Hejsan!
Jag her ett problem med min Volvo 144, 1969 årsmod. B20A.
Bilen startar och går någorlunda bra på tomgång.
Men när jag trycker på gasen, då vill den dö och börjar bluddra,
verkar som att den misständer rejält?
Om jag fortsätter att trycka på gasen då dör den...
Var tvungen att byta topplockspackning pg.a av läkage.
Gick bra ut ur garaget efter bytet och senare när den stod på tomgång började
den koka eftersom det troligtvis var en luftficka i systemet efter bytet av topplockspackning.
Stängde av bilen och fyllde på vätska till normal nivå igen,
startade bilen och såg till att den inte tog någon vätska, dessutom den gick normalt.
Senare under kvällen hade bilen stått i ca 4 timmar,
när jag då startade bilen så gick den ojämt på tomgången och
dog på direkten när jag tröck på gasen.
Sedan dess har den aldrig gått, fick rulla in den i garaget och började felsöka.
Följande saker är gjort:
Bättre begagnad förgasare, alla packningar, membran, nålventiler bytt i förgasaren.
Nålen kollad, flottörinställningar gjorda.
Fördelarlock, tändstift, brytare bytt.
Tändkablar kollade och är helt okej.
Ny toppackning
Kompression är kring 11kg alla 4 cyllindrar.
När förtändningen är 8-10 grader, som är standard,
går den som när jag rullade in den i garaget.
Men när jag sätter förtändningen på ca 20 grader så går den konstigt nog att varva upp?
Men går dock inte som den ska än så länge? Därför justerad tillbaka till standard.
Kamvinkeln är 62 grader. Standard mellan 58-65.
Jag har helt slut på idér just nu?
Är det någon som kan hjälpa mig med mitt motor/el problem?Tackar på förhand för svar,
försökte beskriva problemet på bästa möjliga sätt!
Med vänliga hälsningar Henke!