Rquired skrev:
steifan skrev:
Rquired skrev:
Kanske hade fel om just 740n då, men det har mer med hur den kollapsar och inte hur långa deformationszoner den har? Sitter motorn där som en klump kvittar det...
Ja rakställd motor med bakhjulsdrift är ju ingen höjdare 'egentligen' vid frontalkrock nej.
Men i övrigt så är bilen ganska 'mjuk', sitter ju ganska rejäla krockdämpare i stötfångarna
som tar upp en del rörelse vid mindre våldsamma kollisioner.
Men i övrigt har ju Volvo varit rätt duktiga på deformationszoner fram och bak som infördes 1966.
(Dock var Mercedes först på 50-talet
)
Finns ingen som kan snacka bort Volvos kunnande inom krocksäkerhet och vilken nivå deras bilar ligger på, allt jag hävdat är att det är inte tillräckligt för att ensamt fungera som försäljningsargumet för Volvo som premiumbil.
Krocksäkerhet räcker ju inte enbart. Men volvo ligger i framkant när det gäller mycket. Bland annant miljö och framförallt komfort. Kolla på den amerikanska marknaden. Vad har t.ex. Ford som inte volvo har? Eller vad har Chevrolet som inte volvo har? Enligt mig så är Volvo och Saab de absolut bästa amerikanska bilarna när de gäller de mesta. Men det är min åsikt.
- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!