Nu ska det köpas bil i dagarna, jag tänkte att jag skriver en tråd då jag vet att majoriteten här är bra mycket bättre när det gäller bilar än mig.
Budgeten jag har att röra mig med är 20 000 men det gör inget om det går upp eller ner några tusenlappar. Det går ju alltid att pruta i slutändan.
Jag har haft en Audi 80 som jag var väldigt nöjd med, krånglade inte, var hyfsat pigg (116hk 2.0E motorn) och den såg också hyfsat snygg ut.
Märket på bilen spelar egentligen ingen roll, så länge som det är kvalité man köper.
Meningen med detta inlägg är att hitta en bil som jag kan åtminstone ha i minst 1 år.
Den ska inte se ut som någon sunkig ghetto-skrothög men eftersom budgeten är begränsad så kan det heller inte bli någon corvette.
Pålitlig? Ja vill inte ha en bil där allt krånglar och går sönder (alla dessa "småfix" man får höra om i vissa blocket annonser), det ska alltså vara en bil som det bara ska gå att starta och sedan köra. Nu vet jag att man inte kan lita på en bil till 100% men det bör ju gå att hitta hyfsade "icke-krånglande" bilar.
Bilen ska som sagt hålla åtminstone i ett år och till sommaren lär det bli ganska mycket körande, bla. dra en eller flera rundor ut i Sverige och då vill man ju köra i en bil som ser hyfsat snygg ut, kanske några snygga LM fälgar, hyfsat snygg lack. Åker och kollar på mycket Streetrace och man vill ju inte komma i någon rostig och sunkig skrothög.
Tyvärr har jag en styvfar som mekat i många år med bilar, men då han är otroligt gnällig och inte "hinner följa med" när man ska titta på bil så kan jag ju be er att skriva någon form av checklista på vad man ska kolla upp för mekaniskt när man tittar på en bil, tex. hur man provar bromsarna, drivknutar, kollar hur motorn mår etc.
Summa av summarum. En snygg och fräsch bil som man inte behöver hålla på att krabba med och som är pålitlig. Den bör inte ha gått mer än 24 999 mil (min Audi 80 som jag använde hade rullat 29 000 mil och den var fortfarande mkt pigg, men jag antar att det är lite mindre slitage på bilar som gått mindre) Jag vill heller inte ha en bil som blivit "ägar-våldtagen" alltså tex. en bil från -96 med hemskt många ägare, då får man ju uppfattningen om att varför byter folk bilen ofta? Är det något dålt fel?
Och som sagt skriv gärna en checklista på vad man ska kolla upp när man tittar på bil.
Jag bor i Kronoberg så om ni vill leta på blocket åt mig så kan ni ta Angränsande län till Kronoberg.
Jag hoppas ni orkat ta er tid att läsa denna text och att åtminstone några hjälper mig
MVH