3476
Sök

för små spridare. volvo.

Larssa91
14 januari 2009
Trådstartare
#1
hej.
det är så att jag orkar inte ladda fullt turbo tryck utan att den hostar och nyser. vid ca 1.2 bar så försvinner orken helt i den. men ställer jag det på 1bar så går den perfekt. är detta pga att spridarna är för små? isf finns det att byta till större. jag kör med volvo org mekaniskt sprut och tänkte försöka använda det. någon som vet vad felet är och hur jag löser det??

153 Inlägg
14 januari 2009
#2
E det spikningar du hör?? isf ta de lungt å kör på 1bar..

Tuned By Nenne !!

Larssa91
14 januari 2009
Trådstartare
#3
Tic skrev:
E det spikningar du hör?? isf ta de lungt å kör på 1bar..

nej. motorn ä byggd att klara 2,2-2,4 bar så. men när laddet sticker över 1,2 bar är de nästan som att vrida av tändningen.

1 004 Inlägg
14 januari 2009
#4
2,4 bar med k-jetronic?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Larssa91
14 januari 2009
Trådstartare
#5
262turbo skrev:
2,4 bar med k-jetronic?

nej. ska försöka använda mej av de mekaniska som sitter i nu.

1 004 Inlägg
14 januari 2009
#6
vad exakt är gjort med bottendelen som gör att den är byggd för 2,4bar?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Larssa91
14 januari 2009
Trådstartare
#7
262turbo skrev:
vad exakt är gjort med bottendelen som gör att den är byggd för 2,4bar?

iordnings gjord vev/stakar och ur svarvade kolvar.

1 004 Inlägg
14 januari 2009
#8
Larssa91 skrev:
262turbo skrev:
vad exakt är gjort med bottendelen som gör att den är byggd för 2,4bar?

iordnings gjord vev/stakar och ur svarvade kolvar.

lite mer i detalj?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Smålänning
7 883 Inlägg
14 januari 2009
#9
K-Jet är inte det mest optimala vid trimning...

Det som finns att göra är att justera soppatrycket (Både system- och styrtrycksventilerna) och/eller leta rätt på spridare från en större motor med K-Jet, typ en tidig urquattro tror jag har större spridare. Problemet är att det kostar ibland lika mycket som ett komplett Megasquirt... Om man inte har tur.

Om inte jag minns fel är det 3,8 bar original bränsletryck i B21ET (Som jag antar det handlar om?) och det går att skruva upp i 5 bar innan spridarbilden blir märkbart sämre. Andra alternativet är tilläggssprut med tryckgivare...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Renault spec "Electromekaniker"
109 Inlägg
14 januari 2009
#10
Är garanterat spikningar du hör. Känns omöjligt att kunna köra över 2,4bar med k-jetronic!  Utan nåt tilllägssprut.

Jag har laddat 1,5 med min gamle saab turbo som har samma sprut. Jag har org tilllägssprut. Vet inte om volvo har det. Släng dit några extra spridare, kallstartsventiler tex.

//David

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 januari 2009
#11
gnista bränslehuvudet   då smile original spridarna räcker lite längre än va bränslehuvudet gör:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 062 Inlägg
14 januari 2009
#12
det e inte så att laddtrycks spärren går in?? slangen från luftfilter till turbo som suger ihop sig??

för e det spik å det e inte bra

va e det för turbo??
styrsystem chippat??


mvh

Team Björkeryd

1 004 Inlägg
14 januari 2009
#13
wildboy_87_ skrev:
det e inte så att laddtrycks spärren går in?? slangen från luftfilter till turbo som suger ihop sig??

för e det spik å det e inte bra

va e det för turbo??
styrsystem chippat??


mvh

inte på ett mekaniskt sprut va?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 062 Inlägg
14 januari 2009
#14
missade att det var en 240 (doh)

ne ett mekaniskt går ju inte att chippa xD

sätt dit ett eftermarknads sprut å mappa så ska du nog se att det blir bra för k-jet e inte mkt å hänga i granen

mvh

Team Björkeryd

Larssa91
14 januari 2009
Trådstartare
#15
okej. verkar som de får bli ett elektiskt ändå då kanske. nån som vet vad man ska ha för att det ska räcka till. helst till ett rimligt pris?

Larssa91
15 januari 2009
Trådstartare
#16
någon som vet??

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 januari 2009
#17
vilken effekt vill du ha å hur mycket pengar har du att lägga på det?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Larssa91
15 januari 2009
Trådstartare
#18
turboforssen skrev:
vilken effekt vill du ha å hur mycket pengar har du att lägga på det?

vill ha så mkt effekt som möjligt ur en b230 med svarvade kolvar och portad topp. pengarna: vill ha något bra till ett vettigt pris.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 januari 2009
#19
det finns ett lättare alternativ till k-jet  å det är  ett gnistat bränslehuvud från www.trendab.se (gå in på bränsle prudukter) annars är det ju ett vems eller megasquirt  om du vill ha billigt elektroniskt sprut

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Larssa91
16 januari 2009
Trådstartare
#20
turboforssen skrev:
det finns ett lättare alternativ till k-jet  å det är  ett gnistat bränslehuvud från www.trendab.se (gå in på bränsle prudukter) annars är det ju ett vems eller megasquirt  om du vill ha billigt elektroniskt sprut

okej. tackar, mkt bra länk. men om ja inte minns helt fel så kan man vell gnista själv? någon som vet hur man ska göra?


Sök