3016
Sök

Tänningslåset har kajkat?

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Hejsan alla.
Jag ska berätta lite från början... i torsdags funka allt som vanligt.. satte i nyckeln å vred om och körde iväg,i fredags skulle ja göra samma sak,Men då gick det inte att vrida nyckeln till första läget?! Jag vred fram å tillbaka men inget hände,det är som att nått har "fastnat" i tänningslåset så det ej går att vrida om nyckeln. Jag har satt i kupevärmaren å allt,smörjt m.m...
Det var visserligen 26- i fredags när allt börja.
Som ett plus i den dumma kanten så är rattlåset i så det blev bara mer jobb.

Men som sagt... fortfarande går det inte att vrida om nyckeln.
Dörrarna går att få upp utan problem som alltid,men det är just tänningslåset som håller på att jävlas!

Vad är det för fel? Är låset totalt slut eller,men de kan ja inte tro för det har jämt funkat annars....

Tacksam för svar.
Mvh Elin

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

124 Inlägg
17 januari 2009
Är rattlåset i så blir det så. Prova att vicka lite på ratten samtidigt som du vrider på nyckeln så ska du se att de löser sig smile

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Coffe skrev:
Är rattlåset i så blir det så. Prova att vicka lite på ratten samtidigt som du vrider på nyckeln så ska du se att de löser sig smile

Det har ja försökt sen igår :S och innan ja råka slå i rattlåset så funka det ändå inte :S det var samma problem då sad

*Endast Mercedes ägare

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 januari 2009
Har du provat med en annan nyckel?
Men va ditt användarnamn räcker det ju med en startknapp tongue

832 Inlägg
17 januari 2009
Det är säkert rillorna i låset som har fastnat. Det blev så för mej oxå i en opel omega. Jag löste det ganska enkelt och tog vinkelslipen och kapade bort rattlåset och satte dit en startknapp.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Svar till Lurken_85:
jo men bara det att ja står på en gäst parkering tongue Jag vet inte om de räcker att bryta rattlåset och sen fixa dit en knapp bara?

Svar till bumpe:
Jag har två nycklar till bilen,den ena funkade inte heller :S Ena är till dörren å tänningen och den andra bara till tänningen. Jag vet inte om ja säger rätt nu men visst ska det "klicka" till när man stoppar i nyckeln? Det gör de inte på min. Men såg nu att de var ganska mycke skit å beläggningar mellan skårorna som satt fast,vet inte om de är problemet kanske eller?

*Endast Mercedes ägare

3 235 Inlägg
17 januari 2009
Töm en burk med sprayolja, eller låsolja in i tändningslåset. Om du har tillgång till en kompressor kan du också försöka blåsa rent med tryckluft.
Annars är det bara in/ut med nyckeln, och spraya ordentligt med lättflytande olja tills all skit löses upp.

Lycka till!

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
jag har en flaska med låsolja i bilen,jag har nog varit lite för snäll med den men jag har sprayat så det rinner ur tänningslåset haha smile Och köt nyckeln ut å in hela tiden men han är lika seg som vanligt,fått till 2 gånger att vrida igång bilen men han dog för det var för kallt så då var de bara att börja om från början igen.. Men är de tecken på att tänningslåset INTE är slut? =S

*Endast Mercedes ägare

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
17 januari 2009
Är det din 124:a? På jobbet så byter dom t-lås lite då o då på dom pga att dom ballar ur.

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
g-man skrev:
Är det din 124:a? På jobbet så byter dom t-lås lite då o då på dom pga att dom ballar ur.

jag jobbar ju på rekonden på Mercedes så ja kanske bara kan knalla in på verkstan å prata med dom kanske om dom har nått som är någolunda bra?

*Endast Mercedes ägare

832 Inlägg
17 januari 2009
Du kan bryta rattlåset och skruva lös bottenplattan på tändningslåset sen kan du starta med en skruvmejsel. Men prova föst att rengöra och smörja men det brukar vara kört. Räcker ju att en rilla har fastnat riktigt så är det skrot med låset.

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
okej jag får försöka nu när ja går ut att starta igen,tror det ej kommer gå bra. Men alltså om jag nu skulle bryta rattlåset... tror ni inte att den kommer hugga fast då å då i kuggarna? Tänkte om de skulle vara riskabelt att köra och den där bara skulle hugga för då är det verkligen kört. hmm

*Endast Mercedes ägare

832 Inlägg
17 januari 2009
jo det finns risk att det hamnar skit i låset när man har brytit rattlåset men som jag sa kör lungt (Du kan ha en kompis brevid som kan hjälpa till och rycka om det håller på att gå åt skogen) till närmaste vinkelslip och skär bort hela rattlåset sen sätter du bara en vippbrytare till tändningen och en knapp till starten. Eller så byter du rattstång på en gång.

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Det blir nog att bryta rattlåset som sagt. Sen tills vidare ha knapp. Tur att dörrarna inte har svikit och att man fortfarande kan larma den. Annars skulle jag nog inte gjort detta

*Endast Mercedes ägare

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 januari 2009
Det med att du fick det att fungera lite är ett tecken på att det kärvar/slut...
Låter tveksamt att det skulle kärva men får du ut cylindern så bada den i färgrent över natten. I med mycket teflonolja och jucka med nyckeln tills det går att få runt. Ta sedan lite tjockare smörjmedel som inte dunstar lika fort...

Prova att gå till närmaste nyckelverkstad och gör en ny kopia på nyckeln, kan hjälpa mot slitna lås.

Du har alltså inga extranycklar? Tappar du dina nycklar är det kört?

832 Inlägg
17 januari 2009
bumpe skrev:
Det med att du fick det att fungera lite är ett tecken på att det kärvar/slut...
Låter tveksamt att det skulle kärva men får du ut cylindern så bada den i färgrent över natten. I med mycket teflonolja och jucka med nyckeln tills det går att få runt. Ta sedan lite tjockare smörjmedel som inte dunstar lika fort...

Prova att gå till närmaste nyckelverkstad och gör en ny kopia på nyckeln, kan hjälpa mot slitna lås.

Vad jag förstog så fick han det inte att funka alls och för att få ur kolven måste man ha nyckeln i och ett fungerande lås annars skulle det väll vara lite onödigt att ha lås överhuvudtaget.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 januari 2009
Lurken_85 skrev:
bumpe skrev:

Vad jag förstog så fick han det inte att funka alls och för att få ur kolven måste man ha nyckeln i och ett fungerande lås annars skulle det väll vara lite onödigt att ha lås överhuvudtaget.

Då får han väl skruva loss hela fästet och bada då...

832 Inlägg
17 januari 2009
bumpe skrev:
Lurken_85 skrev:
bumpe skrev:

Då får han väl skruva loss hela fästet och bada då...

Ja men det blir hela rattstången väll eller går det att ta lös bara låshållaren? Har för mej att det är gjutet eller nitat runt rattstången. Men jag kan ha fel.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 januari 2009
Lurken_85 skrev:
bumpe skrev:
Lurken_85 skrev:

Ja men det blir hela rattstången väll eller går det att ta lös bara låshållaren? Har för mej att det är gjutet eller nitat runt rattstången. Men jag kan ha fel.

Kan kolla på min 124 hur det ser ut imorgon...

Fd bilmek. Numera båtmek..
129 Inlägg
17 januari 2009
Du har råkat på 124ans största sjukdom. kasst tändningslås.
Skulle du få igång den så kör direkt till dina verkstadskollegor och stäng inte av bilen!!!
Då tar dom ur t-låset på 1 min så kan du köra med mejsel tills du får ett nytt.
Men nyckeln måste vara i "radioläge" annars går det inte. Annars är det nytt rattlås som gäller.

Sök