3570
Sök

Lite ös i traktor

Skåning
739 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#1
Nån som vet hur man kan få lite hästar
ur 740:n? Helt orginal nu, är så trött på det nu.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

250 Inlägg
16 mars 2006
#2
lättaste o billigaste alternativet är nog att köpa en ny bil med turbo...för en bil med sugmotor är inte lätt o trimma...du kan väl få ut 20 talet hästar med chip, öppet luftfilter o sportavgasrör!

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________

Skåning
739 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#3
Jo, hade gärna gjort det, men budgeten är lite tajt
Förutom det, vad kan man göra med just 740-motorn
för att få mer ös i den?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

250 Inlägg
16 mars 2006
#4
det går ju alltid att turbo konvertera men det är ju så mycket annat man måste byta då...

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________

Skåning
739 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#5
Men om man inte har råd än med turbokonvertering då?
Hade tänkt göra det när jag har tjänat in lite pengar,
men om man bortser från överladdning, vad kan man
göra då? Hjälper det nåt att byta kam, byta till 2,5-tums
avgassystem, byta luftfilter och sånt?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

10 287 Inlägg
16 mars 2006
#6
Sök i forumet. Kambyte till H-kam är effektivt. Resten ger marginellt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

32 Inlägg
16 mars 2006
#7
ja turbo.. kostar inte å mycket att fixa det.. du kan få köpa både turbo och grenrör av mej för ynka 1400. då finns det allt som på en turbo ska sitta. olja in olja ut. vatten in vatten ut. nipplarna till olja in och vatten in e helt nya. och slangen till olja in..
och allt i i väldigt bra skick..

blir man stoppad för fortkörning så körde man för sakta.

Skåning
739 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#8
Det satt en V-kam i orginal, testade igår att byta till en T-kam,
det blev knappt nån skillnad. Kan det göra nåt att sätta i en H-kam?
Vilken kam är då värst? Ledsen, Mr.sierra_v6, har inte ens råd med det,
jag är bara en fattig 18-åring med knappt någon inkomst, alla pengar går
än så länge åt till bensin och skitdäck.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Vw trimmare
2 995 Inlägg
Skåning
739 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#10
Vad kan en planing kosta och göra då?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 mars 2006
#11
Ger olika mkt på olika bilar....plana toppen kan du göra själv....


Skåning
739 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#12
Hur planar jag själv?
Kan man inte bara skicka in skiten till en verkstad
som gör det ordentligt?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 mars 2006
#13
självklart kan man det  Priset för att plana en topp är från 200:- beroende på hur mycket som ska tas, och om förbränningsrummen ska putsas av osv... men då får du demontera toppen själv....
Detta är priser ifrån en kille i uppsala som fixar toppar...
Senast redigerat av MeloveGolf (16 mars 2006)


Skåning
739 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#14
Jag tänkte så här: 2,5-tumsrör hela vägen med extraktorgrenrör
och 2 simonsdämpare, plugga all avgasrening, öppet filter, byta
till 531-topp som i så fall skulle planas, portas lite och bestyckas med
exempelvis en h-kam och att lätta svänghjulet. Hur mycket skulle det göra?
Motorn är en b230e, alltså mekaniskt insprutning.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

10 287 Inlägg
17 mars 2006
#15
www.resultatservice.com

Annons på B230:

---------------------------
P.g.a. oseriös köpare är nu motorn till salu igen.
B230 (226hk) med 531 topp säljes, byggd av Stålmotor i Emmaboda.
Motorn är öppnad så skicket är lätt att kolla.
Säljes komplett med grenrör, ställbart kamdrev och koppling. Ring för mer info.
12.000:-
---------------------------

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Skåning
739 Inlägg
17 mars 2006
Trådstartare
#16
Har icke råd med nåt sånt, tyvärr.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

12 Inlägg
18 mars 2006
#17
Om du inte har råd att lägga ung. 10 000 kr på bilen för att få X-antal fler hästar så bör du ställa av bilen, ta bussen och jobba x-tra,dessutom är det ingen idé att köpa till ett 2 tums system till en vanlig 740. Du lär bara få ung 10 hästar eller något. Har själv en volvo, 745 8v. Inge power alls och det skare heller inte va i en sådan packåsna. Köp hellre en turbovolvo, se 740 Turbo, för 25000 om två år..


608 Inlägg
18 mars 2006
#18
Ibanezman skrev:
Jag tänkte så här: 2,5-tumsrör hela vägen med extraktorgrenrör
och 2 simonsdämpare, plugga all avgasrening, öppet filter, byta
till 531-topp som i så fall skulle planas, portas lite och bestyckas med
exempelvis en h-kam och att lätta svänghjulet. Hur mycket skulle det göra?
Motorn är en b230e, alltså mekaniskt insprutning.

hörs bra de där!inte blir den ju nån racingbil men piggare blir den nog iallafall!

old volkswagens never die,they just get lower:D

Skåning
739 Inlägg
19 mars 2006
Trådstartare
#19
Jag hjälpte en polare med hans 740 för ett tag sen,
vi satte dit extraktorrör, 2,5-tums hela vägen med 2 simonsdämpare,
pluggade all avgasrening, KN-filter, det gav knappt nån jävla skillnad alls,
möjligtvis LITE snabbare gassvar men inte fan gick den fortare. Då kom jag
till slutsatsen att man måste byta kam och bearbeta toppen om det ska
hända något, kan det stämma?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Örebroare i exil
970 Inlägg
19 mars 2006
#20
jajemen. bearbeta toppen är den enda lösningen. men ett tips är att du struntar i trimning och spar ihop till en t.ex 740 Tic. va själv inne på att slänga på en planad 531 topp med vassare kam osv osv på min GL. skulle kanske fått ut 25-30 hästar på det. det är inte värt pengarna helt enkelt.

Hej FRA!


Sök