2190
Sök

Problem med LMM (s40 t4) (klipp)

Kyltekniker
166 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#1
Har problem när jag gasar och släpper gasen för då svajar tomgången som fan, i värsta och många fall dör bilen helt och när jag startar den igen funkar de normalt tills jag gasat upp och släppt igen. Lambda-lampan kan även börja lysa om jag gasar på fullt förbi 4000 varv på högre växlar.

Bilen kan även hacka mycket mellan 1000-2000 varv ibland

Misstänker LMM. Har läcksökt efter ljuvluft samt bytt tomgångsmotorn. Nu lite frågor:

Kan man koppla ur LMM och pröva köra utan för att se om de var den som var felet eller skadar de motorn på något vis?

Kan det vara igensatt vevhusventilation eller liknande?

Min teori är att den får för lite luft och för mycket bränsle, men vet inte!

VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!!! Kanske torpis eller någon annan som är duktig på s40 kan hjälpa? smile

Litet klipp: http://www.garaget.org/video/7naer7x8dpv9
Senast redigerat av bemve (14 januari 2009)

71 Inlägg
14 januari 2009
#2
Hej, jaha du, koppla bort luftmasse mätarn,ta bara ur  kontakten å kör en sväng låt sen bilen stå på tomgång en stund ,märks ingen skillnad då så e det troligtvis lambasonden som ger fel värden,men kolla även vehusvent -slangarna med de har en förmåga att bli täppta,svar på din fråga om det e farligt att köra med bortkopplad LMM, Nej men inte under en längre tid bara typ en hel dag elle så.Ett tips till för att kolla evetuella läkage är att spruta lite startgas på lite luftslangar å e det läkage på nån slang så dör bilen elle ökar bara lite i varv lite olika det där.Prova detta så får du se annars hör utav dig.Mvh

Thomas L.

71 Inlägg
14 januari 2009
#3
Ett tips till, du bör skaffa nån for utav värmeplåt till ditt öppna luftfilter så den inte suger i sig en massa varmluft,vilket den gör just nu,såg bilder på din bil, polar har likadant nämligen, det e ju inte så bra direkt då försvinner ju lite av meningen med öppet filter,kolla upp med nån firma som säljer filter om de inte har nån sån plåt elle va för materiall de görs i,själv så tillverka ja i plåt samt drog in en slang från kofångar bakom ribborna längst ner så han drar in kalluft när man kör hela tiden det gjorde sussen.

Thomas L.

71 Inlägg
14 januari 2009
#4
Å skulle Lmm va kass så går trolitvis inte bilen alls.

Thomas L.

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 januari 2009
#5
Jag har bara varit med om trasig LMM enstaka gånger. Jag tror mer på snorkeln som går mellan LMM och turbon, den kan spricka. motnera bort den och kontrollera den noga

det kan läcka var som, tomgångsslangen mellan insug och IC, tryckslangen till bromsservot osv...  finsn massor

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kyltekniker
166 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#6
vwtompa skrev:
.Ett tips till för att kolla evetuella läkage är att spruta lite startgas på lite luftslangar å e det läkage på nån slang så dör bilen elle ökar bara lite i varv lite olika det där.Prova detta så får du se annars hör utav dig.Mvh

Har gjort detta. Hade också inne den på volvo för jag hade garanti kvar för en service, de gjorde även detta och konstaterade att det var tomgångsmotor. Så jag bytte den själv men blev inget bättre. Där märkte man hur mycket dom kunde.

vwtompa skrev:
Ett tips till, du bör skaffa nån for utav värmeplåt till ditt öppna luftfilter så den inte suger i sig en massa varmluft,vilket den gör just nu,såg bilder på din bil, polar har likadant nämligen, det e ju inte så bra direkt då försvinner ju lite av meningen med öppet filter,kolla upp med nån firma som säljer filter om de inte har nån sån plåt elle va för materiall de görs i,själv så tillverka ja i plåt samt drog in en slang från kofångar bakom ribborna längst ner så han drar in kalluft när man kör hela tiden det gjorde sussen.

Grejen är att det var såhär innan jag bytte till det öppna filtret också. När jag provkörde bilen för att köpa den dog den. Prutade väldigt mycket på den pga detta smile

vwtompa skrev:
det kan läcka var som, tomgångsslangen mellan insug och IC, tryckslangen till bromsservot osv...  finsn massor

tryckröret precis efter turbon är kass, men har prövat spruta in startgas men den reagerar inte. det ska väl inte göra något på trycksidan? för den skjuter ju inte ut massa luft där när jag laddar. bilen har ju andra sympton, såsom ryck när jag gasar. borde inte allt detta hänga ihop på något vis?

menar du den slangen som sitter efter lmm-huset på denna bild? http://www.garaget.org/?car=125476&image=1168425
Senast redigerat av bemve (15 januari 2009)

Kyltekniker
166 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#7
kan även tillägga att problemet är värst när den är varm, tror aldrig den bråkar när den är kall.

146 Inlägg
15 januari 2009
#8
min 200sx bråkade som ett såll, precis på samma sätt som din. Att den dog eller gick lååångt ner i varv när man varvat den. Efter många om o men så tittade jag på stiften som mäter luften i lmm o där satt redigt med smuts på. Vet inte hur de ser ut på S-V40 än. (inte vågat titta) Men de skulle kanske kunna va nått..

Mvh Daniel

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Kyltekniker
166 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#9
kingen85 skrev:
min 200sx bråkade som ett såll, precis på samma sätt som din. Att den dog eller gick lååångt ner i varv när man varvat den. Efter många om o men så tittade jag på stiften som mäter luften i lmm o där satt redigt med smuts på. Vet inte hur de ser ut på S-V40 än. (inte vågat titta) Men de skulle kanske kunna va nått..

Mvh Daniel

Har haft uppe den och kollat. Inge smuts där inte. Langas de inte fram 1000V på dom när man stänger av bilen för att bränna bort smuts? har hört det

Kyltekniker
166 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#10
Dubbelpost
Senast redigerat av bemve (15 januari 2009)

146 Inlägg
15 januari 2009
#11
Ok. Annars blir de lättaste alternativet att låna en lmm ifrån någon o prova.

bemve skrev:
kingen85 skrev:
min 200sx bråkade som ett såll, precis på samma sätt som din. Att den dog eller gick lååångt ner i varv när man varvat den. Efter många om o men så tittade jag på stiften som mäter luften i lmm o där satt redigt med smuts på. Vet inte hur de ser ut på S-V40 än. (inte vågat titta) Men de skulle kanske kunna va nått..

Mvh Daniel

Har haft uppe den och kollat. Inge smuts där inte. Langas de inte fram 1000V på dom när man stänger av bilen för att bränna bort smuts? har hört det

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Kyltekniker
166 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#12
kingen85 skrev:
Ok. Annars blir de lättaste alternativet att låna en lmm ifrån någon o prova.

bemve skrev:
kingen85 skrev:
min 200sx bråkade som ett såll, precis på samma sätt som din. Att den dog eller gick lååångt ner i varv när man varvat den. Efter många om o men så tittade jag på stiften som mäter luften i lmm o där satt redigt med smuts på. Vet inte hur de ser ut på S-V40 än. (inte vågat titta) Men de skulle kanske kunna va nått..

Mvh Daniel

Har haft uppe den och kollat. Inge smuts där inte. Langas de inte fram 1000V på dom när man stänger av bilen för att bränna bort smuts? har hört det


har ingen kompis som har en s40 t4. funkar det med några andra?

128 Inlägg
15 januari 2009
#13
bemve skrev:
kingen85 skrev:
Ok. Annars blir de lättaste alternativet att låna en lmm ifrån någon o prova.

bemve skrev:

Har haft uppe den och kollat. Inge smuts där inte. Langas de inte fram 1000V på dom när man stänger av bilen för att bränna bort smuts? har hört det


har ingen kompis som har en s40 t4. funkar det med några andra?

Skulle isf funka med en lmm från en V40 t4, men dessa bilar kör med en Simens lmm istället för bosch.
Så dom är lite mer ovanliga.

Detta tycks vara ett vanligt problem på S40, skriver som jag gjorde i förra tråden om detta.

Det kan vara allt från tomgångsmotorn eller tomgångssliden som det oxå heter, tjuvluft, luftmassemätaren, bränsletrycksreglatorn, Skit i spjällhus m.m

Jag har haft 2st S40 T4or och haft problemet med pendlande tomgång på båda och dom dog även då och då, på den första jag hade så var det dumplocket som inte satt fast som det skulle. Kolla att det sitter ordentligt.
Kan be dom på volvo att skicka in rök i systemet så ser dom ganska snabbt om det är en läcka/tjuvluft någonstans.
Den andra S40n så vart det bränsletrycksreglatorn och det var bara att byta.

Men börja med det billigaste alternativet först och det är nog att rengöra tomgångsmotorn och spjällhus.

Pröva att söka i forumet, finns massor om ju ojämn tomgång.

Kan vara lambdasonden oxå helt enkelt, kolla felkoder ?

Lycka till.

Kyltekniker
166 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#14
xMaDRockz skrev:
bemve skrev:
kingen85 skrev:
Ok. Annars blir de lättaste alternativet att låna en lmm ifrån någon o prova.

har ingen kompis som har en s40 t4. funkar det med några andra?

Skulle isf funka med en lmm från en V40 t4, men dessa bilar kör med en Simens lmm istället för bosch.
Så dom är lite mer ovanliga.

Detta tycks vara ett vanligt problem på S40, skriver som jag gjorde i förra tråden om detta.

Det kan vara allt från tomgångsmotorn eller tomgångssliden som det oxå heter, tjuvluft, luftmassemätaren, bränsletrycksreglatorn, Skit i spjällhus m.m

Jag har haft 2st S40 T4or och haft problemet med pendlande tomgång på båda och dom dog även då och då, på den första jag hade så var det dumplocket som inte satt fast som det skulle. Kolla att det sitter ordentligt.
Kan be dom på volvo att skicka in rök i systemet så ser dom ganska snabbt om det är en läcka/tjuvluft någonstans.
Den andra S40n så vart det bränsletrycksreglatorn och det var bara att byta.

Men börja med det billigaste alternativet först och det är nog att rengöra tomgångsmotorn och spjällhus.

Pröva att söka i forumet, finns massor om ju ojämn tomgång.

Kan vara lambdasonden oxå helt enkelt, kolla felkoder ?

Lycka till.

Har bytt tomgångsmotor och rengjort spjällhuset. Har inte kollat Dumpventilen iofs. ska göra det idag!

v40 t4 är väl exakt samma motor som s40 t4?
Senast redigerat av bemve (15 januari 2009)

1 878 Inlägg
15 januari 2009
#15
bemve skrev:
xMaDRockz skrev:
bemve skrev:

har ingen kompis som har en s40 t4. funkar det med några andra?

Skulle isf funka med en lmm från en V40 t4, men dessa bilar kör med en Simens lmm istället för bosch.
Så dom är lite mer ovanliga.

Detta tycks vara ett vanligt problem på S40, skriver som jag gjorde i förra tråden om detta.

Det kan vara allt från tomgångsmotorn eller tomgångssliden som det oxå heter, tjuvluft, luftmassemätaren, bränsletrycksreglatorn, Skit i spjällhus m.m

Jag har haft 2st S40 T4or och haft problemet med pendlande tomgång på båda och dom dog även då och då, på den första jag hade så var det dumplocket som inte satt fast som det skulle. Kolla att det sitter ordentligt.
Kan be dom på volvo att skicka in rök i systemet så ser dom ganska snabbt om det är en läcka/tjuvluft någonstans.
Den andra S40n så vart det bränsletrycksreglatorn och det var bara att byta.

Men börja med det billigaste alternativet först och det är nog att rengöra tomgångsmotorn och spjällhus.

Pröva att söka i forumet, finns massor om ju ojämn tomgång.

Kan vara lambdasonden oxå helt enkelt, kolla felkoder ?

Lycka till.

Har bytt tomgångsmotor och rengjort spjällhuset. Har inte kollat Dumpventilen iofs. ska göra det idag!

Precis, kolla över så dumpen inte läcker. Om lmm var trasig så borde väl bilen gå ruttet, och dra massa extra bensin. (rätta mig om jag har fel)


Kyltekniker
166 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#16
Var sitter vevhusventen? måste man ta ner hela plenum? någon som har en bild eller guide kanske? hittar inte för s40 t4 i forumet.
Senast redigerat av bemve (15 januari 2009)

Kyltekniker
166 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#17
vart sitter dumpventilen? har original bara

1 878 Inlägg
16 januari 2009
#18
bemve skrev:
vart sitter dumpventilen? har original bara

Är det original dumpventil/Avlastnings ventil så sitter den på turbon. i mitt tycke så bör den inte läcka. då den ska sitta med 3bultar. men packningen kan ha gått (rätta mig om jag har fel). Kolla Gärna över med diagnos vertyg så du kan läsa ut felkoderna. för att sitta o gissa tar bara längre tid.

Gått över alla slangar med startgas? vaccum slangar? nårra som börjar få torr sprickor? byt ut dem isåfall.


Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
#19
bemve skrev:
Var sitter vevhusventen? måste man ta ner hela plenum? någon som har en bild eller guide kanske? hittar inte för s40 t4 i forumet.

ja, och det tar ungefär 10min

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 januari 2009
#20
Jag hjälpte polaren med hans v40 t4:a... De var liknande fenomen på den att den hackade lite osv å ibland gick den på tomgång å ibland inte

De var ena kabeln te luftempgivarn i intercoolern som hade ärjat av....

Luftempgivare kan ge diverse fel, kostar ju inget å mäta upp dom i alla fall



Sök