3045
Sök

saab problem!!

62 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej! har problem med min sabb viggen, den har blivigt slöare än innan,känner inte av det där sista draget. Har haft inne den på saab men dom hittade inget fel, dom ja bara att den har spikat en del,o att den bara kom upp i 330Nm men att den ska upp i 350Nm..?jag kör på V-power men det hjälper ju fan inte,det  rycker inte blått. va är det för fel kan någon hjälpa mig?

Tack


1 497 Inlägg
18 januari 2009
#2
Har du en laddtrycksmätare monterad?
Trimprogram?
Testat om magnetventilen är hel?

dom ja bara att den har spikat en del

Vad konstaterade att den hade spikat?
Du eller dem?

// Axel

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
18 januari 2009
#3
Fuelair skrev:
Hej! har problem med min sabb viggen, den har blivigt slöare än innan,känner inte av det där sista draget. Har haft inne den på saab men dom hittade inget fel, dom ja bara att den har spikat en del,o att den bara kom upp i 330Nm men att den ska upp i 350Nm..?jag kör på V-power men det hjälper ju fan inte,det  rycker inte blått. va är det för fel kan någon hjälpa mig?

Tack

Kolla kompressionen och tändstiften. och luftfiltret..det var ungefär samma problem med min..

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

305 Inlägg
18 januari 2009
#4
ingen dålig saab verkstad som plockar upp bilen i broms bänk och testar Nm tongue

Nej men lkåter ju som den bara går på glt vilket tyder på magnetventilen men det kan vara så mycket annat också kanske en slang som lossnat.

Lycka till iaf.
//Patrik


1 036 Inlägg
18 januari 2009
#5
Fuelair skrev:
Hej! har problem med min sabb viggen, den har blivigt slöare än innan,känner inte av det där sista draget. Har haft inne den på saab men dom hittade inget fel, dom ja bara att den har spikat en del,o att den bara kom upp i 330Nm men att den ska upp i 350Nm..?jag kör på V-power men det hjälper ju fan inte,det  rycker inte blått. va är det för fel kan någon hjälpa mig?

Tack

Vad laddar din på turbomätaren? Hela gula fältet?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 januari 2009
#6
Dirq skrev:
ingen dålig saab verkstad som plockar upp bilen i broms bänk och testar Nm tongue

Nej men lkåter ju som den bara går på glt vilket tyder på magnetventilen men det kan vara så mycket annat också kanske en slang som lossnat.

Lycka till iaf.
//Patrik

Mängden insprutat bränsle vid visst varvtal, visst lambda, laddtryck osv så får du fram sånt kul ja!
Inte exakta siffror men en fingervisning!


62 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#7
bara orginal laddtrycksmätare. den är inte trimmad, och har inte testat om magneten är hel,hur gör jag det?


62 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#8
zijaa skrev:
Fuelair skrev:
Hej! har problem med min sabb viggen, den har blivigt slöare än innan,känner inte av det där sista draget. Har haft inne den på saab men dom hittade inget fel, dom ja bara att den har spikat en del,o att den bara kom upp i 330Nm men att den ska upp i 350Nm..?jag kör på V-power men det hjälper ju fan inte,det  rycker inte blått. va är det för fel kan någon hjälpa mig?

Tack

Kolla kompressionen och tändstiften. och luftfiltret..det var ungefär samma problem med min..

tändstiften är nya,o det sitter ett öppet filter på den som är i bra skick,men kompressionen har jag inte testat:/


62 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#9
Mange__ skrev:
Fuelair skrev:
Hej! har problem med min sabb viggen, den har blivigt slöare än innan,känner inte av det där sista draget. Har haft inne den på saab men dom hittade inget fel, dom ja bara att den har spikat en del,o att den bara kom upp i 330Nm men att den ska upp i 350Nm..?jag kör på V-power men det hjälper ju fan inte,det  rycker inte blått. va är det för fel kan någon hjälpa mig?

Tack

Vad laddar din på turbomätaren? Hela gula fältet?

japp den laddar hela gula fältet.


1 019 Inlägg
19 januari 2009
#10
Vad är det för tändstift?

Det har hänt att två blå backventiler till tankurluftningen går sönder och ger laddtrycksproblem. Testa att rycka loss R-slangen från magnetventilen och provkör. Går bilen som den ska då så har du sannolikt trasiga backventiler.


2 164 Inlägg
19 januari 2009
#11
Sätt i orginal filtret och kolla om de blir bättre.
Orginal mätaren i bilen visar inget laddtryck.
Kolla MV och slangarna till den från turbon.

MVH

F


741 Inlägg
19 januari 2009
#12
Saab är fan totalt värdelösa, det enda dom kan göra är att koppla in sitt förbannade felsökningsinstrument och läsa, sen vips är 900 spänn borta! Nej åk till någon saab trimmare eller liknande såsom, Nordic, Tmracing eller vad som nästa utom Saab..

Tm racing är sjukt trevliga och mycket duktigare än saab! Saab i Nässjö ville/kunde inte felsöka min bil för dom sa att den var trimmad! när den i själva verket var helt original.. Det jag hade gjort var att plugga igen återcirkuleringen och monterat en öppen dump!

När killen ringe!

"Vi kan inte göra något med denna bilen, den är trimmad så våra värden stämmer inte överens, och det sitter bultar och grejer hur som helst"

Helt efterbliven, Saab i Vetlanda var bättre men dom lyckades inte hitta felet heller! jag åkte till Tmracing och efter 10 min så sa dom att det som hade hänt var att Programvaran hade gått sönder så den skickade ut massa konstiga signaler, jag köpte en ny på skroten och sen gick den felfritt..

Hade jag skitit i saab så hade jag sparat minst 2,000 spänn! har bara dåliga erfarenhetera av saab också från polare..
Senast redigerat av Joo (19 januari 2009)

62 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#13
Fredrik-79 skrev:
Sätt i orginal filtret och kolla om de blir bättre.
Orginal mätaren i bilen visar inget laddtryck.
Kolla MV och slangarna till den från turbon.

MVH

F

när jag har i det öppna filtret, hörs ett knackande ljud,men det hörs bara när man sitter i bilen,o bara på tomgång. jag märker ingen skildnad när jag byter till orginal filtret, bara att det slutar knacka...?


62 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#14
Garfield skrev:
Vad är det för tändstift?

Det har hänt att två blå backventiler till tankurluftningen går sönder och ger laddtrycksproblem. Testa att rycka loss R-slangen från magnetventilen och provkör. Går bilen som den ska då så har du sannolikt trasiga backventiler.

var sitter dessa två backventiler,


1 019 Inlägg
20 januari 2009
#15
Fuelair skrev:
Garfield skrev:
Vad är det för tändstift?

Det har hänt att två blå backventiler till tankurluftningen går sönder och ger laddtrycksproblem. Testa att rycka loss R-slangen från magnetventilen och provkör. Går bilen som den ska då så har du sannolikt trasiga backventiler.

var sitter dessa två backventiler,

Vet ej. Följ R-slangen från magnetventilen eller gå in på STCS's forum och sök. Där finns det folk som har bättre koll på dessa.


BioPower by MapTun
238 Inlägg
20 januari 2009
#16
Fuelair skrev:
Garfield skrev:
Vad är det för tändstift?

Det har hänt att två blå backventiler till tankurluftningen går sönder och ger laddtrycksproblem. Testa att rycka loss R-slangen från magnetventilen och provkör. Går bilen som den ska då så har du sannolikt trasiga backventiler.

var sitter dessa två backventiler,

Höger innerskärm och bakom höger strålkastare.

Maptun #3 BioPower Inviduell

62 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#17
Garfield skrev:
Fuelair skrev:
Garfield skrev:
Vad är det för tändstift?

Det har hänt att två blå backventiler till tankurluftningen går sönder och ger laddtrycksproblem. Testa att rycka loss R-slangen från magnetventilen och provkör. Går bilen som den ska då så har du sannolikt trasiga backventiler.

var sitter dessa två backventiler,

Vet ej. Följ R-slangen från magnetventilen eller gå in på STCS's forum och sök. Där finns det folk som har bättre koll på dessa.

Ryckte R-slangen men ingen direkt skillnad, men jag märkte att när det är minus grader går bilen mycket bättre!..? En varm sommar dag går den inte bra.


1 217 Inlägg
21 januari 2009
#18
Fuelair skrev:
Garfield skrev:
Fuelair skrev:

var sitter dessa två backventiler,

Vet ej. Följ R-slangen från magnetventilen eller gå in på STCS's forum och sök. Där finns det folk som har bättre koll på dessa.

Ryckte R-slangen men ingen direkt skillnad, men jag märkte att när det är minus grader går bilen mycket bättre!..? En varm sommar dag går den inte bra.

Dåligt avskärmat filter?


36 Inlägg
21 januari 2009
#19
till att börja med ta bort det öppna filtret. sedan montera dit en eftermarknads alu ic. din viggen kroknar skapligt när det blir för varm insugningsluft denna icn kan jag rekomendera  http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … amp;cg=640 f

When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end

2 164 Inlägg
21 januari 2009
#20
Kolla alla slangar och vakum slangar att dom är okej.
Låter nästan som du har en läcka nån stans och att du får spikningar för de blir för mycket bränsle.

MVH

F



Sök