4174
Sök

sierra doch turbo (hjälp)

176 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#1
tjenare, håller på att smälla på en turbo på min sierra med docha motorn. en 92a GT

så min fråga e om någon här skulle vilja dela med sig av sina kunskaper som har kanske redan gjort detta lr liknande,
skulle uppskata all info om var alla slangar å så skulle hän,
å vad man måste ändra på för motorn inte ska gå rent åt helvete,
e ute efter att använda motorn i orginal skick så ja e inte ute efter någon överladning precis.

väldigt tacksam för svar.

/Mavric\ :)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
15 mars 2006
#2
ska du inte ladda något enormt så är de ju i princip bara slangarna du ska reda ut.

Ett tips kan vara att titta på en coswort hur de ser ut där, eller ihgentligen går vilken turbo som helst bra att titta på har man bara lite skalle så listar man ut de rätt snabbt hur allt ska sitta  wink

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

176 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#3
tacksam för svaret men en cossie har inte alls samma motor, ja e intresserad var ja ska koppla allt å så, så cossi motor hjälper inte mig precis =/

/Mavric\ :)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
15 mars 2006
#4
Mavric skrev:
tacksam för svaret men en cossie har inte alls samma motor, ja e intresserad var ja ska koppla allt å så, så cossi motor hjälper inte mig precis =/

klart de gör. alla turbo är ju kopplade på samma sätt.

Vad är de för slangar du är orolig för?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

5 710 Inlägg
15 mars 2006
#5
Mavric skrev:
så ja e inte ute efter någon överladning precis.

Vad skall du då med turbon till ?

MVH Jonas
..............

176 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#6
asså ja kan jy bara lada 0,4 tror ja på orginak motorn. så ja kan inte lada typ 1 bar som ja hade velat för då håller de inte, så de e de ja menar me överlada, ja har inte så stor erfarenhet me turbo så de handlar nog om allt var allt ska hehe, men du har jy rätt att alla turbo e kopplade på samma sätt misstolka dig lite =/

/Mavric\ :)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
15 mars 2006
#7
vart ofrån ska du ta turbo, weastgate och avgashus?
Senast redigerat av Lucifer84 (15 mars 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

176 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
#8
ja har en komplet turbo från en v40 2.0 T

/Mavric\ :)

Avstängd
35 Inlägg
23 mars 2006
#9
Mavric skrev:
asså ja kan jy bara lada 0,4 tror ja på orginak motorn. så ja kan inte lada typ 1 bar som ja hade velat för då håller de inte, så de e de ja menar me överlada, ja har inte så stor erfarenhet me turbo så de handlar nog om allt var allt ska hehe, men du har jy rätt att alla turbo e kopplade på samma sätt misstolka dig lite =/

Du kan utan problem ladda 0,7 -0.8 bar utan att motor smäller.. turbo koventerade min -85 scorpio med 8v pinto motorn och jag laddar 0,7 bar.. helt orginal för övrigt , bara större spridare har jag satt dit och grövre avgas system.. det är det ända jag har gjort med den och den går hur fint som hellst.. inga spikningar eller nåt, men det är förstås på 8v motorn då så.. det enda jag vet är att 16v är bättre att skicka på överladdning än 8v eftersom att tändstiftet sitter centralt i förbrännings rummet i 16v...

Powerd By Ford scorpio -95

32 Inlägg
23 mars 2006
#10
kom ihåg att fixa vevhusventen a..! möjligtvis ställa ner täningen lite lite gran. oljan in från oljegivaren. sen olja ut så högt upp på tråget som möjligt. över oljenivon helst på framsidan av motorn då det pressas bakåt då. och olja ut får inte (inte) vara mindre än 16 mm.  och kom ihåg att din topp är väldigt ömtålig på just denna motor.. så ladda inte för mycket. skulle helst ha använt dubbla toppackningar. så att kompen blir lägre. och om det är vattenkylning på din turbo så listar du säkert ut den biten.. lycka till och hoppas att de blir kul... fråga om de e nå..

blir man stoppad för fortkörning så körde man för sakta.

Avstängd
35 Inlägg
23 mars 2006
#11
Sprickningsrisk eller?.. fast nog kan jag allt tro väl att han kan köra på med 0.5 som max?

Powerd By Ford scorpio -95

176 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#12
ja e väldigt tacksam över alla svar smile men kan ni något mer så skicka på hehe. all info e välkomen smile

/Mavric\ :)

Avstängd
35 Inlägg
27 mars 2006
#13
Kom bara nu ihåg att orginal spridarna bara räcker till 0,2 max 0,3 bar..  så antingen måste du ha mer bränsle via en tillskott insprutning eller en progressiv bränsletrycks regulator som höjer bränsle trycket när laddet ökar och sänker när laddet minskar.. tillskotts insprutning är att föredra för med det ändra sättet kan det bli problem om du måste ha större spridare ock proggresiv bränsle regulator om du har otur kan det gå för fett på låg last och för magert på full last..

Powerd By Ford scorpio -95

228 Inlägg
27 mars 2006
#14
du har lite fel motor att trimma på..du kan inte ladda mer en 03 typ sen säger orginal spridarna ifrån...du kan kolla på en koverterings gudie på Fmcs.nu o gå in under FAQ där har du en gudie så är gjord på en pinto men det är samma princip...lycka till.

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

Bilplåtslagare
324 Inlägg
27 mars 2006
#15
Teamturbo87 skrev:
Mavric skrev:
asså ja kan jy bara lada 0,4 tror ja på orginak motorn. så ja kan inte lada typ 1 bar som ja hade velat för då håller de inte, så de e de ja menar me överlada, ja har inte så stor erfarenhet me turbo så de handlar nog om allt var allt ska hehe, men du har jy rätt att alla turbo e kopplade på samma sätt misstolka dig lite =/

Du kan utan problem ladda 0,7 -0.8 bar utan att motor smäller.. turbo koventerade min -85 scorpio med 8v pinto motorn och jag laddar 0,7 bar.. helt orginal för övrigt , bara större spridare har jag satt dit och grövre avgas system.. det är det ända jag har gjort med den och den går hur fint som hellst.. inga spikningar eller nåt, men det är förstås på 8v motorn då så.. det enda jag vet är att 16v är bättre att skicka på överladdning än 8v eftersom att tändstiftet sitter centralt i förbrännings rummet i 16v...

Han Sierra e en Dohc 8v, inte 16v.

176 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
#16
ska snart ge mig på de här me turbon, har bara några andra små saker som måste göras på bilen smile men kom med mer info så e ni snälla smile

/Mavric\ :)

Avstängd
35 Inlägg
28 mars 2006
#17
FordEsci skrev:
Teamturbo87 skrev:
Mavric skrev:
asså ja kan jy bara lada 0,4 tror ja på orginak motorn. så ja kan inte lada typ 1 bar som ja hade velat för då håller de inte, så de e de ja menar me överlada, ja har inte så stor erfarenhet me turbo så de handlar nog om allt var allt ska hehe, men du har jy rätt att alla turbo e kopplade på samma sätt misstolka dig lite =/

Du kan utan problem ladda 0,7 -0.8 bar utan att motor smäller.. turbo koventerade min -85 scorpio med 8v pinto motorn och jag laddar 0,7 bar.. helt orginal för övrigt , bara större spridare har jag satt dit och grövre avgas system.. det är det ända jag har gjort med den och den går hur fint som hellst.. inga spikningar eller nåt, men det är förstås på 8v motorn då så.. det enda jag vet är att 16v är bättre att skicka på överladdning än 8v eftersom att tändstiftet sitter centralt i förbrännings rummet i 16v...

Han Sierra e en Dohc 8v, inte 16v.

Okej.. jag förutsatte att det var en Dohc 16v.. sorry

Powerd By Ford scorpio -95

Knegare
139 Inlägg
28 mars 2006
#18
jadu Mavric, ja vet inget om turbokonvertering, mer än att du behöver en turbo å sånt tongue Men ja hoppas de blir bra, o vi har hur mycke rör som helst här hemma, de e bara att komma o hämta de du vill ha, finns både rostiga, målade o galvade rör, hehe.. Lycka till vi höres!

En gång V6, alltid V6 =)

Audi Fantast
18 Inlägg
17 juni 2006
#19
För det första, doch motorn i sierra är på 8 ventiler, och för det andra så är det en jävla skitmotor.. Toppen spricker även utan turbo på dom.. Få tag på en cossiemotor och sätt dit istället.. blir nog billigare för dig.. många som tror det inte kostar så mycket att turbokonvertera, men tro mig det kostar om du ska göra det rätt..

If it ain't custom, it ain't cooool

228 Inlägg
27 juni 2006
#20
gå in på www.fmcs.nu och läs FAQ trådarna om turbokonvertering du har allt där som du behöver veta om denna motor som du ska överladda....

Ps Sierra hade inte ens en Motor med 16 ventiler förrutom Cosworth men det är en helt annan bil..titta på prislappen bara...Ds hihi

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid


Sök