3500
Sök

(Skrota bilen - få 28.000 kronor) nya regler i tyskland

DFFL
9 020 Inlägg
20 januari 2009
#41
littlemissperfect skrev:
Alla bilar lär ju inte försvinna ifrån Tyskland, så ni lär nog inte behöva oroa er. Hela Tysklands befolkningsom som har bil,lär inte använda sig av den. Men för bilbranschen måste vi se frågan i ett globalt perspektiv, det som drabbar men även gynnar andra länder kommer även påverka vårt land.

I Sveriges fall tror jag att vi snart lär vara tvungna att införa skrotningspremien igen....

Nej, men när deras halvdana E30 325:or värda i normalt fall 1000 Euro ska bort så lär de skrotas.
Vilket inte är så kul för t.ex. de svenskar som vill ha en sådan.
(Även om just den var ett dåligt exempel då det finns 70 miljoner i sverige)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

iceman_21
20 januari 2009
#42
Hoppas åxå ¨på att dom inför skrotningspremie snart igen smile

730 Inlägg
20 januari 2009
#43
men omg ja har 7 st bilar som ja har ägt i över ett år som ja tänkt skrota..

De blir ju 196 000 kr tonguetongue

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

Grävmaskinist
216 Inlägg
20 januari 2009
#44
YeahBitch skrev:
men omg ja har 7 st bilar som ja har ägt i över ett år som ja tänkt skrota..

De blir ju 196 000 kr tonguetongue

Står ju att du måste köpa en ny bil med... De blir ju -3 miljoner typ hmm


8 156 Inlägg
20 januari 2009
#45
MilleN skrev:
BboyLuna skrev:
Någon som vet om det spelar någon roll på årsmodell när man ska skrota ock få ut 28tsk?tar dom även bilar från andra länder?

Minst nio år och du måste ägt bilen i ett år, men du lär kunna glömma att åka dit och skrota din egna svenskreggade bil wink

Idén är både bra och dålig, det borde vara något i stil med att man får 28.000 kronor i samband med att man köper ny bil, inte bara sådär...

En sådan lösning kanske vore något för Sverige?
Om man skrotar en äldre fossilbränsledriven bil som varit i hushållets ägo i mer än 1 år (en bil av årsmodell 1975-2000) och om man samtidigt köper en nyare (årsmodell 2000+) miljöbil så kanske man skulle kunna få 15k i miljöstöd och 30k om man köper en helt ny bil? Man borde rimligtsvis få ytterligare en bonus om man skrotar en bil utan katalysator.

Skulle kanske kunna ge en skjuts åt våra egna bilmärken och även hjälpa begagnatmarknaden lite?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 637 Inlägg
20 januari 2009
#46
Phaetoon skrev:
MilleN skrev:
BboyLuna skrev:
Någon som vet om det spelar någon roll på årsmodell när man ska skrota ock få ut 28tsk?tar dom även bilar från andra länder?

Minst nio år och du måste ägt bilen i ett år, men du lär kunna glömma att åka dit och skrota din egna svenskreggade bil wink

Idén är både bra och dålig, det borde vara något i stil med att man får 28.000 kronor i samband med att man köper ny bil, inte bara sådär...

En sådan lösning kanske vore något för Sverige?
Om man skrotar en äldre fossilbränsledriven bil som varit i hushållets ägo i mer än 1 år (en bil av årsmodell 1975-2000) och om man samtidigt köper en nyare (årsmodell 2000+) miljöbil så kanske man skulle kunna få 15k i miljöstöd och 30k om man köper en helt ny bil? Man borde rimligtsvis få ytterligare en bonus om man skrotar en bil utan katalysator.

Skulle kanske kunna ge en skjuts åt våra egna bilmärken och även hjälpa begagnatmarknaden lite?

Varför från 1975? Det finns även många bilar äldre än 1975 som är värda under 30k, dessutom saknar de katalysator.
Blivande klassiker nyare än 75 är minst lika spännade och värda att spara åt framtiden. Den bästa lösningen för alla är nog en rejäl miljöbilspremie för de som köper en ny miljöbil (mycket mer än dagens 10.000) och en skrotningspremie gällande alla, inte bara nybilsköpare på typ 5000 kronor. Då skulle nybilsförsäljningen öka. Fler gamla bilar skulle skrotas fast mindre dramatiskt så klassiker räddas och det skulle fortfarande finns gott om billiga förstabilar, rallyobjekt o s v...
Senast redigerat av EmilHammarlund (20 januari 2009)

1 814 Inlägg
20 januari 2009
#47
Bra idé, men bara svenska bilar ska man få köpa då, annars är det dumt tongue

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
20 januari 2009
#48
tråkigt att de gamla fina tyska bilarna kanske försvinner nu, gillar inte nya bilar, vill inte ha en bil som man måste sitta med en dator för att få reda på vad felet är.

bilar från innan 00 tycker jag är bäst wink

klart de finns snygga nya bilar, men jag trivs bättre me gamla wink

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

8 156 Inlägg
20 januari 2009
#49
EmilHammarlund skrev:
Varför från 1975? Det finns även många bilar äldre än 1975 som är värda under 30k, dessutom saknar de katalysator.
Blivande klassiker nyare än 75 är minst lika spännade och värda att spara åt framtiden. Den bästa lösningen för alla är nog en rejäl miljöbilspremie för de som köper en ny miljöbil (mycket mer än dagens 10.000) och en skrotningspremie gällande alla, inte bara nybilsköpare på typ 5000 kronor. Då skulle nybilsförsäljningen öka. Fler gamla bilar skulle skrotas fast mindre dramatiskt så klassiker räddas och det skulle fortfarande finns gott om billiga förstabilar, rallyobjekt o s v...

Bilar äldre än 1975 får man bygga om relativt fritt och dessutom så får man modifiera motorerna i dessa. I "nyare" bilar så får man bara byta ut den befintliga motorn med kompletta original-motorer.

Som sagt. Klassiker måste räddas. Ett sätt kanske vore att subventionera etanol-konvertering + katalysatorrening på äldre bilar? T.ex med 2000:-

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 637 Inlägg
20 januari 2009
#50
Phaetoon skrev:
EmilHammarlund skrev:
Varför från 1975? Det finns även många bilar äldre än 1975 som är värda under 30k, dessutom saknar de katalysator.
Blivande klassiker nyare än 75 är minst lika spännade och värda att spara åt framtiden. Den bästa lösningen för alla är nog en rejäl miljöbilspremie för de som köper en ny miljöbil (mycket mer än dagens 10.000) och en skrotningspremie gällande alla, inte bara nybilsköpare på typ 5000 kronor. Då skulle nybilsförsäljningen öka. Fler gamla bilar skulle skrotas fast mindre dramatiskt så klassiker räddas och det skulle fortfarande finns gott om billiga förstabilar, rallyobjekt o s v...

Bilar äldre än 1975 får man bygga om relativt fritt och dessutom så får man modifiera motorerna i dessa. I "nyare" bilar så får man bara byta ut den befintliga motorn med kompletta original-motorer.

Som sagt. Klassiker måste räddas. Ett sätt kanske vore att subventionera etanol-konvertering + katalysatorrening på äldre bilar? T.ex med 2000:-

Det skulle nog bli populärt framförallt om det det i längden är oskadligt för motorn att konvertera den. Men en förutsättning för detta är att E85 blir mycket billigare än bensin. Idag tankar t o m folk miljöbilar med bensin. (Och får  t ex parkera gratis i vissa städer ändå.) Men de flesta katalysatorfria bilar går snart som hobbyfordon åtminstone inte inom allt för lång framtid. Kanske skulle ansvaret läggas på förbud att köpa/importera nya icke miljöfordon i Sverige, annars tar problemen aldrig slut. Eller till att förbättra utveckligen i de länder som fortfarande tillverkar bilar utan katalysator och eldar med kol? Den skiten sprids ju hit... Miljön blir inte mkt bättre om vi i lilla Sverige åker omkring i elbilar när resten av världen skitar ner. Men det är alltid bra om vi kan föregå med gott exempel och dessutom arbeta mer globalt för en bättre miljö.
Senast redigerat av EmilHammarlund (20 januari 2009)

1 785 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#51
EmilHammarlund skrev:
Phaetoon skrev:
EmilHammarlund skrev:
Varför från 1975? Det finns även många bilar äldre än 1975 som är värda under 30k, dessutom saknar de katalysator.
Blivande klassiker nyare än 75 är minst lika spännade och värda att spara åt framtiden. Den bästa lösningen för alla är nog en rejäl miljöbilspremie för de som köper en ny miljöbil (mycket mer än dagens 10.000) och en skrotningspremie gällande alla, inte bara nybilsköpare på typ 5000 kronor. Då skulle nybilsförsäljningen öka. Fler gamla bilar skulle skrotas fast mindre dramatiskt så klassiker räddas och det skulle fortfarande finns gott om billiga förstabilar, rallyobjekt o s v...

Bilar äldre än 1975 får man bygga om relativt fritt och dessutom så får man modifiera motorerna i dessa. I "nyare" bilar så får man bara byta ut den befintliga motorn med kompletta original-motorer.

Som sagt. Klassiker måste räddas. Ett sätt kanske vore att subventionera etanol-konvertering + katalysatorrening på äldre bilar? T.ex med 2000:-

Det skulle nog bli populärt framförallt om det det i längden är oskadligt för motorn att konvertera den. Men en förutsättning för detta är att E85 blir mycket billigare än bensin. Idag tankar t o m folk miljöbilar med bensin. (Och får  t ex parkera gratis i vissa städer ändå.) Men de flesta katalysatorfria bilar går snart som hobbyfordon åtminstone inte inom allt för lång framtid. Kanske skulle ansvaret läggas på förbud att köpa/importera nya icke miljöfordon i Sverige, annars tar problemen aldrig slut. Eller till att förbättra utveckligen i de länder som fortfarande tillverkar bilar utan katalysator och eldar med kol? Den skiten sprids ju hit... Miljön blir inte mkt bättre om vi i lilla Sverige åker omkring i elbilar när resten av världen skitar ner. Men det är alltid bra om vi kan föregå med gott exempel och dessutom arbeta mer globalt för en bättre miljö.

Hehe kunde inte låta bli att skratta när jag läste "Miljön blir inte mkt bättre om vi i lilla Sverige åker omkring i elbilar när resten av världen skitar ner" fick direkt en bild av en vit liten elbil i sverige omringad av kolkraftverken i övriga länder och att det är där ifrån elbilen får sin energi.

Inte ens en elbil är en miljö vinst när man tankar elen från ett kolkraftverk.

Det är som industrier här i sverige har strikta miljö regler att följa. Ja då skickas tillverkningen utomlands så blir det billigare att tillverka för de har inte så strikta krav på sig bl a. Känns som om vi tar strypgrepp på oss själva i det här landet. Alla kan inte jobba som konsulter och politiker i det här landet eller?
Senast redigerat av dbjanoz (20 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök