3626
Sök

Volvo 144 -69, motorfel? Går ojämt och dör vid gas?

Besserwisser?
160 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag her ett problem med min Volvo 144, 1969 årsmod. B20A.

Bilen startar och går någorlunda bra på tomgång.
Men när jag trycker på gasen, då vill den dö och börjar bluddra,
verkar som att den misständer rejält?
Om jag fortsätter att trycka på gasen då dör den... hmm

Var tvungen att byta topplockspackning pg.a av läkage.
Gick bra ut ur garaget efter bytet och senare när den stod på tomgång började
den koka eftersom det troligtvis var en luftficka i systemet efter bytet av topplockspackning.
Stängde av bilen och fyllde på vätska till normal nivå igen,
startade bilen och såg till att den inte tog någon vätska, dessutom den gick normalt.

Senare under kvällen hade bilen stått i ca 4 timmar,
när jag då startade bilen så gick den ojämt på tomgången och
dog på direkten när jag tröck på gasen.

Sedan dess har den aldrig gått, fick rulla in den i garaget och började felsöka.

Följande saker är gjort:

Bättre begagnad förgasare, alla packningar, membran, nålventiler bytt i förgasaren.
Nålen kollad, flottörinställningar gjorda.

Fördelarlock, tändstift, brytare bytt.
Tändkablar kollade och är helt okej.

Ny toppackning

Kompression är kring 11kg alla 4 cyllindrar.

När förtändningen är 8-10 grader, som är standard,
går den som när jag rullade in den i garaget.
Men när jag sätter förtändningen på ca 20 grader så går den konstigt nog att varva upp?
Men går dock inte som den ska än så länge? Därför justerad tillbaka till standard.

Kamvinkeln är 62 grader. Standard mellan 58-65.

Jag har helt slut på idér just nu?
Är det någon som kan hjälpa mig med mitt motor/el problem?


Tackar på förhand för svar,
försökte beskriva problemet på bästa möjliga sätt! smile

Med vänliga hälsningar Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
12 januari 2009
#2
Måste bara fråga det är inte så du vänt på tändföljden?
Iom B20 går moturs? Lätt att missa det.

Kollat ventilspelet? 0.40 rätt över?

Kamvinklen brukar väl ligga lite lägre.

Brytar avstånd? 0.40?

Vad ligger tändningen på full varv? Så det inte är problem med fördelaren?
Senast redigerat av Topper (12 januari 2009)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Besserwisser?
160 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#3
Topper skrev:
Måste bara fråga det är inte så du vänt på tändföljden?
Iom B20 går moturs? Lätt att missa det.

Kollat ventilspelet? 0.40 rätt över?

Kamvinklen brukar väl ligga lite lägre.

Brytar avstånd? 0.40?

Vad ligger tändningen på full varv? Så det inte är problem med fördelaren?

Märkte tändkablarna 1,2,3,4 innan jag drog lös dessa från tändstiften.
Brytaravståndet ligger på 0.45 om jag inte minns fel. Har justerat det.
Ventilspelet ligger på prick 0.40.

Läste på internet om att kamvinkeln skulle ligga på ca 60?
Är detta helt fel?
Den gick inte före inställningen av kammen och inte efter? hmm

Tacksam för fler tips/svar?

MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

16 Inlägg
12 januari 2009
#4
Byt ut kondensatorn till en ny.
Senast redigerat av ghostvette (12 januari 2009)


Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
12 januari 2009
#5
När böt du förgasaren ? före eller efter packningsbytet ? Har du satt i fördelaren rätt om du tog ur den vid bytet ? Kolla så ALLA märkningar är rätt ! att remskivan står vid märkningen och att rotorn oxå står vid sin märkning på fördelaren . Ett tips vid luftning är att skruva ur tempgivaren på toppen.

Schipperke rules !

Besserwisser?
160 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#6
ghostvette skrev:
Byt ut kondensatorn till en ny.

Ska göra detta i morgon, köpa en original!
Var köper jag en sådan just till en 69?

Tacksam förr era svar, vad det är kan vara?
Behöver verkligen fler svar och funderingar?

MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

Besserwisser?
160 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#7
Schipperke-owner skrev:
När böt du förgasaren ? före eller efter packningsbytet ? Har du satt i fördelaren rätt om du tog ur den vid bytet ? Kolla så ALLA märkningar är rätt ! att remskivan står vid märkningen och att rotorn oxå står vid sin märkning på fördelaren . Ett tips vid luftning är att skruva ur tempgivaren på toppen.

Bytte förgasaren när bilen började gå dåligt pg.a av att det var en dålig förgasare
och trodde det skulle lösa problemet, men så var inte fallet. sad

Som jag sett det, så sitter alla markeringar odyl. som de ska?

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

Smålänning
7 883 Inlägg
12 januari 2009
#8
Versting skrev:
ghostvette skrev:
Byt ut kondensatorn till en ny.

Ska göra detta i morgon, köpa en original!
Var köper jag en sådan just till en 69?

Tacksam förr era svar, vad det är kan vara?
Behöver verkligen fler svar och funderingar?

MVH Henke!

Vet inte om Volvo fotfaronde har kondesatorer till dessa. Annars så behöver du bara leta upp Boschnumret och gå in till närmaste bilreservdelskedja och beställa smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Besserwisser?
160 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#9
twin_cam skrev:
Versting skrev:
ghostvette skrev:
Byt ut kondensatorn till en ny.

Ska göra detta i morgon, köpa en original!
Var köper jag en sådan just till en 69?

Tacksam förr era svar, vad det är kan vara?
Behöver verkligen fler svar och funderingar?

MVH Henke!

Vet inte om Volvo fotfaronde har kondesatorer till dessa. Annars så behöver du bara leta upp Boschnumret och gå in till närmaste bilreservdelskedja och beställa smile

Jo det sitter en kondensator pprecis under fördelaren.
Ska kolla upp och köpa mig en ny sådan i morgon...
Men tror inte det ska vara problemet?
Värt ett försök när man ändå bytt allt annat tänkbart!

MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

Besserwisser?
160 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#10
Nåja en ny dag, nya möjligheter?
Men funderar fortfarande vad det kan vara för fel på bilen? hmm

Ingen som vaknat till liv en dag som denna och orkar skriva en rad vad de tror?

Tacksam...
MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

Entreprenör
1 784 Inlägg
13 januari 2009
#11
Versting skrev:
Nåja en ny dag, nya möjligheter?
Men funderar fortfarande vad det kan vara för fel på bilen? hmm

Ingen som vaknat till liv en dag som denna och orkar skriva en rad vad de tror?

Tacksam...
MVH Henke!

En liten fråga: hur kollade du tändkablarna...? Å sen när den misständer och går illa sådär e de vanligt att den inte får tillräckligt med soppa...så har du kollat bensinpumpen ....?
Senast redigerat av mrbuggy (13 januari 2009)

Besserwisser?
160 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#12
mrbuggy skrev:
Versting skrev:
Nåja en ny dag, nya möjligheter?
Men funderar fortfarande vad det kan vara för fel på bilen? hmm

Ingen som vaknat till liv en dag som denna och orkar skriva en rad vad de tror?

Tacksam...
MVH Henke!

En liten fråga: hur kollade du tändkablarna...? Å sen när den misständer och går illa sådär e de vanligt att den inte får tillräckligt med soppa...så har du kollat bensinpumpen ....?

Köpte en "pryl" som man sätter fast mellan tänstiften och tändkabeln´,
när man då startar motorn så gnistrar det i den. Med jämn gnista.

Ska kolla bränsle pumpen idag och se efter om den har gått sönder...
Men varför skulle den gått sönder när man bara stängde av bilen och lät den stå? hmm
Nåja värt ett försök iaf.

MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

Entreprenör
1 784 Inlägg
13 januari 2009
#13
Versting skrev:
mrbuggy skrev:
Versting skrev:
Nåja en ny dag, nya möjligheter?
Men funderar fortfarande vad det kan vara för fel på bilen? hmm

Ingen som vaknat till liv en dag som denna och orkar skriva en rad vad de tror?

Tacksam...
MVH Henke!

En liten fråga: hur kollade du tändkablarna...? Å sen när den misständer och går illa sådär e de vanligt att den inte får tillräckligt med soppa...så har du kollat bensinpumpen ....?

Köpte en "pryl" som man sätter fast mellan tänstiften och tändkabeln´,
när man då startar motorn så gnistrar det i den. Med jämn gnista.

Ska kolla bränsle pumpen idag och se efter om den har gått sönder...
Men varför skulle den gått sönder när man bara stängde av bilen och lät den stå? hmm
Nåja värt ett försök iaf.

MVH Henke!

va jag förstår så gick den inte förut heller...eller likadant som nu...skulle nog kolla pumpen som sagt..! den ger förmodligen för lite tryck...men de kan ju komma bränsle i den ändå..

blacken
13 januari 2009
#14
Glutta även på fördelaraxelns lagring, brytarna,  strömupptagaren i fördelarlocket,  fördelararm, kondensator..

Avstängd
512 Inlägg
13 januari 2009
#15
Har du kuggat kammen rätt? Och samt kuggat fördelaren rätt? borde kanske synas..

Besserwisser?
160 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#16
Nu kommer jag med ett svar som var väldigt konstigt tycker jag iaf.?

Hade biltemas fördelarlock, rotor, brytare och kondensator.

Bytte allt detta till original, JUST till en -69.

Sedan pratade jag med Volvo och justerade fram förtändningen till 14 grader.

Allt är frid och fröjd och bilen går bättre än en ny bil.
Kan ställa en 5 krona på motorn och den faller inte.
Otroligt att den inte ens gick med biltemas grejor?
Tycker den hade gått iaf, men kanske lite sämre?

Tacka f*n för original.

Tack till alla för era svar och funderingar!
Uppskattas!


MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

21 761 Inlägg
13 januari 2009
#17
Kul att du fick ordning på bilen. smile

Att det inte fungerade med Biltemas grejor är egentligen ingen gåta. Ska även tillägga att det lika gärna kunde ha blivit så där med andra "icke originalgrejor" också, inte bara Biltemas.

Det är lätt hänt att "icke original" inte är exakt likadant som original, tex kan ju kondensatorn vara felanpassad eller att rotorn inte får exakt samma läge på rotoraxeln som med original. Finns nog flera andra möjligheter också.


Sök