Lapp3n skrev:
chrizz skrev:
Alltså. Skadat filsystem betyder inte att det är kört, långt ifrån. Det finns program som kan laga sånt och till och med se till att systemet hoppar över trasiga sektorer på hårddisken om det skulle vara så. Windows har ju inbyggd diskkontroll som startar automatiskt vid uppstart ifall filer eller annat misstänks vara korrupt.
Får du blåskärm direkt när du startar datorn eller har det skett en gång bara? Om det bara har skett en gång så skit i det och kör vidare, men som andra säger så är det alltid viktigt att ha backup. Numera är det ju billigt med externa hårddiskar i alla möjliga storlekar. Köp en sån stor och ha den dedikerad till backup, det är en billig försäkring för viktiga bilder och annat personligt. Musik, film, program osv går oftast att ersätta, men semesterbilderna är i princip oersättliga.
För övrigt så kan Vista få blåskärm också... det är inget konstigt egentligen, och betyder i princip att systemet hängt sig och du får veta varför istället för att det bara fryser till eller startar om automatiskt.
Vad är det för slags program man behöver då ? Och förstår inte hur man ska kunna använda det då systemet bara startar om sig, det händer precis efter den här "ormen" som går under windowsloggan har vart. Då börjar det om igen och håller på så. Jag har testat att starta i felsäkertläge, normalt och senast fungerande inställningar.
Men har du någon anning om vad det kan kosta att lämna in den på någon datoraffär ?
/ J
Ok, du kan inte starta datorn alltså, då är det jobbigare. Det betyder dock inte att din data är borta.
Jag vet inte vad det kostar att lämna in, men så här hade jag gjort. Exakt hur du gör går jag inte in på, men det här principen i stora drag.
1) Plocka ut gamla hårddisken
2) Stoppa in en helt ny hårddisk på den gamla hårddiskens plats
3) Installera windows på den nya hårddisken.
4) Stoppa in den gamla hårddisken i en ny plats i samma dator (datorn ska inte starta på den här disken, utan din nya windows-installation ska hitta den som en "extradisk").
5) Kopiera över allt du behöver spara från din gamla hårddisk till den nya.
6) Plocka ut och kasta den gamla hårddisken.
Detta förutsätter att det är en stationär dator du har, men du kan göra på samma sätt även om du har en bärbar, men då behöver du kanske jobba i en annan dator för kopieringen (du måste alltså kunna ha två hårddiskar i den dator du använder när du kopierar dina gamla filer).
Lycka till