Nu kan jag ha fått det om bakfoten så någon får fylla i men just biturbo innebär väl även att dom inte laddar lika mycket samtidigt utan turas om på olika varv i princip? Vill minnas att det är så på Lotus Omega (som har BiTurbo) i alla fall.
Nu kan jag ha fått det om bakfoten så någon får fylla i men just biturbo innebär väl även att dom inte laddar lika mycket samtidigt utan turas om på olika varv i princip? Vill minnas att det är så på Lotus Omega (som har BiTurbo) i alla fall.
Du har rätt där.. en turbo som "tar hand" om de låga varven, och en om "tar hand" om de högre varven.
Oftast har man dubbla turbo aggregat för att få ett jämnare effekt uttag (bättre register) som Toyota supra har ju (Biturbo) dubbla turbo orginal, även ibland har man dubbla aggregat för att de är svårt och placera "en" turbo på en "V6" motor på ett optimalt ställe som Audi S4/RS4:a, Singelturbo och massa ladd brukar oftast sluta i sent laddtryck om turbon är stor dock väldigt kul !
Nu kan jag ha fått det om bakfoten så någon får fylla i men just biturbo innebär väl även att dom inte laddar lika mycket samtidigt utan turas om på olika varv i princip? Vill minnas att det är så på Lotus Omega (som har BiTurbo) i alla fall.
Du har rätt där.. en turbo som "tar hand" om de låga varven, och en om "tar hand" om de högre varven.
Mvh Tommy
Bi-turbo och twin-turbo är bara ett namn som tillverkaren valt..
Oftast är det så här: internationella bilar (usa/japan etc) oavsett om den har ett litet och ett stort eller bägge aggen är lika stora så kallas det Twin-turbo
Europa bilar (Audi, porshe, maserati) kallar dubbel turbos för Bi-turbo (Latin)
Med andra ord: Det är fortfarande bara ett namn och har inget som helt med hur dom funkar att göra europa kallar sina bi-turbo och övriga TT(Twin turbo undantag finnes såklart)
Det millen pratar om kallas "Sequential twin-turbo" och bakas in i namnet bi eller twin turbo..
Bi = 2 twin = 2 alltså betyder de enbart att de sitter dubbla aggregat på bilen sen beror de på vad tillverkaren har för kriterier på dom båda namnet vilket som hamnar på bagageluckan..
du kan även skriva stereo-turbo på om du vill betyder 2 de också..
Har det inte diskuterats om det gäller parallella eller seriella aggregat man menar med Bi eller twin ? Hur är det egentligen?
Porsche 959 - dubbla aggregat varav ett litet som skjuter frart på det stora (väldigt ovanligt) 300ZX - dubbla aggregat som matar vardera 3 cyllar Volvo S80T - dubbla(jävligt små) aggregat som matar vardera 3 cyllar Supra MK4 - dubbla aggregat som matar vardera 3 cyllar (?)
Har det inte diskuterats om det gäller parallella eller seriella aggregat man menar med Bi eller twin ? Hur är det egentligen?
Biturbo är väl då man har två mindre turboagg efter varandra istället för ett stort. Vid låga varvtal är det bara ena turbon som jobbar och iom att agget är mindre än i bilar med singelturbo så får man inte lika mycket lagg. Vid högre varvtal öppnas en avgasventil (wastegate) till den andra turbon också, så man får tillräckligt högt flöde till motorn (vid höga rpm så slukar motorn mer luft). Den sekundära turbon har säkert dessutom en backventil så att luften första turbon pumpar in inte smiter ut genom den och får den att gå baklänges. Biturbo är mycket mer komplicerat än twinturbo eller singelturbo och kostar säkert bra mycket mer.
Twinturbo är paralellt kopplade turboaggregat, ena tar hand om ena halvan av motorn, andra tar hand om andra halvan. Fördelen med detta över singelturbo är att man har mindre agg och minskar på så sätt lagget.
Har det inte diskuterats om det gäller parallella eller seriella aggregat man menar med Bi eller twin ? Hur är det egentligen?
Biturbo är väl då man har två mindre turboagg efter varandra istället för ett stort. Vid låga varvtal är det bara ena turbon som jobbar och iom att agget är mindre än i bilar med singelturbo så får man inte lika mycket lagg. Vid högre varvtal öppnas en avgasventil (wastegate) till den andra turbon också, så man får tillräckligt högt flöde till motorn (vid höga rpm så slukar motorn mer luft). Den sekundära turbon har säkert dessutom en backventil så att luften första turbon pumpar in inte smiter ut genom den och får den att gå baklänges. Biturbo är mycket mer komplicerat än twinturbo eller singelturbo och kostar säkert bra mycket mer.
Twinturbo är paralellt kopplade turboaggregat, ena tar hand om ena halvan av motorn, andra tar hand om andra halvan. Fördelen med detta över singelturbo är att man har mindre agg och minskar på så sätt lagget.
där måste jag säga att wikipedia har fel. precis som andra skrivit före så heter det BITURBO på audi rs4. och där ör båda aggen lika stora, och matar varsin cylindebank (3cyl) hur tror du den skulle gå om 3 cyl får lägra ladd än det andra???
som någon skrev före så är det bara ett namn. OFTAST sägs det biturbo i europa och twin turbo på japanska. sen är det upp till tillverkarnaatt välja vad dom vill ha för namn och om det ska vara seriekopplade turbos (supra MkIV) eller båda fulltryckare eller lågtryckare..
Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
Har det inte diskuterats om det gäller parallella eller seriella aggregat man menar med Bi eller twin ? Hur är det egentligen?
Porsche 959 - dubbla aggregat varav ett litet som skjuter frart på det stora (väldigt ovanligt) 300ZX - dubbla aggregat som matar vardera 3 cyllar Volvo S80T - dubbla(jävligt små) aggregat som matar vardera 3 cyllar Supra MK4 - dubbla aggregat som matar vardera 3 cyllar (?)
mvh K
Njae.. Supran har en liten för låga varv och en ´större för höga varv.. men bägge samarbetar vid fullt laddtryck i hela regristret.. så man kan säga att den lilla hjälper den större
Men man kan koppa om dem till TTC (True Turbo Conversion) dvs.. man kopplar om vacuum laddningen så bägge fungerar som en enda stor enhet.. vilket ger betydligt mer ketchup effekt.. å påminner om en stor singelturbo = )
Senast redigerat av Dragonbreath (17 januari 2009)