2688
Sök

Minnesanteckningar om du fastnar i en hastighetskontroll

Med.lem
3 759 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
En kompis hittade detta inlägg på Zatzy och jag tänkte dels tipsa er om det, och fråga om det fortfarande är aktuellt, inlägget är trots allt från 2003...

Underlag: Rikspolisstyrelsens författningssamling:
RPSFS 2000:40 FAP331-2
RPSFS 2000:42 FAP 331-5
RPSFS 2000:39 FAP 331-

Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:

Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från helikopter, här behandlas alla tre.

1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.

2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.

3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får vara max ett år gammalt (5§)

4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara periodiskt kontrollerade och dokumenterade.

Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2 kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5 riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot ett fast föremål.

Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.

Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för kontrollen skall antecknas i protokollet.

För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under kontrollen och signeras av mätkontrollanten.

Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.

Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort. Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till, att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis staten pengar.

Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans chef.

Framför allt var hövlig, erkänn inte och håll hastigheten.

Postades av SpeeDojjan 2003-06-03, 04:37 @zatzy.com

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Mollllgan
12 januari 2009
Lika bra o inte köra för fort..

Erkänner att jag nu är moralkärring=)

Med.lem
3 759 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Men någon mer måste skrivan nått, så lätt ska inte den här tråden få dö! tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

2 337 Inlägg
12 januari 2009
Visst är det bra att kontrollera att allt går rätt till, men argumentet att saker och ting ska kosta staten pengar köper jag inte. Jag vill gärna slippa betala mer-arbetet som tillkommer när folk vägrar erkänna att de har gjort fel.

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
12 januari 2009
Mycket bra info detta.
Har läst det någonstans innan plus att jag har fått höra det från en kompis vars morfar är polis och vad jag kan förstå så stämmer allt faktiskt.
Gäller bara att komma ihåg det den dagen man blir stoppad.

/Påsen

PÅSEN RACING

5 089 Inlägg
12 januari 2009
var bra skrivet:) rätt ska vara rätt. kompisen klarade sig med 95 på 50 väg för att pappret till lasern inte var rätt ifyllt tongue

\Lindgren

Modo-fan från början till slut
330 Inlägg
12 januari 2009
Men orka hålla på sådär bara för att man har fått böter.Har man kört för fort så får man väl stå sitt kast...och ja,jag brukar köra för fort och ja,jag har betalat fortkörningsböter.Har fått 1 fortkörningsböter på drygt 10 år.Så 200:-/år är klart godkänt.Tänker man så istället så är det inte så dyrt,och får man flera böter/år så borde man kanske tänka på att släppa av lite på gasen

Stolt far till Freddy 18/12-08

Muttley
12 januari 2009
borde införa att man ska betala på plats istället=). så kan man inte köra för fort om man inte har råd. bara dumheter att neka.

1 418 Inlägg
12 januari 2009
tkd_rille skrev:
borde införa att man ska betala på plats istället=). så kan man inte köra för fort om man inte har råd. bara dumheter att neka.

3000 kr dagen innan löning kanske inte alltid är så kul?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 januari 2009
Lindberg88 skrev:
tkd_rille skrev:

Då får man låta bli att köra för fort, dagen innan löning.... Det hela är väldigt enkelt.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Muttley
12 januari 2009
Lindberg88 skrev:
tkd_rille skrev:

perfekt då ju smile låta bilen stå till dagen efter så hinner man tänka efter mer än 2 gånger.

4 682 Inlägg
12 januari 2009
helt otroligt bra skrivet inlägg, undrar var han fick tag på Rikspolisstyrelsens författningssamling ?
Senast redigerat av Moparboy440 (12 januari 2009)

2 337 Inlägg
12 januari 2009
Moparboy440 skrev:
helt otroligt bra skrivet inlägg, undrar var han fick tag på Rikspolisstyrelsens författningssamling ?

Den torde ju vara offentlig och finns nog på lämpligt bibliotek. Eller här:

http://www.police.se/inter/nodeid=3773& … sion=1.jsp

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
12 januari 2009
Säger som Sarge här över. Förstår verkligen inte alls varför man ska göra så att det kostar så mycket pengar som möjligt för "staten"? Fattar inte dessa idioter att det är vi som betalar staten? Jävla puckon det finns alltså.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 januari 2009
rickylicious skrev:
Säger som Sarge här över. Förstår verkligen inte alls varför man ska göra så att det kostar så mycket pengar som möjligt för "staten"? Fattar inte dessa idioter att det är vi som betalar staten? Jävla puckon det finns alltså.

Nä de va riktigt trist å läsa den raden, förlorade inlägget en hel del värdighet. Se till att de bara ska kosta pengar.
Okej, om man nu inte e riktigt säker på om man verkligen körde för fort, då kan ju dessa punkter vara rätt bra, men annars så..man vet ju va man gjort...

Skyracer
917 Inlägg
12 januari 2009
Om man nu bryter mot lagen medvetet, varför skall man inte stå för det?

De få gånger jag åkt fast (vilket är promille mot vad jag kört för fort), så vet jag att jag har kört fortare än vad de tog mig för, jag betalade såklart gladeligen. smile

Resonerar väl som så att om de nu lyckas ta fast mig så vet jag mycket väl om att jag gjort något fel. Har jag inte det, ja då skulle jag såklart neka och be om mer bevis.

Mvh
Håkan
Senast redigerat av Skyracer (12 januari 2009)

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

DFFL
9 020 Inlägg
12 januari 2009
Lindberg88 skrev:
tkd_rille skrev:

3000kr i böter är väl aldrig kul?
Men har man inte 3000kr på kontot trots heltidsarbete så borde man ta bussen till jobb och handla på lidl.
För det är illa att inte ha en spänn över.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

8 883 Inlägg
12 januari 2009
4)
Gäller att man själv har dom kunskaperna om man ska kolla deras instrument.
Hur ska man annars fastställa att den fungerar?

Fotograf på tierpidag.se

106 Inlägg
12 januari 2009
Håller med ovan, varför låta det kosta staten mer pengar:/. En grej till, en polis som går och vittnar har lön om det är under arbetstid, annars blir det övertid= högre kostnad för staten och mindre poliser på gatorna.

Random Hero
4 047 Inlägg
12 januari 2009
haah skulle ja be polisen som stannat mej att han ska visa papper på att han får stå där o mäta upp min hastighet skulle han säkert slita mej ur bilen o säga att ja har varit uppkäftig o hindrat hans  "jobb" tongue

Dog food lid. Backwards

Sök