3260
Sök

Spärra volvo AWD´s visko??

79 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Hej, jag tänkte bara höra om det är någon som vet om man skulle kunna spärra volvos viskokoppling till bakhjulen? så att den hela tiden driver på alla fyra.. i så fall hur skulle man på bästa sett göra det?
Vore nämligen en rätt kul tanke att ha en volvo typ XC70 eller 855 AWD som har "riktig" fyrhjulsdrift! smile

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...

273 Inlägg
17 januari 2009
har ingen aning om hur volvo fått ihop de där luriga systemet tongue enklast är ju att du köpare en quattro tongue hehe.

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

79 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Hahah jaao, det är vel så! men kul om man kunde testa lixom o få samma fyrkrafs som på just quattro big_smile

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...

273 Inlägg
17 januari 2009
hehe jo det skulle vara intressant big_smile hehe. btw har en riktit rolig artikel här hemma om volvos AWD vänta ska scanna in den wink

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

Turbo lover
555 Inlägg
17 januari 2009
Funkar nog inget bra att köra med helt låst mellandiff annat än på snö/is. Kommer hugga som fan när du behöver svänga med fullt rattutslag.

273 Inlägg
17 januari 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97354/546043_32l7aa.jpg
jappp smile

ärlig fakta ? cool

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

KHRacing
17 januari 2009
Turbovin skrev:
Funkar nog inget bra att köra med helt låst mellandiff annat än på snö/is. Kommer hugga som fan när du behöver svänga med fullt rattutslag.

Det funkar perfekt då bilen inte har diffbromsar. smile

Hur skall annars Subaru Leone Turbo -88 kunna framföras annars ?
Denna Subarumodellen har ingen centerdiff alls (direktdrivet mellan lådan/fram-bakaxel)
Senast redigerat av KHRacing (17 januari 2009)

Turbo lover
555 Inlägg
17 januari 2009
KHRacing skrev:
Turbovin skrev:

Det funkar perfekt då bilen inte har diffbromsar. smile

Hur skall annars Subaru Leone Turbo -88 kunna framföras annars ?
Denna Subarumodellen har ingen centerdiff alls (direktdrivet mellan lådan/fram-bakaxel)

Ja okej då, det kanske funkar om man inte har diffbroms i bakaxeln. Vet iaf att min vill skutta lite så fort jag låser upp mellandiffen. Dock rätt kraftigt diffbroms i bakaxeln på min men det funkar bra så länge mellandiffen är i öppet läge.

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2009
[video]http://www.garaget.org/video/frp7oogvq2my[/video]
Edit: Det finns flera videos som denna, med olika 4WD-bilar, men Volvon klarar detta testet bäst...

I låga farter (under 40km/h) så är alltid diffbromsen bak aktiverad på Volvo.
Men fram, så är växellådan helt odiffbromsad, vad jag vet. smile
Senast redigerat av TurbOla (17 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 januari 2009
På volvo v70 awd gamla modellen sitter de en mekanisk koppling på kardanaxeln...dessa brukar gå sönder ofta å att få tag på en trasig sån å svetsa den är nog lättaste lösningen :p

Sen vet jag dock en här i stan som på sin gamla v70r awd krökte båda drivaxlarna bak så om de är rekommenderat å sladda å hålla på med volvos gamla 4hjulskrafs e nästa fråga

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2009
Xuri skrev:
På volvo v70 awd gamla modellen sitter de en mekanisk koppling på kardanaxeln...dessa brukar gå sönder ofta å att få tag på en trasig sån å svetsa den är nog lättaste lösningen :p

Sen vet jag dock en här i stan som på sin gamla v70r awd krökte båda drivaxlarna bak så om de är rekommenderat å sladda å hålla på med volvos gamla 4hjulskrafs e nästa fråga

Mekanisk?
Det är en viskokoppling, om du tänker på mellandiffen.

Det är lameller som ligger i ett silikonoljebad.
När främre kardanen snurrar mer än bakre, värmer det upp oljan som stelnar, och låser bakre drivaxeln.
På så sätt börjar bakhjulen driva.

Sen att du vet nån som vet nån som krökte drivaxlarna... tongue
Om nu inte 960/V90/S90 börjat kröka drivaxlar... tongue
Det är nämligen en modifierad bakvagn från S/V90.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/528955_epe75z.jpg

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 januari 2009
TurbOla skrev:
Xuri skrev:

Mekanisk?
Det är en viskokoppling, om du tänker på mellandiffen.

Det är lameller som ligger i ett silikonoljebad.
När främre kardanen snurrar mer än bakre, värmer det upp oljan som stelnar, och låser bakre drivaxeln.
På så sätt börjar bakhjulen driva.

Sen att du vet nån som vet nån som krökte drivaxlarna... tongue
Om nu inte 960/V90/S90 börjat kröka drivaxlar... tongue
Det är nämligen en modifierad bakvagn från S/V90.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/528955_epe75z.jpg

ja just de jag tänkte på en anna diff å nej visko funkar inte som du skriver

när olja värms upp bildas ett tryck innuti diffen å detta trycket gör att lamellerna börjar greppa å driva

tongue

finns säkert folk som krökt axlarna på v90 men är inte så många av dom som har över 300 hk..

de skiljer dock rätt mycke på v90s multilink å v70ins bakvagn..

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2009
Xuri skrev:
ja just de jag tänkte på en anna diff å nej visko funkar inte som du skriver

när olja värms upp bildas ett tryck innuti diffen å detta trycket gör att lamellerna börjar greppa å driva

tongue

finns säkert folk som krökt axlarna på v90 men är inte så många av dom som har över 300 hk..

de skiljer dock rätt mycke på v90s multilink å v70ins bakvagn..

Oljan tvingar ihop lamellerna, så du får drivning på bakvagnen. wink
Men det är ingen mekanisk lock-up.
Det är ju multilink-bakvagnen som användes på 960 och alla nyare RWD Volvos.
Den är bara smått modifierad för att passa på 850/V70/S70.

Man vill ju ändra så lite som möjligt, för ju mer som måste ändras/göras om kostar extra.

Sök