2211
Sök

Bromsskivor volvo V70

+Uppfinnare+
643 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena, jag hjälpte en polare med hennes V70 2,5T idag, Vet tyvärr inte årsmodell helt säkert men tror det var en -01. Ena bromsbacken till handbromsen bak låste sig när man körde, så jag skulle lossa skivan och försöka ställa allt till rätta, men jag förstod inte hur jag skulle få av skivan, den lossnade inte när jag hade tagit bort oket, måste man skruva av de skruvarna som sitter på baksidan??

Mvh Rikard
Senast redigerat av Evil_90 (16 januari 2009)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

5 089 Inlägg
16 januari 2009
#2
du måste justera loss bromsbackarna ja, lättast är att ta en torx framme vid spaken och släppa, under den lilla luckan i handsfacket.
Funkar inte det får du stoppa in en skruvmejsel i ett utav hålen till bromsskivan och pilla på justerskruven där innanför och släppa. men ska det bytas så är dte bara att rycka loss det.

\Lindgren

4 821 Inlägg
16 januari 2009
#3
säkert bromsbanden som har släpt ifrån bromsbackarna, för att få av skivan så släpp på justeringen till handbromsen (görs inne i bilen under damasken till spaken) sen skruvar du bort bromsoket och sist skruven som håller fast skivan imot navet, skulle den inte släppa nu så är det bara att ta en hammare eller mindre slägga och slå på navet (där som fälgen ligger imot) så lossar den.

FLindgren skrev:
du måste justera loss bromsbackarna ja, lättast är att ta en torx framme vid spaken och släppa, under den lilla luckan i handsfacket.
Funkar inte det får du stoppa in en skruvmejsel i ett utav hålen till bromsskivan och pilla på justerskruven där innanför och släppa. men ska det bytas så är dte bara att rycka loss det.
det är inte så på dom utan som jag skrev.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

14 Inlägg
16 januari 2009
#4
Om det är en ny v70, dvs 00 och uppåt så släpper man på justerskruven i kupen bara, är det den gamla så är det som föregående säger. Sedan kan skivorna sitta ganska så fast i alla fall så en kopparslägga är att föredra:)smile
Edit: du hann före Christian tongue
Senast redigerat av Driftarn (16 januari 2009)

Volvo Original, det är grejer det!!!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#5
Men det var som så att skivan gick att snurra på, den ville inte lossna när jag slog på den bara(fast jag hade iofs ingen riktig hammare), fast man måste lossa på justerskruven för att få loss skivan ändå eller??

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

4 821 Inlägg
16 januari 2009
#6
oftast ja då det blir en liten kant på skiva som backarna fastnar på när du ska dra av skivan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök