4517
Sök

felaktiga avgasvärden på volvo 440 HJÄLP

108 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#1
vad är det för fel på en volvo 440 -89 när den fått anmärkning på co, hc och lambdavärdet på besiktningen? bilen har inte ens gått 7000mil.

Tacksam för svar...


127 Inlägg
12 januari 2009
#2
prova bytt lamba

108 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#3
de kanske hjälper lambdavärdet. räcker det att byta lambda för att hc och cohalterna ska bli rätt?


127 Inlägg
12 januari 2009
#4
jo den styr hur mycket soppa bilen ska få

108 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#5
okej. ska man göra grundlig servide på motorn också då eller ska de räcka att man byter lambdan?


1 878 Inlägg
12 januari 2009
#6
byt olja, filter stift. etc. basic sakerna. brukar göra mycket att få ner värdena.
kolla så du inte har läckage före kat. typ i grenrörs packningar etc.


Edit: Hade precis samma sak på min gamla 740, bytte lambda o sen var allt ok.
Senast redigerat av Frozen1985 (12 januari 2009)


108 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#7
okej, men då ska de kanske räcka med att bara byta lambdan?


1 019 Inlägg
12 januari 2009
#8
Vad hade du för värden?


108 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#9
jag har inte protokollet i handen men jag ska ta reda på det ikväll. jag tror att några värden till och mee var för låga...


108 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#10
felen på bilen var:

*co halt tomgång, för hög
*hc halt tomgång, för hög
*co halt förhöjd tomgång, för hög
*lambdavärde förhöjd tomgång, felaktigt

någon som vet vad man ska göra för att lösa detta problem?


Entreprenör
1 784 Inlägg
13 januari 2009
#11
kalle9000 skrev:
felen på bilen var:

*co halt tomgång, för hög
*hc halt tomgång, för hög
*co halt förhöjd tomgång, för hög
*lambdavärde förhöjd tomgång, felaktigt

någon som vet vad man ska göra för att lösa detta problem?

Du får nog skriva värdena om du ska få någon hjälp alls....!

108 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#12
Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):

CO 9,9 (0,5) HC 511 (100)
CO 2500 9,9 (0,3) LAMBDA 0,72 (0,96-1,04)


108 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#13
tänkte passa på att bilen är en 440glt -89


108 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#14
kan de räcka med att bara byta lambdasonden? inga varningslapmpor lyser i bilen. passar den isåfall från en 2,0 -94a?


Entreprenör
1 784 Inlägg
19 januari 2009
#15
kalle9000 skrev:
kan de räcka med att bara byta lambdasonden? inga varningslapmpor lyser i bilen. passar den isåfall från en 2,0 -94a?

Med dom värdena räcker de inte med lambdan..måste vara nåt större fel..

108 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#16
okej. som vad?


Entreprenör
1 784 Inlägg
19 januari 2009
#17
kalle9000 skrev:
okej. som vad?

Hade du bytt olja,,filter,,,stift eller..? Å va va de för motor nu då...`?

108 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#18
de är en 2,0 glt. årsmodell -89. den har inte ens gått 7000mil än. jag har ingen aning om vad so är bytt på den. jag skulle kunna få bilen gratis, dvs är den inte min än.


550 Inlägg
20 januari 2009
#19
Lämna in bilen till en verkstad som har kompetens istället.
Man kan inte bara börja byta massa delar för att forumskompisar har massor med ideér.

Vi hade en kund förra veckan som hade bytt en lambdasond för att motrolampan tändes. Inte för att han visste utan för att han trodde. Men där sitter mer komponenter som kan gå isönder som gör att motorlampan tänds.


108 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#20
mm de kan ju va smart. men en sån gammal bil vill man slösa så mycket pengar som möjligt



Sök