2268
Sök

Kortslutning i slutsteget? Högnivå till lågnivå adapter eller lågnivåadapter?

576 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#1
Har några frågor som jag klurar på:

#1: Jordkabeln på slutsteget kom i kontakt med pluskabeln på slutsteget, och det gnistrade till. Jag kollade sedan säkringarna, men ingen av dem hade gått. Provade sedan att koppla om det för att kolla om slutsteget fungerar, och den blåa lampan lyste och man kunde känna att den gav ström till baslådan, eftersom konen vibrerade.
Tror du att man kan dra en slutsats att slutsteget samt klarade sig?



#2: Jag har bokat tid för att montera baslådan av proffs. Dem föreslår att jag ska köpa en hög till lågnivå adapter. Men jag har hört att det är mindre bra med det. Har läst att en lågnivåadapter ska vara bättre då den inte konverterar högnivån utan tar lågnivån direkt om jag har förstått rätt. Den är också ett billigare alternativ. Vilket är bäst? Spelar det igentligen någon roll vilken av dem man tar? Förlorar man kvalitet om man använder högnivå till lågnivå adapter?

576 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#2
Om inte någon varning visas där framme vid hastighetsmätaren, behöver man väl inte heller oroa sig för att en säkring i bilen har gått och att något/några säkerhetssystem är avstängda?

1 727 Inlägg
11 januari 2009
#3
Traz skrev:
Har några frågor som jag klurar på:

#1: Jordkabeln på slutsteget kom i kontakt med pluskabeln på slutsteget, och det gnistrade till. Jag kollade sedan säkringarna, men ingen av dem hade gått. Provade sedan att koppla om det för att kolla om slutsteget fungerar, och den blåa lampan lyste och man kunde känna att den gav ström till baslådan, eftersom konen vibrerade.
Tror du att man kan dra en slutsats att slutsteget samt klarade sig?



#2: Jag har bokat tid för att montera baslådan av proffs. Dem föreslår att jag ska köpa en hög till lågnivå adapter. Men jag har hört att det är mindre bra med det. Har läst att en lågnivåadapter ska vara bättre då den inte konverterar högnivån utan tar lågnivån direkt om jag har förstått rätt. Den är också ett billigare alternativ. Vilket är bäst? Spelar det igentligen någon roll vilken av dem man tar? Förlorar man kvalitet om man använder högnivå till lågnivå adapter?

1. Det bör inte vara problem med steget. Säkringarna du nämner, menar du dom på steget?
    Har du säkring vid batteriet för den nya kabeln, och vilken grovlek?

2. Det där har diskuterats tidigare, jag röstar på att hämta lågnivå på orginalstereon.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

576 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#4
Horsyhorse skrev:
Traz skrev:
Har några frågor som jag klurar på:

#1: Jordkabeln på slutsteget kom i kontakt med pluskabeln på slutsteget, och det gnistrade till. Jag kollade sedan säkringarna, men ingen av dem hade gått. Provade sedan att koppla om det för att kolla om slutsteget fungerar, och den blåa lampan lyste och man kunde känna att den gav ström till baslådan, eftersom konen vibrerade.
Tror du att man kan dra en slutsats att slutsteget samt klarade sig?



#2: Jag har bokat tid för att montera baslådan av proffs. Dem föreslår att jag ska köpa en hög till lågnivå adapter. Men jag har hört att det är mindre bra med det. Har läst att en lågnivåadapter ska vara bättre då den inte konverterar högnivån utan tar lågnivån direkt om jag har förstått rätt. Den är också ett billigare alternativ. Vilket är bäst? Spelar det igentligen någon roll vilken av dem man tar? Förlorar man kvalitet om man använder högnivå till lågnivå adapter?

1. Det bör inte vara problem med steget. Säkringarna du nämner, menar du dom på steget?
    Har du säkring vid batteriet för den nya kabeln, och vilken grovlek?

2. Det där har diskuterats tidigare, jag röstar på att hämta lågnivå på orginalstereon.

Pierre

Säkringarna på steget och den som är på pluskabeln nära batteriet. Annars skulle den väl inte starta om säkringarna har gått? 60A säkring på 16mm2 kabel.

1 727 Inlägg
11 januari 2009
#5
Den som startar är steget va?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

576 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#6
Horsyhorse skrev:
Den som startar är steget va?

Pierre

Det stämmer.

Random Hero
4 047 Inlägg
11 januari 2009
#7
du ska inte koppla grejer med strömmen på, sätt gärna på plusen men dra ur säkringen till den medans du håller på o sätter in allt smile får hoppas de klara sig då

Dog food lid. Backwards

21 761 Inlägg
11 januari 2009
#8
Horsyhorse skrev:
Det där har diskuterats tidigare, jag röstar på att hämta lågnivå på orginalstereon.

Men stereon har ju ingen lågnivå. smile

Är det någon originaladapter som du menar?

576 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Horsyhorse skrev:
Det där har diskuterats tidigare, jag röstar på att hämta lågnivå på orginalstereon.

Men stereon har ju ingen lågnivå. smile

Är det någon originaladapter som du menar?

http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D25157
En sådan menar jag. Är den bättre än een hög till lågnivå adapter? Vet ej om HU-603 har en sån där utgång för lågnivåadaptern heller..

21 761 Inlägg
11 januari 2009
#10
Jag hittade just inlägget som Horsyhorse skrev angående lågnivåadaptern, nu förstår jag vad han menade. smile

Ja, den där kabeln som du länkar till är ju helt enkelt en vanlig lågnivåkabel som är anpassad till Volvos stereo med DIN-utgång. Vanliga lågnivåkablar har ju inte en sån där anslutning i ena änden och därför behövs det en speciell kontakt för att kunna utnyttja stereons lågnivå.

Vad jag menar, och som antagligen Horsyhorse också menar, är att med denna "adapterkabel" från MDS i så fall är ett bättre alternativ än en "högnivå till lågnivå-adapter" eftersom man helt enkelt använder sig av den lågnivåsignal som stereon faktiskt har. smile

Fast det borde ju faktiskt stå i bilens manual ifall originalstereon är utrustad med en DIN-utgång.
Senast redigerat av Drönirettab (11 januari 2009)

576 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Jag hittade just inlägget som Horsyhorse skrev angående lågnivåadaptern, nu förstår jag vad han menade. smile

Ja, den där kabeln som du länkar till är ju helt enkelt en vanlig lågnivåkabel som är anpassad till Volvos stereo med DIN-utgång. Vanliga lågnivåkablar har ju inte en sån där anslutning i ena änden och därför behövs det en speciell kontakt för att kunna utnyttja stereons lågnivå.

Vad jag menar, och som antagligen Horsyhorse också menar, är att med denna "adapterkabel" från MDS i så fall är ett bättre alternativ än en "högnivå till lågnivå-adapter" eftersom man helt enkelt använder sig av den lågnivåsignal som stereon faktiskt har. smile

Fast det borde ju faktiskt stå i bilens manual ifall originalstereon är utrustad med en DIN-utgång.

Hur vet man hur många "poler" man ska leta efter? Finns ju t.ex. DIN -> 6 pols RCA eller hur?

576 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#12
Överväger att installera en hög till lågnivå adapter faktiskt. Märks kvalitetsskillnaden rent praktiskt? Den ska användas för ett slutsteg som driver en baslåda.

21 761 Inlägg
12 januari 2009
#13
Traz skrev:
Hur vet man hur många "poler" man ska leta efter? Finns ju t.ex. DIN -> 6 pols RCA eller hur?

Sånt borde väl också stå i manualen tycker jag, eller så tar du ut stereon och kikar. smile

21 761 Inlägg
12 januari 2009
#14
Traz skrev:
Överväger att installera en hög till lågnivå adapter faktiskt. Märks kvalitetsskillnaden rent praktiskt? Den ska användas för ett slutsteg som driver en baslåda.

Men det blir egentligen samma sak som du har nu, den enda skillnaden är att "hög till lågnivåadaptern" sitter inbyggd i ditt slutsteg istället för att sitta externt. smile

Låt de där "proffsen" avgöra vilket som blir bäst. smile


Sök