3691
Sök

hur mkt pengar hr ni

Muttley
12 januari 2009
#61
Abeed skrev:
tkd_rille skrev:
_Jonex_ skrev:

Fortsätt så !
Kan man inte betala saker, ska man inte köpa saker.
Med vissa undantag dock, hus till exempel.
Hus har oftast ett bestående värde, till skillnad från bilar..
så pengarna på huset får man igen när det säljs.

Abeed : Snart 21, har haft 3 bilar i 30 k klassen, inte ett lån.
Tänker inte ta något heller förräns det blir husköp om några år.

Men ungdommar idag ska bara ha och ha, för "alla andra " har ju.
Kanske blir det ändring på det nu när föräldrarna får det sämre ställt.
Hoppas.
ser faktiskt inget fel att ta ett lån till en bil. Vill man vänta enormt länge för att få en bil man bil man vill ha bara för att spara så får man väl det. men jag tog billån för jag skulle få en vettig bil istället för att köpa bilar i 20 tusen kronorsklassen som bara går sönder ändå med tanke på att jag pendlade mycket. Har man råd att betala ett lån så ska man klart köra på det.
men det är ju inte smart med tanken på räntan och bilen värde höjs aldrig ... så det är två minus på ett köp därför tycker jag att det inte är alls smart och köpa en bil med lån...

en annan sak om du är Rik och vill ha pengar på kontot köp en bil och om du förlora 100 tusen eller några tusen lapar bryr man sig inte.. men jag skule verkligen brytt mig om jag kastar bort 20 30 tusen för att inte vänta ett eller två år
hade jag varit rik hade jag köpt en ny bil utan några lån. Men rik går inte vara idag de sade du själv ju. Och tänk själv hur mycket fick du över varje månad? hur lätt är de att spara till en lite dyrare bil än 20 tusen då?. Jag kan inte säga att jag har kastat bort några pengar alls. Jag amorterar av lånet tidigare än vad banken och jag har kommit överens om så vad ska man förlora på där?.
Nu hitta jag bilen jag ville ha istället för att vänta ett år och gå och dras med de gamla skrotet så fick jag en bil som höll istället och kunde pendla utan problem och sköta mitt jobb.

Muttley
12 januari 2009
#62
_Jonex_ skrev:
tkd_rille skrev:
Ja du fick säkert billigast kostnad per mil men bilen ska jag behålla tills den dör helt. Jag ska icke sälja den.

Så därför köpte jag en dyrare bil och den håller jag efter med allt den behöver.

Och jag tycker fortfarande inte lån är fel om man har råd att betala av lånet snabbare eller enligt betalningsplanen, om man vill sälja bilen fastän lånet så får man ju ha amorterat mer varje månad för att kunna få ut ungefär på vad lånet är kvar på.

så jag oroar mig icke.
Mjo, tänker du behålla bilen så länge så tjänar du nog på det , förutsatt att det inte blir
ett motorhaveri som överstiger bilens värde..

Klarar man lånet så är det visst inget fel med att låna till en bil som man behöver, dock
så ska alla veta att det finns bättre ekonomiska affärer att göra..
Men det gäller ju alla bilar i allmännhet.
Ja och därför måste man serva och vara observant så de inte blir nått skit med bilen. Mitt mål är att ha bilen minst 3-4 år efter lånet är betalt helst längre.

Ja de finns klart bättre ekonomiska affärer. Men just då behövde jag en bil och inget annat, jag tycker de är bättre än att vara så pass blåst att gå och ta lån på en svindyr tv som du inte kan tjäna något överhuvudtaget på. Där är de bara dumt med avbetalningar.

Du kan dock också förlora sjukt mycket pengar på ett hus om man inte är smart där. Kan man renovera ett hus själv? Köper du ett hus för 400 tusen och du behöver renovera och behöver hantverkare så kan ju kostnaderna stiga flera hundra tusen beroende på hur mycket man vill göra vid det. Och du kanske blir tvungen att flytta eller inte klarar av att betala huset, knappast att du kan tjäna igen det på kort tid.
Så de som tjänar allra mest på husköp är ju de som faktiskt kan bygga själva.

Men visst hellre hade jag sketit i lånet till bilen om jag sluppit och tagit lån till ett hus, men de kommer ju det en dag med.
Tyvärr längre fram med tanke på finanskrisen som kostade mig jobbet så jag inte fick de huset jag ville ha.

Byggare Behm
562 Inlägg
12 januari 2009
#63
Sant , sant och sant.
Men ett renoverat hus stiger iaf en del i värde, har du kvitton från hantverkare så
blir det värt ännu mer men så gäller de ju att sälja i rätt tider också.
Vi är flera som fått gått från jobbet...

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
12 januari 2009
#64
jag har så mycket med pengar för att köpa 3 delar från en bil skrot till min s12a he he

Nissan Silvia

blacken
12 januari 2009
#65
Pengar vad är det?. Jag kallar dom för "ryktet", jag har hört om dom men banne mig att man har sett dom.. tongue

Norrlänning
1 453 Inlägg
12 januari 2009
#66
mickecorrado skrev:
Du bör nog kolla med vv och jämföra skatten på bilarna med.

Själv kör pendlar jag med en Renaul Clio inköprt för 35000kr drar 5,9/100km har en vägskatt på runt 900kr/år.

Ellertz skrev:
Jag skulle aldrig pendla i en bil för 20-30 tusen... ja ska snart börja pendla 15 mil/dagligen och ja tänker inte ha kvar S6:an då. Visst den köpte ja för 34 och den är riktigt skön att åka i osv. Men den drar 1 liter/milen på motorväg. Räknar ja på 15 mil * 20 är det 300 mil + att ja åker hem en gång i månaden så då blir det 380 mil per månad. Det blir bränsle kostnad på ca 4000 kr/månaden. köper ja däremot en diesel som drar 0.6 så blir det 0,6*380 = 2280 kr. Skillnaden där emellan är 1720 och lägger ja de på lån så får ja en bil fö ca 100 000 + det ja får för min gamla.

Vad skulle du välja? En bil för 125 000 eller en för 30 000 plus en massa bensinpengar?  Så tänker jag iaf....
Eftersom de är partikelfilter och miljöklass 2005 så är skatten på ca 5000 år. De tycker ja iaf att det är värt. Jag har inte åkt en clio så många ggr, men ja åker hellre en typ V70 eller A6 varje dag. Men men, ja kanske är lite för bekväm...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
12 januari 2009
#67
tkd_rille skrev:
_Jonex_ skrev:
tkd_rille skrev:
Ja du fick säkert billigast kostnad per mil men bilen ska jag behålla tills den dör helt. Jag ska icke sälja den.

Så därför köpte jag en dyrare bil och den håller jag efter med allt den behöver.

Och jag tycker fortfarande inte lån är fel om man har råd att betala av lånet snabbare eller enligt betalningsplanen, om man vill sälja bilen fastän lånet så får man ju ha amorterat mer varje månad för att kunna få ut ungefär på vad lånet är kvar på.

så jag oroar mig icke.
Mjo, tänker du behålla bilen så länge så tjänar du nog på det , förutsatt att det inte blir
ett motorhaveri som överstiger bilens värde..

Klarar man lånet så är det visst inget fel med att låna till en bil som man behöver, dock
så ska alla veta att det finns bättre ekonomiska affärer att göra..
Men det gäller ju alla bilar i allmännhet.
Ja och därför måste man serva och vara observant så de inte blir nått skit med bilen. Mitt mål är att ha bilen minst 3-4 år efter lånet är betalt helst längre.

Ja de finns klart bättre ekonomiska affärer. Men just då behövde jag en bil och inget annat, jag tycker de är bättre än att vara så pass blåst att gå och ta lån på en svindyr tv som du inte kan tjäna något överhuvudtaget på. Där är de bara dumt med avbetalningar.

Du kan dock också förlora sjukt mycket pengar på ett hus om man inte är smart där. Kan man renovera ett hus själv? Köper du ett hus för 400 tusen och du behöver renovera och behöver hantverkare så kan ju kostnaderna stiga flera hundra tusen beroende på hur mycket man vill göra vid det. Och du kanske blir tvungen att flytta eller inte klarar av att betala huset, knappast att du kan tjäna igen det på kort tid.
Så de som tjänar allra mest på husköp är ju de som faktiskt kan bygga själva.

Men visst hellre hade jag sketit i lånet till bilen om jag sluppit och tagit lån till ett hus, men de kommer ju det en dag med.
Tyvärr längre fram med tanke på finanskrisen som kostade mig jobbet så jag inte fick de huset jag ville ha.
joo men ett hus är oftast en riktigt bra plusaffär. I en förort till uppsala där ja har släktingar stiger husen nästan 1 mille på 10 år.

Kan ta ett eget exempel. Vi köpte ett för 880 000 och tapetserad om lite osv... sålde 3 år senare för 1.2 mille. 

Så bostäder är en fantastiskt bra affär smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 703 Inlägg
12 januari 2009
#68
Ellertz skrev:
Kan ta ett eget exempel. Vi köpte ett för 880 000 och tapetserad om lite osv... sålde 3 år senare för 1.2 mille. 

Så bostäder är en fantastiskt bra affär smile
224000:- är ju iofs ingen brakförtjänst på 3 år dock....


Muttley
12 januari 2009
#69
Ellertz skrev:
tkd_rille skrev:
_Jonex_ skrev:

Mjo, tänker du behålla bilen så länge så tjänar du nog på det , förutsatt att det inte blir
ett motorhaveri som överstiger bilens värde..

Klarar man lånet så är det visst inget fel med att låna till en bil som man behöver, dock
så ska alla veta att det finns bättre ekonomiska affärer att göra..
Men det gäller ju alla bilar i allmännhet.
Ja och därför måste man serva och vara observant så de inte blir nått skit med bilen. Mitt mål är att ha bilen minst 3-4 år efter lånet är betalt helst längre.

Ja de finns klart bättre ekonomiska affärer. Men just då behövde jag en bil och inget annat, jag tycker de är bättre än att vara så pass blåst att gå och ta lån på en svindyr tv som du inte kan tjäna något överhuvudtaget på. Där är de bara dumt med avbetalningar.

Du kan dock också förlora sjukt mycket pengar på ett hus om man inte är smart där. Kan man renovera ett hus själv? Köper du ett hus för 400 tusen och du behöver renovera och behöver hantverkare så kan ju kostnaderna stiga flera hundra tusen beroende på hur mycket man vill göra vid det. Och du kanske blir tvungen att flytta eller inte klarar av att betala huset, knappast att du kan tjäna igen det på kort tid.
Så de som tjänar allra mest på husköp är ju de som faktiskt kan bygga själva.

Men visst hellre hade jag sketit i lånet till bilen om jag sluppit och tagit lån till ett hus, men de kommer ju det en dag med.
Tyvärr längre fram med tanke på finanskrisen som kostade mig jobbet så jag inte fick de huset jag ville ha.
joo men ett hus är oftast en riktigt bra plusaffär. I en förort till uppsala där ja har släktingar stiger husen nästan 1 mille på 10 år.

Kan ta ett eget exempel. Vi köpte ett för 880 000 och tapetserad om lite osv... sålde 3 år senare för 1.2 mille. 

Så bostäder är en fantastiskt bra affär smile
Ja visst kan de vara fantastiskt bra affär. Men vill du tjäna storkorvan så är de ju i princip göra om allt till lyx, och kan du själv inte bygga eller göra nått så förlorar du ju enormt mycket om du bara ska bo i kort tid.
Och ja de var ingen jätteförtjänst på de tre åren. Men de var ju såklart en förtjänst.

Men jag drog bara upp som de kan se ut också. Finns faktiskt en del hus man förlorar på om man har otur.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
12 januari 2009
#70
Ellertz skrev:
tkd_rille skrev:
_Jonex_ skrev:

Mjo, tänker du behålla bilen så länge så tjänar du nog på det , förutsatt att det inte blir
ett motorhaveri som överstiger bilens värde..

Klarar man lånet så är det visst inget fel med att låna till en bil som man behöver, dock
så ska alla veta att det finns bättre ekonomiska affärer att göra..
Men det gäller ju alla bilar i allmännhet.
Ja och därför måste man serva och vara observant så de inte blir nått skit med bilen. Mitt mål är att ha bilen minst 3-4 år efter lånet är betalt helst längre.

Ja de finns klart bättre ekonomiska affärer. Men just då behövde jag en bil och inget annat, jag tycker de är bättre än att vara så pass blåst att gå och ta lån på en svindyr tv som du inte kan tjäna något överhuvudtaget på. Där är de bara dumt med avbetalningar.

Du kan dock också förlora sjukt mycket pengar på ett hus om man inte är smart där. Kan man renovera ett hus själv? Köper du ett hus för 400 tusen och du behöver renovera och behöver hantverkare så kan ju kostnaderna stiga flera hundra tusen beroende på hur mycket man vill göra vid det. Och du kanske blir tvungen att flytta eller inte klarar av att betala huset, knappast att du kan tjäna igen det på kort tid.
Så de som tjänar allra mest på husköp är ju de som faktiskt kan bygga själva.

Men visst hellre hade jag sketit i lånet till bilen om jag sluppit och tagit lån till ett hus, men de kommer ju det en dag med.
Tyvärr längre fram med tanke på finanskrisen som kostade mig jobbet så jag inte fick de huset jag ville ha.
joo men ett hus är oftast en riktigt bra plusaffär. I en förort till uppsala där ja har släktingar stiger husen nästan 1 mille på 10 år.

Kan ta ett eget exempel. Vi köpte ett för 880 000 och tapetserad om lite osv... sålde 3 år senare för 1.2 mille. 

Så bostäder är en fantastiskt bra affär smile
Och när du säljer huset efte tio år så upptäcker du att alla andra hus också stigit, vilket gör att du inte har någon förtjänst mer än hos skatteverket som vill ha pengar av dig för din "vinst"

Smoke Tires Not Drugs.

Muttley
12 januari 2009
#71
_Jonex_ skrev:
Sant , sant och sant.
Men ett renoverat hus stiger iaf en del i värde, har du kvitton från hantverkare så
blir det värt ännu mer men så gäller de ju att sälja i rätt tider också.
Vi är flera som fått gått från jobbet...
Behöver inte bli värt mer med kvitton från företag som gjort jobben. Tänk om du som privatperson är hantverkare och väljer att göra alla jobb på din fritid som du är berättigad till, då är de precis lika bra gjort. Det viktigaste om man nu ska sälja är ju att allt är i skick och att allt är besiktigat och godkänt.

Ett exempel på det är faktiskt ett hus pappa byggde med husägaren själv, de byggde de helt själva från grunden och när själva huset var färdigt så tog de in en värderingsman från en mäklare och han påstod iallafall att de kvittar om de är ett företag som byggt huset eller om man själv gjort det. Det viktigaste var att besiktningen av huset var godkänt.

Norrlänning
1 453 Inlägg
13 januari 2009
#72
henkebenke skrev:
Ellertz skrev:
Kan ta ett eget exempel. Vi köpte ett för 880 000 och tapetserad om lite osv... sålde 3 år senare för 1.2 mille. 

Så bostäder är en fantastiskt bra affär smile
224000:- är ju iofs ingen brakförtjänst på 3 år dock....
Jag vet inte hur du räknar med ja fick de till 320 000:- ja. Sen en vinst på 100 000/år utan att göra nått tycker inte jag är fy skam... smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
13 januari 2009
#73
mickecorrado skrev:
Ellertz skrev:
tkd_rille skrev:

Ja och därför måste man serva och vara observant så de inte blir nått skit med bilen. Mitt mål är att ha bilen minst 3-4 år efter lånet är betalt helst längre.

Ja de finns klart bättre ekonomiska affärer. Men just då behövde jag en bil och inget annat, jag tycker de är bättre än att vara så pass blåst att gå och ta lån på en svindyr tv som du inte kan tjäna något överhuvudtaget på. Där är de bara dumt med avbetalningar.

Du kan dock också förlora sjukt mycket pengar på ett hus om man inte är smart där. Kan man renovera ett hus själv? Köper du ett hus för 400 tusen och du behöver renovera och behöver hantverkare så kan ju kostnaderna stiga flera hundra tusen beroende på hur mycket man vill göra vid det. Och du kanske blir tvungen att flytta eller inte klarar av att betala huset, knappast att du kan tjäna igen det på kort tid.
Så de som tjänar allra mest på husköp är ju de som faktiskt kan bygga själva.

Men visst hellre hade jag sketit i lånet till bilen om jag sluppit och tagit lån till ett hus, men de kommer ju det en dag med.
Tyvärr längre fram med tanke på finanskrisen som kostade mig jobbet så jag inte fick de huset jag ville ha.
joo men ett hus är oftast en riktigt bra plusaffär. I en förort till uppsala där ja har släktingar stiger husen nästan 1 mille på 10 år.

Kan ta ett eget exempel. Vi köpte ett för 880 000 och tapetserad om lite osv... sålde 3 år senare för 1.2 mille. 

Så bostäder är en fantastiskt bra affär smile
Och när du säljer huset efte tio år så upptäcker du att alla andra hus också stigit, vilket gör att du inte har någon förtjänst mer än hos skatteverket som vill ha pengar av dig för din "vinst"
Men du har ju fortfarande gjort en vinst. Sedan kan du skjuta in vinsten i ditt nya hus så slipper du skatta bort så mycket. Sen kan du ju alltid göra klipp på orenoverade villor som du kan fixa till själv. I regel så stiger en renoverad bostad mer i pris än vad själva renoveringen kostade.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Stolt RHD Fjant
130 Inlägg
13 januari 2009
#74
Det är märkligt det där hur man lever efter sina inkomster. just nu tjänar jag som medelsvennson och klarar månaden fint om det inte behövs dyra delar till bilen eller festar onödigt mycket. tidigare så jobbade jag i norge och en bra månad med långa dagar så kunde jag kamma hem 30 tusen, likförbannat var det slut vid månadens slut.  och kompisarna som jobbat likadant känner samma sak.

545 Inlägg
13 januari 2009
#75
Jag bor hemma just nu och efter jag betalt räkningarna så har jag mellan 4-6k beroende lite på hur sopparäkningen är men ska flytta hemifrån så fort jag får tag på en lägenhet. Jag tjänar rätt dåligt men ett jobb är ett jobb. Så jag kommer få fortsätta att drömma om att äga en Supra eller Skyline i framtiden för även om jag skulle spara ihop till en Supra eller Skyline så skulle jag aldrig ha råd att äga dom.


Med-lem
129 Inlägg
13 januari 2009
#76
Pengar i min ägo kallar jag Usama, man vet att dom finns men inte vart.

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 januari 2009
#77
0:- på kontot helt ärligt.

Har vart så sedan 3-4år. Swedbank vägrar ta bort kontot som är ett gammalt ungdomskonto som går till ett uttagskort som jag inte har förnyat.

De andra siffrorna är helt privata. Får någon för sig att posta ett kontoutdrag här så är det troligen fejk wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

4 506 Inlägg
14 januari 2009
#78
På kontot har jag 36kr typ.
Skulder inte till ngn bank men till mina snälla
föräldrar som har ställt upp för mig när det har krisat.
Pengar som de ska få tillbax med en god ränta när mitt
liv ordnar upp sig och grejer börjar flyta på igen.

Trodde aldrig att jag skulle sitta hemma o vara arbetslös
men det är vad jag är, Innan har det alltid funnits ngt att
göra men nu e det som man har kört fast i en lerpöl utan
någon chans att komma vidare.
Letar jobb över allt, Gärna utomlands men lika väl i sverige.

Kan du andas kan du dö.

Norrlänning
1 453 Inlägg
14 januari 2009
#79
_Wallis_ skrev:
På kontot har jag 36kr typ.
Skulder inte till ngn bank men till mina snälla
föräldrar som har ställt upp för mig när det har krisat.
Pengar som de ska få tillbax med en god ränta när mitt
liv ordnar upp sig och grejer börjar flyta på igen.

Trodde aldrig att jag skulle sitta hemma o vara arbetslös
men det är vad jag är, Innan har det alltid funnits ngt att
göra men nu e det som man har kört fast i en lerpöl utan
någon chans att komma vidare.
Letar jobb över allt, Gärna utomlands men lika väl i sverige.
Om det inte ens finns jobb till er med en yrkesutbildning så har ju jag med en akademisk gymnasieutbildning mer eller mindre en dödsdom mot mej.... hmm

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Starter
98 Inlägg
14 januari 2009
#80
Att man har lite pengar beror inte enbart på att priser höjts. Med större inkomst så är det enkelt att dra på sig fler utgifter o därav känner man sig inte rikare för att man tjänar mer. Kort och gott.

Ja slutade ju studera juni 2008 och har sedan dess arbetat o kan väl känna mig rik men det är för att jag ännu inte kommit ur student-ekonomi-tänket dvs leva på typ nudlar wink



Sök