3150
Sök

Köpråd: Opel vectra 1993

19 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#1
Har kollat på en opel vectra v6 turbo -93a.

Är det ens standard med turbo i dom? och hur många häst krafter har den?, hittar ingenstans de där med turbon gör mig rätt förrvirrad tongue

Är det ens värt att satsa på den?

9 108 Inlägg
14 januari 2009
#2
hmm, det finns en Vectra Turbo som fanns -93 men den är 4x4 och ingen v6 utan en 2,0 fyr-cylindrig. När jag tänker efter finns det nog ingen v6 alls -93. Säker på din sak? smile

V6 med turbo har inte Opel haft original förrän nu på 08ornas OPC.


19 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#3
Jo precis det känns skumt med den "ingenting stämmer" Menar en sån bil isf borde man hört om kan ju va ett hemma bygge, bytt motor osv.

Men då vill man ju gärna veta de tongue

vilka vectror fanns 93 egentligen?, va väl 2.0 som va största motor alternativet till vectra 93? tongue

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
14 januari 2009
#4
jag tycker att du gör ett bra köp om du köper en  Opel vectra från 1993  , opel har gjort bra modeller

Nissan Silvia

Avstängd
512 Inlägg
14 januari 2009
#5
ROST! Kolla rost..

9 108 Inlägg
14 januari 2009
#6
Bisher skrev:
Jo precis det känns skumt med den "ingenting stämmer" Menar en sån bil isf borde man hört om kan ju va ett hemma bygge, bytt motor osv.

Men då vill man ju gärna veta de tongue

vilka vectror fanns 93 egentligen?, va väl 2.0 som va största motor alternativet till vectra 93? tongue

Jadu, det var ungefär:
2,0i 8v, 115hk
2,0i 16v, 150hk (kallas GT eller 2000, 2000 fanns även i 4x4)
2,0i 16v turbo, 204hk (Vectra Turbo, alltid 4x4, samma drivlina som Calibran)

Det är dom jag kommer på... Sedan fanns faktiskt Calibra V6 med 170hk runt 95 någon gång men är tveksam till om det fanns att få till Vectra, Vectra A gjordes bara till 95 sedan tog min variant över vill jag minnas.

Antagligen är det något hemmabygge då ja, men det borde synas när man tittat på motorn?

Som sagt, fina bilar men det är nog jävligt många som blivit lite väl rostiga, allt går ju att laga men då gäller det att man kan sin sak smile Kolla trösklar och sparklådor speciellt. Dock rostar dom ärligt talat inte mer än så många andra bilar så länge man sköter skiten, finns rostiga exempel bland alla bilmärken.


4 682 Inlägg
14 januari 2009
#7
MilleN skrev:
hmm, det finns en Vectra Turbo som fanns -93 men den är 4x4 och ingen v6 utan en 2,0 fyr-cylindrig. När jag tänker efter finns det nog ingen v6 alls -93. Säker på din sak? smile

V6 med turbo har inte Opel haft original förrän nu på 08ornas OPC.

opel vectra opc hade faktiskt en 2.8 liters v6:a med turbo redan 2005 wink .

19 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#8
Det var en v6a vart rätt ställd när jag öppna huvven, var dessutom trä panel i tongue.... Vilket inte är så konstigt.

Ända som var e att hastighets mätarn är ur funktionn och radion startar inte. Den var näst intill rost fri, fanns rost på två ställen och det var mer elr mindre yttlligt så de ska åtgärdas fort som f-- i sommar smile...

Baby6 blå färg ftw, ska lägga upp lite bilder på den sen smile

1 291 Inlägg
21 januari 2009
#9
det finns vectra a med v6, vet inte vilka årsmodeller dock och ovanliga.
Är bilen import? en "riktig" vectra v6 ska ha 5-bultade fälgar så det går ju se där.
Om du nu inte redan har handlat så se upp för rost, trösklar och rambenen bak, lyft även på bagagerumsmattan och kolla. kolla även så ventilkåporna inte läker olja för då måsta du oftast byta kåper och packningar


19 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#10
Okiej smile, nope ingen import dock inte kollat 5-bultarna. Men kan kolla idag å återkomma smile, Kanske även borde gå igenom alla dokument jag fick med tongue...

Men fick med 1-2 pärmar som va tjocka som biblar kändes de som tongue... Men kan vara värt å kolla å se vad de står där smile

fotointresserad
2 307 Inlägg
21 januari 2009
#11
Frågade du inte förra ägaren om motorn nå innan du köpte?

Om det nu inte fanns det motoralternativet för vectran så kan det ju bli trubbel vid besiktning


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
21 januari 2009
#12
1993 fanns med 2,5 liters V6 på 170 hk, fast då inte med turbo som sagt.
Kört en, men ärligt talat tyckte jag att 150 hk fyran kändes vassare.

Och som också är sagt, kolla efter rost. Skärmkanter bak, trösklar, baljor, fjäderinfästningar, fjädertornen fram, och om du har otur, mellan torpeden och rambenen fram. Ligger det mycket skit där kan det vara väldigt dåligt under det. Ta med en magnet och känn dig fram.*

MVH Thomas.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

19 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#13
Jodå det ska va lungt var under och kände smile, jo det e sant den i lite sådär "tung slö" men den reagerar hyffsat smile

Och jodå jag fråga när jag köpte den men den har ju gått igenom besiktningen alla ggr med just den motorn... Och finns inga papper på bytt motor

dock bytt generator och batteri men det e ju så kallade "skönhets saker" tongue... Iaf batteriet


Nån som har bra tips på inte allt för dyra sänk satser till just denna modell elr funkar det mesta? smile


Sök