2383
Sök

För hög co halt , vad gör jag ? vet någon?

7 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#1
Jag var och besiktiga min impreza gt idag och flög på för hög co halt, vi prova varmköra den riktigt men när den stod på tomgång så vandra co halten hela tiden 0,25 till 2,65 typ.
Jag har ett problem som uppkommer och det är när jag håller jämnfart och bilen är varm,då kan jag känna ryckningar nån sekund ,jag känner och ser det  på mätaren,men gasar jag så
släpper det.
Någon som har haft samma problem? vad gör jag ?.
Senast redigerat av imprezaa (18 januari 2009)

108 Inlägg
13 januari 2009
#2
jag har hört att det ska hjälpa om man gör service på bilen. jag har samma problem på en volvo 440glt:P


7 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#3
kalle9000 skrev:
jag har hört att det ska hjälpa om man gör service på bilen. jag har samma problem på en volvo 440glt:P

Var inte så längesen jag gjorde service på den..

Häst
1 099 Inlägg
13 januari 2009
#4
imprezaa skrev:
kalle9000 skrev:
jag har hört att det ska hjälpa om man gör service på bilen. jag har samma problem på en volvo 440glt:P

Var inte så längesen jag gjorde service på den..

Då kan det vara så att du har en dålig katalysator.

Än är inte den sista idioten född..

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
13 januari 2009
#5
häll i en flaska K sprit i tanken nån timme innan besiktningen så brukar det i 95% av fallen fungera genom besiktningen iallafall wink har funkat för farsan ett antal ggr smile


Häst
1 099 Inlägg
13 januari 2009
#6
Dark_Angel skrev:
häll i en flaska K sprit i tanken nån timme innan besiktningen så brukar det i 95% av fallen fungera genom besiktningen iallafall wink har funkat för farsan ett antal ggr smile

Om man vill blunda för felet så .. ja.

Än är inte den sista idioten född..

1 723 Inlägg
13 januari 2009
#7
min co-halt vandrade upp och ner samt att HC var för högt. svaret var dåliga injektorer. och ett byte till 8 nya gjorde susen.

Jag mätte motståndet i mina injektorer och det var obefintligt. ska ligga på 11-16 ohm, men hamnade på 1-3 ohm!

du kanske kan mäta dina och se om de lever?

5 198 Inlägg
13 januari 2009
#8
DoT skrev:
Dark_Angel skrev:
häll i en flaska K sprit i tanken nån timme innan besiktningen så brukar det i 95% av fallen fungera genom besiktningen iallafall wink har funkat för farsan ett antal ggr smile

Om man vill blunda för felet så .. ja.

Typ felet kvartstår.. som tidigare nämnts så satsa på en rejäl service först

1 723 Inlägg
13 januari 2009
#9
DoT skrev:
imprezaa skrev:
kalle9000 skrev:
jag har hört att det ska hjälpa om man gör service på bilen. jag har samma problem på en volvo 440glt:P

Var inte så längesen jag gjorde service på den..

Då kan det vara så att du har en dålig katalysator.

om det skulle vara katten så borde inte värdet vandra utan vara mer konstant.

7 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#10
falloutboy skrev:
DoT skrev:
imprezaa skrev:

Var inte så längesen jag gjorde service på den..

Då kan det vara så att du har en dålig katalysator.

om det skulle vara katten så borde inte värdet vandra utan vara mer konstant.

jag skall kolla injektorerna först :-),tack för tipsen vänner..

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
14 januari 2009
#11
gamlingen skrev:
DoT skrev:
Dark_Angel skrev:
häll i en flaska K sprit i tanken nån timme innan besiktningen så brukar det i 95% av fallen fungera genom besiktningen iallafall wink har funkat för farsan ett antal ggr smile

Om man vill blunda för felet så .. ja.

Typ felet kvartstår.. som tidigare nämnts så satsa på en rejäl service först

Ha ha jo jag var ju faktiskt inte riktigt seriös, då killen har en impreza.
Berättade bara vad man KAN gör för att klara besiktningen, eller typ på en bil som inte är
så noga med. kanske en gammal scorpio eller nått =P


Distributionselektriker
222 Inlägg
14 januari 2009
#12
stäng av ac:n den står och drar motorkraft på tomgång stänger alltid av den på min när det ska besiktigas wink


7 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#13
S60R_Chrille skrev:
stäng av ac:n den står och drar motorkraft på tomgång stänger alltid av den på min när det ska besiktigas wink

Jag har ingen ac i bilen,den är servad för inte så längesen.
Jag märker när jag kör att den får för mkt soppa.
Jag skall testa byta injektorerna. Tack för tipset iallafall :-)

55 Inlägg
17 januari 2009
#14
Det går göra det smidigt att bara hälla i 15-20 liter etanol i tanken. Det sänker Co-halten direkt. Men sen om det är bra att blanda det vet jag inte. Men det borde inte vara farligt. Men brosans var inne med en bil som slog ut systemet helt. Nästa gång han åkte dit med lite etanol i tanken så blev det normala värden. Kanske är värt att testa ?

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
17 januari 2009
#15
imprezaa skrev:
S60R_Chrille skrev:
stäng av ac:n den står och drar motorkraft på tomgång stänger alltid av den på min när det ska besiktigas wink

Jag har ingen ac i bilen,den är servad för inte så längesen.
Jag märker när jag kör att den får för mkt soppa.
Jag skall testa byta injektorerna. Tack för tipset iallafall :-)

om du märker att den drar mer soppa så låter det faktiskt som injektorerna. kanske står öppna mer än vad dom ska då dom kanske har lägre ohm.?

-den satt som en fläskläpp-

1 785 Inlägg
17 januari 2009
#16
imprezaa skrev:
Jag var och besiktiga min impreza gt idag och flög på för hög co halt, vi prova varmköra den riktigt men när den stod på tomgång så vandra co halten hela tiden 0,25 till 2,65 typ.
Jag har ett problem som uppkommer och det är när jag håller jämnfart 90 och bilen är varm,då kan jag tappa laddtrycket nån sekund ,jag känner och ser det  på mätaren,men gasar jag så
släpper det.
Någon som har haft samma problem? vad gör jag ?.

Kolla igenom motorn efter läckage. Låter ju konstigt att den tappar laddtryck, hur är det med insugssidan? Hög CO tyder på oförbrända bränsle. Har du möjlighet att kolla felkoder är det en bra början. Att värdena hoppar så mycket låter väldigt udda men jag vet inte vad det beror på. Någon annan här borde ju ha varit med om att värdena just åker upp och ner så mycket under mätning.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 723 Inlägg
17 januari 2009
#17
dbjanoz skrev:
Någon annan här borde ju ha varit med om att värdena just åker upp och ner så mycket under mätning.

ja och det berodde på dåliga spridare!

7 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#18
dbjanoz skrev:
imprezaa skrev:
Jag var och besiktiga min impreza gt idag och flög på för hög co halt, vi prova varmköra den riktigt men när den stod på tomgång så vandra co halten hela tiden 0,25 till 2,65 typ.
Jag har ett problem som uppkommer och det är när jag håller jämnfart 90 och bilen är varm,då kan jag tappa laddtrycket nån sekund ,jag känner och ser det  på mätaren,men gasar jag så
släpper det.
Någon som har haft samma problem? vad gör jag ?.

Kolla igenom motorn efter läckage. Låter ju konstigt att den tappar laddtryck, hur är det med insugssidan? Hög CO tyder på oförbrända bränsle. Har du möjlighet att kolla felkoder är det en bra början. Att värdena hoppar så mycket låter väldigt udda men jag vet inte vad det beror på. Någon annan här borde ju ha varit med om att värdena just åker upp och ner så mycket under mätning.

Jag trodde det var att jag tappa laddtryck ,men det är inte det,när jag har kört långt så visar sig problemet. Håller jag en jämn hastighet  så rycker bilen till lite,gasar jag släpper det.
När jag gasar från noll till 100 så känner jag att den får för mkt ,den svarar inte direkt.
Men jag skall lämna in bilen snart,så jag kommer säga till dem vad jag tror felet är ,risken är annors att dem byter katten och lamban osv ,det är onödigt dyrt när det inte är dem grejorna.
Dem på bilprovningen är ju inte särskillt kunniga,han sa att det var katten,men jag har sattat att det är helt uteslutet att det är den. Men jag ska mäta upp injektorerna.
Att bara tanka etanol ,eller hälla k-sprit i tanken är till och skjuta felet åt sidan bara ,jag vill ju ha bilen fixar.
Mvh Niklas smile

1 723 Inlägg
18 januari 2009
#19
risken är att verkstaden tittar på dig som om du vore ett fån då du vill att de mäter spridarna. Verkstaden jag lämnade min till hade noll koll på det och de specialiserar sig på jänkare (lämnade in Pontiacen). Fick göra det själv. Tog bort kontaktstycket och mätte på polerna direkt på spridaren.

7 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#20
falloutboy skrev:
risken är att verkstaden tittar på dig som om du vore ett fån då du vill att de mäter spridarna. Verkstaden jag lämnade min till hade noll koll på det och de specialiserar sig på jänkare (lämnade in Pontiacen). Fick göra det själv. Tog bort kontaktstycket och mätte på polerna direkt på spridaren.

Jo jag nämde för subaru verkstan att jag trodde det kunde vara spridarna,men han dissa mina tankar direkt ha ha .
Luftmängdsmätare var det fel på !!  och den gissa han på direkt.


Sök