3402
Sök

Dela remotekabel till fler slutsteg.

821 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
Hej alla.
Tänkte kolla med någon som är bättre än mig i detta ämne.
Har 5 slutsteg som ska in i bilen och hur ska jag göra på bästa sätt för att få remotekabel till alla?
Har läst lite om Relä.. Vad för relä ska jag ha isåfall? Räcker det med ett 4-poligt extraljus relä?

Hur ska jag isåfall koppla in 5 sladdar på ett 4-poligt? ska man ta 2 st sladdar från 2 av kontakterna?

Tack för all hjälp!

Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
16 januari 2009
är väll bara att dra 5 kablar från remoten på stereon

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

4 Inlägg
16 januari 2009
sengstr skrev:
Hej alla.
Har 5 slutsteg som ska in i bilen och hur ska jag göra på bästa sätt för att få remotekabel till alla?
Har läst lite om Relä.. Vad för relä ska jag ha isåfall? Räcker det med ett 4-poligt extraljus relä?

Hur ska jag isåfall koppla in 5 sladdar på ett 4-poligt? ska man ta 2 st sladdar från 2 av kontakterna?

Tack för all hjälp!

koppla konstant ström till 30 på relät, koppla in remoten på 85 , jorda på 86, koppla de 5 styrströmskablarna på 87. detta borde funka om det är ett vanligt relä.

821 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
speed6 skrev:
sengstr skrev:
Hej alla.

Tack för all hjälp!

koppla konstant ström till 30 på relät, koppla in remoten på 85 , jorda på 86, koppla de 5 styrströmskablarna på 87. detta borde funka om det är ett vanligt relä.

Det är ett vanligt relä. 20 kr från biltema.. Med exakt de nr som du pratar om.
Tack för hjälpen! Ska testa det där snarast!

21 761 Inlägg
16 januari 2009
sengstr skrev:

Om du drar en kabel från reläutgången (87) och sedan löder ihop alla 5 remotekablar på reläkabeln, som speed6 menar ungefär, då ska det bli säker kontakt. Om du sätter alla 5 kablarna i en enda flatstiftshylsa så kan det finnas risk för glappkontakt.
Senast redigerat av Drönirettab (16 januari 2009)

821 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
Okej ett mycket bra tips! Satt faktiskt själv och funderade på det där med flatstiftshylsa. Känns som inte alla 5 ens skulle få plats riktigt..

821 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Kan jag förresten använda samma relä för att t ex styra neon bak i skuffen??
hur bör man koppla då? på samma sätt men istället för remotekabel på 87 så kanske styrning eller liknande kanske?

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
17 januari 2009
varför inte bara dra in remoten från stereon i ett steg, Sen nästa remote vidare till nästa och därifrån nästa slutsteg igen osv.. Den ger ju bara startström om vi kallar det så till slutstegen.

821 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
air_denka skrev:
varför inte bara dra in remoten från stereon i ett steg, Sen nästa remote vidare till nästa och därifrån nästa slutsteg igen osv.. Den ger ju bara startström om vi kallar det så till slutstegen.

därför att jag tänkte göra så att jag ska sätta "Vip strömbrytare" så att jag när jag är ute och åker bil kan välja vilket högtalare jag vill ska "ljuda med sin skönhetssång"..

Och t ex på utställningar så ska jag kunna välja vilka som ska låta eller på DB tävlingar.
Därav att jag behövde ett relä som kan dela signalen.

för då kan jag styra allt frammefrån smile utan att behöva tänka så mycket wink
Senast redigerat av sengstr (17 januari 2009)

2 665 Inlägg
17 januari 2009
ja men då måste du ju ha 5st relän om du ska styra varje steg med en knapp/spak.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

821 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
det måste jag väl inte? det räcker med 1 relä där man delar till 5 sladdar som varsin går till en vipp strömbrytare som sen går vidare till varje slutsteg.

21 761 Inlägg
17 januari 2009
Blir ju en hel del kabeldragning, det har du väl tänkt på. smile

821 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
självklart har jag tänkt på det wink men för att få den funktionen så har man inget val helt enkelt smile

153 Inlägg
17 januari 2009
Ja bara bygla Remoteströmmen på brytarna, å sen tar du ut en stykabel till varje steg .. 3 steg---3 kablar bak smile

Tuned By Nenne !!

2 665 Inlägg
17 januari 2009
ja det går ju som du säger också men vad är orsaken till reläet undrar jag då?

Du kan ju dra en sladd från stereon till de 5 brytarna o sedan till stegen utan relä.

Frågan är bara hur mycket din stereo tål i strömförbrukning på remote utgången? Är det därför du tänker på relä??

821 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
anledningen till ett relä.. är för att jag pratade med en kille på MDS.. och berättade mina planer med strömbrytarna osv.. Då pratade han direkt om ett relä.. Det skulle underlätta sa han.. Så då går jag på det.

En kompis till mig som gjort likadant använde inte relä utan lödde bara ihop 5 kablar ifrån 1.. och drog sen vidare.. så det går ju att göra på båda visen.. Men relä känns säkrast på något vis.. Den kostar ju inte så mycket heller.. 20 kr bara

Trafikledare
563 Inlägg
17 januari 2009
Hmm... Relä är ju lite överkurs när det är så lite ampere som behövs. Det räcker om du kopplar in remoten på ena sidan på alla brytare och sen bak till stegen.

Då spara du ju 100 kr, för dom kostar väl 20 kr/st??

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

821 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
behöver bara 1 relä. smile så 20 kr sammanlagt wink

iallafall som jag förstått det !
Senast redigerat av sengstr (17 januari 2009)

2 665 Inlägg
18 januari 2009
Du behöver inget relä. Relä har man för att fjärrstyra något som drar ström en bit därifrån.

Typ att du har brytarna fram och en 0,5 kabel till styrning av varje relä som är placerade i bagaget som sedan skickar på spänningen till remoten på stegen.

Komihåg att alltid montera en diod på relät som hindrar relät att skickar in spänning i remote ingången.
Det borde samma kille kunna förklara, kan han inte det då pajar du nog stereon.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
18 januari 2009
ta ström från dimbakljusen. då har du en knapp och allt draget.

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Sök