2394
Sök

tjock vit rök ur avgasröret

Med.lem
3 759 Inlägg
10 januari 2009
#21
narraki skrev:
Då är det bara att gå ut och starta bilen och låta den gå tills arbetstemp är uppnådd och se efter det då antar jag. och jag är som ni säkert har räknat ut värdelös på bilar...

Hehe svårt att kunna allt från början va? smile

Den blir vam snabbare om du åker ut å kör en sväng.
Senast redigerat av Mr_EmCom (10 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#22
ja en aning svårt, det är inte en grej man ska kunna ^^

Ok, men vågar man köra med den om det skulle visa sig vara något annat fel?


Med.lem
3 759 Inlägg
10 januari 2009
#23
narraki skrev:
ja en aning svårt, det är inte en grej man ska kunna ^^

Ok, men vågar man köra med den om det skulle visa sig vara något annat fel?

Kan inte vara så mycket annat... Visst vatten i avgaser, inget som direckt kan rasa pga det.
Kolla så du har vatten och olja, och håll ett öga på mätarna..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#24
Allt sånt finns, får ut och rasta den imorra då så man lättare ser, och så ber alla till bilguden att det inte är nåt allvarligt med min calle!


Förresten, ingen som vet värdena på kompmätaren? mellan 13 och 14 låg det på, eller om det är toppen som har gått?
Senast redigerat av narraki (10 januari 2009)


1 703 Inlägg
10 januari 2009
#25
Det man strävar efter vid ett komptest är så jämna värden som möjligt, är någon cylinder starkt avvikande, är en sprucken toppackning troligen boven i dramat.
I ditt fall är ju värdena jämna.

Vid många korta resor bildas mycket kondens i avgassystemet, så kör en sväng på några mil när det är rel. milt väder, kanske fösvinner röken.


24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#26
men vi har hällt i k-sprit i tanken så det bör väl inte bli kondens då?


24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#27
Uppdatering på min bil:

Den har stått på nu i ca 40 minuter, mindre rök, mätarn är vid 30 grader.

Nu hoppas vi på att den stannar där!


Med.lem
3 759 Inlägg
10 januari 2009
#28
narraki skrev:
Uppdatering på min bil:

Den har stått på nu i ca 40 minuter, mindre rök, mätarn är vid 30 grader.

Nu hoppas vi på att den stannar där!

30grader? Vilken mätare visar 30?

Vattnet ska upp i iaf 80-90..
Senast redigerat av Mr_EmCom (10 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Large Cap
1 816 Inlägg
10 januari 2009
#29
Vilken mätare är vid 30 grader?

Lastbilschaufför
123 Inlägg
10 januari 2009
#30
En motor jobbar på mycket högre temp. Mellan 85 och 110 grader.


24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#31
oj så mycket...

har för mig den brukar ligga vid 30 grader även vid längre sträckor..

Tempmätaren visar runt 30 grader, den stiger
Senast redigerat av narraki (10 januari 2009)


Large Cap
1 816 Inlägg
10 januari 2009
#32
narraki skrev:
oj så mycket...

har för mig den brukar ligga vid 30 grader även vid längre sträckor..

Tempmätaren visar runt 30 grader, den stiger

Men om vatten tempen bara har kommit upp till 30 grader efter 40min, oavsett tomgångskörning eller ej, så är något galet.

24 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
#33
mmkay, men bilen har varit ståendes ett par dar nu kan kanske ha nåt med det att göra?


344 Inlägg
10 januari 2009
#34
Westergren skrev:
narraki skrev:
oj så mycket...

har för mig den brukar ligga vid 30 grader även vid längre sträckor..

Tempmätaren visar runt 30 grader, den stiger

Men om vatten tempen bara har kommit upp till 30 grader efter 40min, oavsett tomgångskörning eller ej, så är något galet.

antagligen en sönderfrusen termostat


Large Cap
1 816 Inlägg
10 januari 2009
#35
sunkmaster skrev:
Westergren skrev:
narraki skrev:
oj så mycket...

har för mig den brukar ligga vid 30 grader även vid längre sträckor..

Tempmätaren visar runt 30 grader, den stiger

Men om vatten tempen bara har kommit upp till 30 grader efter 40min, oavsett tomgångskörning eller ej, så är något galet.

antagligen en sönderfrusen termostat

Mjo, förmodligen är det så.

Med.lem
3 759 Inlägg
10 januari 2009
#36
Ni har glykol i kylvattnet hoppas jag?
Jag menar en bil fryser ju inte bara sådär, då har man ju slarvat med glykolen.
Senast redigerat av Mr_EmCom (10 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

26 Inlägg
10 januari 2009
#37
En termostat behöver inte frysa sönder, den kan mycket väl vara sliten. om en bil inte går över 30 grader så byter jag termostat.


24 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#38
Jag har glykol i såklart och termostaten stiger så den funkar, bilen ska köras imorgon länge så får vi se vad som händer


Med.lem
3 759 Inlägg
11 januari 2009
#39
narraki skrev:
Jag har glykol i såklart och termostaten stiger så den funkar, bilen ska köras imorgon länge så får vi se vad som händer

EN termostad är som en ventil som öppar mer ju varmare vattnet blir.
Eftersom en bils arbetstemp är mellan 80-110 gader så är ventilen stäng när motorn är kall för att sedan öppna mer och mer för att ta in kallare vatten, vid 80 ska den vara helt öppen.
Man man ta ut det och koka den i en kastrul för att se om den fugerar som den ska...

Men som sagt. starta bilen och kör lite blandad körning, efter 3-4 km ska bilen vara uppe i arbetstemp, du ska få varm luft i kupen och tempmätaren ska (i regel) stå i mitten av stapeln.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

183 Inlägg
11 januari 2009
#40
Nästan alla Calibra ägare har någon gång stött på problem med att mätaren visar fel tempvärden, min gick nästan aldrig över det blåa innan det började bli varmare ute och ja jag kollade termostaten och den 90 grader (ungefär) var den hel öppen.
Men till ditt problem kolla så det inte är frost som smyget in i avgasröret när du startar bilen blir det ju varm och vattnet ångas ut, kör in den i garaget och låt han stå över 0 grader en natt och prova sedan.
Lycka till=)



Sök