Använder folk såna fortfarande?Vilken frekvens sitter lastbilschaffisar på?dvs om dom ens har såna längre..Var köper man en komradio?Vad är det för skillnad på sån man sätter fast i bilen och på såna bärbara?
De bärbara har överlag sämre räckvidd än de "stationära" eller vad man ska säga. Så var det förr iaf, men säkert helt annat me de nyare..nu när en vanlig jaktradio har räckvidd på 2km typ.
Fordonsmonterat har längre räckvidd, med hjälp av bilen kan du koppla på ett kragg (kraftaggregat) och kräma på med en jäkla massa mer uteffekt. Beroende på frekvenser kan det också vara lättare att ha en mer lämplig antenn monterad på fordonet.
De bärbara har överlag sämre räckvidd än de "stationära" eller vad man ska säga. Så var det förr iaf, men säkert helt annat me de nyare..nu när en vanlig jaktradio har räckvidd på 2km typ.
Mvh Tommy
nja inte 2km snarare det dubbla + lite till, 7 km brukar vara hyfsat normalt.
Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Ja , det används. Räcker väl bara att ta en titt på min Passat så
Kör med en Ericsson med programmerade frekvenser för polis, brandkår och ambulans. Samt massa åkerier och annat här runtomkring, + skogskanaler och vägverket osv osv.
Har även en del folk man brukar prata med , privatpersoner då. Så ja, det används fortfarande!
Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Mvh Tommy
nja inte 2km snarare det dubbla + lite till, 7 km brukar vara hyfsat normalt.
Jag är lite efter då Hänger inte med i utvecklingen
Fast med 2 km syftade jag på de billigare varianterna från typ clas ohlsson för 299kr eller vad det kan kosta.
var köper man sån apparat då?Var har ni köpt era "stationära"?Vars i bilen har ni monterat era?Gärna med bilder om ni har,Och vilken frekvens ska man hänga på?
ursäkta om jag bryr mig men bör man inte gå med i en privat radio förening först? så man får anropnings nummer å så vist om man jobbar åt ett åkeri så har man ju nytta av det men som privat person utan förening??
ok trodde de fortfarande krävdes mina arbets kamrater har både i bilarna å hemma å dom har en klubb trodde det krävdes klubb medlemskap alltid lär man sig nya grejer tack
Vi har radio i alla våra lastbilar och väldigt många andra åkerier, vilket gör att man möta en kollega på vägen och käfta ett par ord. Med tanke på att dom flesta ligger på rikskanalen så hör man dom flesta.
Likadant om vi är flera som har följe, så är komradion oslagbar mot mobilen dvs alla kan snacka med alla i ett öppet samtal.
Vi har radio i alla våra lastbilar och väldigt många andra åkerier, vilket gör att man möta en kollega på vägen och käfta ett par ord. Med tanke på att dom flesta ligger på rikskanalen så hör man dom flesta.
Likadant om vi är flera som har följe, så är komradion oslagbar mot mobilen dvs alla kan snacka med alla i ett öppet samtal.
Och där tog du upp det där med lastbil, det är då fan mycket mer känsla att va trucker och sitta på "cb:n" än att tjöta i mobiltelefon, dum uppfinning de där
Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Men jag sitter ej å tjötar med folk åt höger o vänster. Använder det när jag o grabbarna e ute på upptäcksfärder. Har inte fått nyttjat mina stationära än dock, Pengarna tog slut ganska abrutt så har ej fått införskaffat ngra sprön till dem än.