3229
Sök

tjock vit rök ur avgasröret

24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en calibra -92 som det kommer tjock vit rök ur avgasröret när man ger gas, misstänkte toppen men gjord ett kompressionstest och värdena ligger mellan 13 och 14, vilket jag tror är normalt; men jag är inte säker.

Någon som vet varför den sprutar ut rök om det inte är toppen som har gått?

Mvh. Agnes


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 januari 2009
#2
Är det en turbo eller sugmotor?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Lastbilschaufför
123 Inlägg
10 januari 2009
#3
Kraftig kondens nu när de e lite kyligare?


24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#4
myran skrev:
Är det en turbo eller sugmotor?

Det är ingen turbo iaf,  jag har en 16 V


24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#5
Kraftig kondens kan det kanske vara, så om man ställer in bilen i garaget så den får torka så bör det bli bättre då? om inte så är det något annat?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 januari 2009
#6
kallt ute så troligen inget och oroadig över hade de där emot hänt när de e 20+ är nått redigt fel iaf


Med.lem
3 759 Inlägg
10 januari 2009
#7
Kass topppakning kan ha många symtomer...
Dricker den vatten?

Vit rök betyder oftast vatten i förbränningen..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#8
får köra in den då och hoppas på att det är kondens. Tack för era tankar!


Lastbilschaufför
123 Inlägg
10 januari 2009
#9
Kondensen försvinner inte om du har den i garage. Det är vatten som kondenseras i insuget och i cylindrarna när de går ner i temp. Vad jag vet så finns de inte mycket att göra förutom K-sprit så du eliminerar risken för ispropp i bränsleledningarna eftersom det även kondenserar i tanken.


Med.lem
3 759 Inlägg
10 januari 2009
#10
narraki skrev:
Kraftig kondens kan det kanske vara, så om man ställer in bilen i garaget så den får torka så bör det bli bättre då? om inte så är det något annat?

Men blir det bättre när den är varm?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#11
den läckte vatten förrut, men det är åtgärdat, sen har den varit ståendes ett par dar nu så jag vet inte om den dricker mycket, men om packningen hade varit kass så hade det väl givit utslag på kompmätaren, eller?


24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#12
Mr_EmCom skrev:
narraki skrev:
Kraftig kondens kan det kanske vara, så om man ställer in bilen i garaget så den får torka så bör det bli bättre då? om inte så är det något annat?

Men blir det bättre när den är varm?

köpte den i början av dec, och då var det ingen kraftig rök, så jag antar det om inget har gått fel under tiden


Med.lem
3 759 Inlägg
10 januari 2009
#13
narraki skrev:
den läckte vatten förrut, men det är åtgärdat, sen har den varit ståendes ett par dar nu så jag vet inte om den dricker mycket, men om packningen hade varit kass så hade det väl givit utslag på kompmätaren, eller?

Åtgärdat?? Utveckla

Frågar igen, rycker det mindre när motorn blir varm?
Senast redigerat av Mr_EmCom (10 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
10 januari 2009
#14
låter som den förbräner vatten .... försviner det vatten ur kylsystemet ????

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#15
Har satt en ny slang och ang rykandet så är jag lite osäker på om den blir bättre när den är varm, upptäckte detta för ett par dar sen sedan dess har den varit ståendes. Men när jag köpte den så rök det inte så här mycket; så den böör vara bättre vid varmt


24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#16
lonewolf-holm skrev:
låter som den förbräner vatten .... försviner det vatten ur kylsystemet ????

ja, den gjorde det, men det var en läcka i röret, har nu bytt ut det. Iof har bilen varit ståendes nu ett tag så om den dricker mycket nu vet jag inte


Med.lem
3 759 Inlägg
10 januari 2009
#17
Asså när det är kallt ute rycker de flesta bilar vitt vid kalltart, det är inget ovanligt med det...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#18
om det är så att det finns kondens i cylindrar och insug, nån som har en ide hur man blir av med det?


24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#19
Då är det bara att gå ut och starta bilen och låta den gå tills arbetstemp är uppnådd och se efter det då antar jag. och jag är som ni säkert har räknat ut värdelös på bilar...


46 Inlägg
10 januari 2009
#20
låter som den förbräner vatten .... försviner det vatten ur kylsystemet ????

Nej vattennivån är densamma nu efter att vi bytt ut slangen som frostsprängdes! Har även varmkört motorn för att se att den inte kokar.

Frågar igen, ryker det mindre när motorn blir varm?

Ja den ryker mindre, Men det som får oss reagera är det faktum röken är såpass kraftig. Varken jag eller flickan är mekaniker så därför kollar vi allt med er smile

Nu tillbaka till ruta ett angående komptestet, Vi fick dessa resultat:
(vänster till höger på stiften)
13.2 KG : 13.6 KG : 14.4 KG : 13.6 KG


Är dessa värden inom tolerans för en C20XE som rullat 22k mil ?

//Sambo



Sök