastigheten på en motorväg. Dessutom, var på E4:an menar du? Finns både 90- och 110-sträckor och kör du över 110 och blir stoppad så kan du knappast skylla på en snöig skylt.
grundhastigheten är väl 70 på vanliga vägar, eller 110 på motorvägar om inget annat sägs av skyltar? det fick iaf jag lära mej på körskolan, åker du förbi en motorvägs skylt så gäller 110 om inte någon annan skylt säger nåt annat
grundhastigheten är väl 70 på vanliga vägar, eller 110 på motorvägar om inget annat sägs av skyltar? det fick iaf jag lära mej på körskolan, åker du förbi en motorvägs skylt så gäller 110 om inte någon annan skylt säger nåt annat
Javisst, men nu var skyltarna igensnöade
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
alltså borde grundhastigheten gälla, enligt min åsikt iaf...så om det var motorväg = 110...kan ju ha fel, men tycker det borde vara så
Tror han menar att även om det står 90 på skylten så spelar det ingen roll när skylten är oläsbar, vilket jag kan hålla med om till viss del. Men om jag åker på E4an mellan Slagsta och Västberga där jag vet att gränsen är 90 km/h så ökar jag knappast till 110 om det är snö på en av skyltarna och tror att polisen som stoppar mig kommer att köpa det.
Tror han menar att även om det står 90 på skylten så spelar det ingen roll när skylten är oläsbar, vilket jag kan hålla med om till viss del. Men om jag åker på E4an mellan Slagsta och Västberga där jag vet att gränsen är 90 km/h så ökar jag knappast till 110 om det är snö på en av skyltarna och tror att polisen som stoppar mig kommer att köpa det.
jo det var så jag menade.. och håller med, det vore dumt att chansa på det
alltså borde grundhastigheten gälla, enligt min åsikt iaf...så om det var motorväg = 110...kan ju ha fel, men tycker det borde vara så
Ja, grundhastigheten, men om du inte vet att det är motorväg (det måste ju faktiskt visas en sån skylt). Alltså 70 imho.
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
jo det är ju klart..antar väl att det är en ren tolkningsfråga.... vet du att det är motorväg (alla skyltar kanske inte var igensnöade) så kanske man kör 110.. vet ju inte hur mycket som hade snöat igen eller ens hur vägen ser ut, men men...
Har ni gått i bilskola? Där får man lära sig det finns andra saker som skvallrar om vilken typ av väg man befinner sig på som exempelvis skilda körbanor, bredare vägren osv.
är det inte bilförarens skyldighet att borta bort snön då från skylten så man ser vilken hastighet man ska köra? läste nånting om det. det är ju bilförarens skyldighet att ta reda på vilken högsta hastighet som råder på vägen, annars kan man ju strunta i att kolla på skyltarna och sen säga att man "missade" skylten?
är det inte bilförarens skyldighet att borta bort snön då från skylten så man ser vilken hastighet man ska köra? läste nånting om det. det är ju bilförarens skyldighet att ta reda på vilken högsta hastighet som råder på vägen, annars kan man ju strunta i att kolla på skyltarna och sen säga att man "missade" skylten?
Och hur skulle det se ut om folk stannar mitt på motorvägen för att borsta av skyltarna? Nej, bättre än så kan du...