bemve skrev:
kingen85 skrev:
Ok. Annars blir de lättaste alternativet att låna en lmm ifrån någon o prova.
bemve skrev:
Har haft uppe den och kollat. Inge smuts där inte. Langas de inte fram 1000V på dom när man stänger av bilen för att bränna bort smuts? har hört det
har ingen kompis som har en s40 t4. funkar det med några andra?
Skulle isf funka med en lmm från en V40 t4, men dessa bilar kör med en Simens lmm istället för bosch.
Så dom är lite mer ovanliga.
Detta tycks vara ett vanligt problem på S40, skriver som jag gjorde i förra tråden om detta.
Det kan vara allt från tomgångsmotorn eller tomgångssliden som det oxå heter, tjuvluft, luftmassemätaren, bränsletrycksreglatorn, Skit i spjällhus m.m
Jag har haft 2st S40 T4or och haft problemet med pendlande tomgång på båda och dom dog även då och då, på den första jag hade så var det dumplocket som inte satt fast som det skulle. Kolla att det sitter ordentligt.
Kan be dom på volvo att skicka in rök i systemet så ser dom ganska snabbt om det är en läcka/tjuvluft någonstans.
Den andra S40n så vart det bränsletrycksreglatorn och det var bara att byta.
Men börja med det billigaste alternativet först och det är nog att rengöra tomgångsmotorn och spjällhus.
Pröva att söka i forumet, finns massor om ju ojämn tomgång.
Kan vara lambdasonden oxå helt enkelt, kolla felkoder ?
Lycka till.