3831
Sök

Silvia S15 eller Integra TypeR?

31 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#1
Frågan är som rubriken lyder.
Har hamnat i ett svårt dilema där det gäller att välja rätt.
Ska man köpa en Nissan silvia s15 från 99-00 eller en Honda Integra typeR från 02 och uppåt?

Båda bilarna är högerstyrda vilket jag inte ser som ett problem.

silvian har sina fördelar så som Turbo, bakhjulsdrift mm
Medan Integran känns nyare och fräschare på något sätt.

Hade varit väldigt tacksam för lite svar och åsikter om hur ni hade gjort
då jag totalt har kört fast och inte ser någon utväg i valet.

MVH

Honda Integra TypeR

terazzi
11 januari 2009
#2
Silvian direkt ;D
känns som mer för pengarna i alla aspekter tycker jag!

333 Inlägg
11 januari 2009
#3
Enkelt! Köp min S15 smile


1 255 Inlägg
11 januari 2009
#4
S15 utan tvekan

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

31 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#5
3 svar och alla står på samma sida, men inga motiveringar. tack ändå.

Honda Integra TypeR

OEM <3
194 Inlägg
11 januari 2009
#6
svårt val, mycket smak sak om man gillar turbomaskin eller V-tec maskin! om jag själv skulle valt så hade nog blivit en Integra gillar V-tec och karraktären på motorn till de jag skulle använt bilen!

These days &#9834;&#9835;

31 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#7
n0jas skrev:
svårt val, mycket smak sak om man gillar turbomaskin eller V-tec maskin! om jag själv skulle valt så hade nog blivit en Integra gillar V-tec och karraktären på motorn till de jag skulle använt bilen!

Vad exakt innebär v-tec?

Honda Integra TypeR

1 703 Inlägg
11 januari 2009
#8
Om du inte provkört någon av hondas type-r modeller, tycker jag verkligen att du ska göra det. Upplevelsen, ljudet och känslan vid 8k rpm är oslagbar! Bortsett "nya" eu spec. civic type-r, har honda alltid haft dyra och avancerade hjulupphängningar, dubbla triangellänkar etc etc och är duktigt snabba vid bankärningar och diverese bus.

S15 är ju en smula lättare än s14 och s13, men är förmodligen lite mer av en GTvagn än ITR. Dock kul med bakhjulsdrift och en lättrimmad turbomotor.

Så, vill du busa på småvägar varje dag påväg hem från jobbet... satsa på en Honda wink


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
11 januari 2009
#10
Motiveringen för en silvia har du redan sagt själv ;-)
Enda fördelen med en integra är väll maskinen igentligen då honda har klockrena sådana.
Resten är dom rätt likvärdiga på.

Fast ärligt silvian ser så mkt bättre ut ;-)

Lite för mkt är precis lagom.

428 Inlägg
11 januari 2009
#11
Beror ju lite på vad du är ute efter. tror nog själv jag också hade valt s15 pga turbon och bakhjulsdriften. jag ser det som en roligare bil. men är du ute efter nybilskännsa så ska du ju välja integran. men håller helt klart med "henkebenke" V-tech är en rolig motor och som han säger så låter den riktgit skönt på häga varv och är verlkigen varvvillig smile

31 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#12
henkebenke skrev:
Om du inte provkört någon av hondas type-r modeller, tycker jag verkligen att du ska göra det. Upplevelsen, ljudet och känslan vid 8k rpm är oslagbar! Bortsett "nya" eu spec. civic type-r, har honda alltid haft dyra och avancerade hjulupphängningar, dubbla triangellänkar etc etc och är duktigt snabba vid bankärningar och diverese bus.

men ger inte en turbo bättre effekt än v-tech?
om man säger rent accelrationsmässigt vilken bil skulle sticka från den andra då?
ber om ursäkt för mina noob frågor, men frågar man inte så får man inte heller något svar.

Honda Integra TypeR

4 670 Inlägg
11 januari 2009
#13
s15 alla dagar i veckan!

Aldrig kört en v-tech men kan inte tänka mig att de slår när turbon kommer igång på en bakhjulsdriven bil med lite pulver!

Sen är ja skälv inte så mycket för framhjulsdrivet.

Men tycker om du är intresserad av dessa 2 ut o provkör dom båda o känn efter va du skälv tycker!


31 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#14
mickius skrev:
Men tycker om du är intresserad av dessa 2 ut o provkör dom båda o känn efter va du skälv tycker!

Jo fast problemet är ju det att man kan inte bara besöka en nissan handlare och provköra en s15 eftersom ingen av dessa bilar finns tillgängliga hos någon bilhandlare.
iaf inte i skåne eller södra sverige.

Den närmaste integran jag hittat är i centrala tyskland och den närmaste s15 är lika långt upp i sverige.

har dock en kompis som köpt en civic typeR 2005 denna kanske är likvärdig i köregenskaper?

Honda Integra TypeR

Gött mos
1 096 Inlägg
11 januari 2009
#15
terazzi skrev:
Silvian direkt ;D
känns som mer för pengarna i alla aspekter tycker jag!

Håller helt med. Sen kan jag för egen del säga att jag tycker S15 är snyggare.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Got VTEC?
1 593 Inlägg
11 januari 2009
#16
Beror ju på vad du ska göra med bilen, om du hade tänkt trimma o drifta på bana osv så är ju S15 att föredra då det är billigare o trimma en turbobil än en N/A. Hade du mer tänkt dig en banbil/rolig busbil så är ITR'n det perfekta valet. S15 är nog snäppet vassare 0-100 och i högre hastigheter men på bana dödar ITR'n Silvian, vet inte vad du tycker är roligast, köra snabbt rakt fram eller köra snabbt på kurviga vägar/banor, DC5'an är ju världens snabbaste FWD på bana o den är inte så tråkig rakt fram heller.

Rekommenderar http://www.hondaklubben.com/forum/, där kan du få svar på alla dina frågor.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

1 814 Inlägg
11 januari 2009
#17
För mig är valet självklart, har inte kört någon avd e men det allmänna utrycket fallar för Silvia S15

5 089 Inlägg
11 januari 2009
#18
Vad ska du göra med bilen? bara åka runt, eller bana\utsällning? för alla säger ju bara nissan för att dne är bakhjulsdriven, och dom har sätt en silvia drifta på rudskogen en gång, och då måste man ha en sådan....l

\Lindgren

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
11 januari 2009
#19
FLindgren skrev:
för alla säger ju bara nissan för att dne är bakhjulsdriven, och dom har sätt en silvia drifta på rudskogen en gång, och då måste man ha en sådan....l

woho!!! en vättig själ.

bara fö att hondan inte e bakhjuldriven å inte har turbo så e den inte den sämre bilen.
som nån sa, det är den snabbatse original FWD bilen på bana.

ja skulle lätt kunna tänka mig "nya" integra type r, men ja e lite allergisk mot högerstyrning hmm
men om du nu vill ha RWD så kan du ju altid kolla på honda S2000.

men om du nu vill provköra en civic type r(just fö att testa honda) så ska du testa den gamla modellen å inte den nya.
fö om man testar dom två bilarna mot varandra helt original så får den nya stryk på banan.

de blir dyrt om du ska trimma hondan men de finns massa andra saker som gör den till lite mer å lite roligare bil att köra.

nån skrev hondaklubben, jag håller fullständigt med.
om du går in där så får du all hjälp du kan behöva.
de e svårt att hitta nån klubb där folket kan så mycke om de egna märket som dom gör på hondaklubben.

lycka till
Senast redigerat av Ablazed (11 januari 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

1 963 Inlägg
11 januari 2009
#20
Jag hade tagit hondan lätt.. Tycker den är snyggare, plus att motorn är troligtvis i högre kvalitet. växla vid 8200rpm, finns det något vassare? okej ännu högre varvstopp.
Hört att växellådan i s15 inte är någon höjdare heller..
Sen som sagt tror jag inte s15 har så mycket att säga till om på bana, då honda slår de mesta runt banor med en massa kurvor.
Sen går inte vtec och turbo att jämföra, jag föredrar vtec då jag tycker bättre om sugmotorer.. Inte lika dryga när man växlar osv utan mycket rappare. (har inte kört nån monster turbo bil, runt 300 hk, samt min gamla type r med 250 sugisar. Turbobilen är tant-bil om man jämför! jääättetråkig)

Men are not born - Men are made


Sök