3617
Sök

behöver hjälp med turbo!

98 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#1
Jag funderar på att montera lättrycks turbo i min corolla -77.
Men behöver lite hjälp, för det första: Var finns det sådana att köpa?
för det andra: vad behöver jag göra för att det ska funka?
för det tredje: kan jag regga den men turbon?

:D Mazda Driver :D

5 710 Inlägg
15 mars 2006
#2
tnygord skrev:
Var finns det sådana att köpa?

Varsomhelst....här på Garagets Köp & Sälj, blocket och andra forum.
Vilken turbo du skall ha är beroende på hur långt du siktar med effekten.
tnygord skrev:
för det andra: vad behöver jag göra för att det ska funka?

Du behöver:
Utluft
-Bygga ett grenrör som samlar upp avgaserna och leder de till turbon turbindel.
-Bygga om avgasröret så det passar mot turbon.
-Helt nytt system med bra flöde?

Inluft
-Passande rör mellan luftfilter>turbo
-Passande rör mellan turbo>laddluftkyl
-Passande tryckrör mellan LLK>förgasare med uttag för avlastning.

Olja o vatten
-Olja till/från turbo
-Vatten till/från turbo

Bränsle
-Anpassa förgasaren för tryckmatning eller sätta den på sugsidan?
-Bestycka förgasaren rätt.

Motor
Vad har motorn för kompression och vad skall du ladda?
Klarar den tryckmatning utan kompressionssänkning?
Klarar kolvarna det ökade cylindertrycket?
Klarar vevstakarna det ökade cylindertrycket?
Klarar topplockspackningen det ökade cylindertrycket?

Transmission
-Koppling, låda, kardan och bakaxel, klarar de den ökade kraften?

Finns ett par frågetecken att reda ut och en Corolla från det härliga årtalet -77 kanske inte är den mesta lämpade bilen att turbokonvertera.....
Meeeen inget är omöjligt men det är en fråga om din kunskap, tid och tjocklek på plånbok.

MVH Jonas
..............

98 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#3
Okej smile Låter som en hel del att göra med andra ord smile
Meningen var att ladda ca 0,3-0,4 bar, bara för en lite effekt, och för ljudet ;P
Joo, Corolla från -77 wink bara ren effekt, ingen "dator" smile

:D Mazda Driver :D

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 mars 2006
#4
jonTe skrev:
-Anpassa förgasaren för tryckmatning eller sätta den på sugsidan?

Skulle aldrig sätta den på sugsidan!.....Köp en turboförgasare bestyckade för 2L oftast finns väll till nästan alla volymer.....kostar ca 5000Kr på misab.se...


Billackerare
87 Inlägg
16 mars 2006
#5
varför inte sätta den på sugsidan nu dåfunkar fin fint


Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 mars 2006
#6
Schniff skrev:
varför inte sätta den på sugsidan nu dåfunkar fin fint

Inte sätta förgasaren på sugsidan om du har IC. bildas kondens och det är inte nyttigt....
antar att 90% kör med ic och då är det det riktig turboförgasare som gäller....

inte glömma att man måste trycktäta flottörhusen samt byta till hårdare flottörer om man vill klara ladd över 0.3-0.4? är mkt jobb att få dom täta om man har en beg. förgasare som kan läcka var som helst...dessutom funkar det bara till en viss gräns köp rätt grejjer från början såvida du inte är ruskigt säker på att bygga förgasare....Turboförgasare är enligt min mening billigare i längden köp en sån använd ic och gasa.
Senast redigerat av MeloveGolf (16 mars 2006)


Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
17 mars 2006
#7
tnygord skrev:
Jag funderar på att montera lättrycks turbo i min corolla -77.
Men behöver lite hjälp, för det första: Var finns det sådana att köpa?
för det andra: vad behöver jag göra för att det ska funka?
för det tredje: kan jag regga den men turbon?

Kolla verkligen upp vad som gäller när du ska konvertera... Vad jag hört så måste du ha avgas certifikat från din bilhandlare eller nått sånt... O den får inte överstigas när du har turbkonverterat (Inte många som klarar att hålla sig under) Har jag hört... Du kanske måste byta bromsar o grejer också... Kolla upp de

Lycka Till

/// SyyHn

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
17 mars 2006
#8
om man inte har ic då ...nån som har nån bild på hur det ska se ut me förgasaren på sugsidan?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 mars 2006
#9
sök på google för bilder "Turbo förgasare" eller liknande.....att köra med turbon på sugsidan är för mig en nödlösning köp turboförgasare för böveln så slipper man problem och man kan ladda så mkt som man vill att köra utan ic och sätta turbon på sugsidan ger många begränsingar....



Sök