3298
Sök

Wastegate och dumpventil

69 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#1
Tja!

Ska ställa en ganska korkad fråga kan tyckas...

Vilka är de egentliga fördelarna med wastegate och/eller dumpventil?

Wastegate kan jag förstå, så att inte topptrycket drar iväg. Vad finns det för andra fördelar?


Men dumpventil? Du dumpar ju laddtrycket och det medför ju att du tappar effekt? Är det för att återhämta motorn mellan växling? Detta är ju inget som används på industrimotorer...

Mvh Jens

Jeep Grand cherokee -96 "Northern Wolf" 4,5" RE lift, NEV stealth bumper, MX6 shocks, Procomp ES2000, Superior axle Dana 30, ARB air locker, Danita 3000, T-max 9000, 35"x12.5 Cooper STT

229 Inlägg
16 mars 2006
#2
Dumpen sparar på turbon...
När du släper gasen för att växla så stänger du gasspjälet och då har luftströmen ingenstans att ta vägen och stuttsar tillbaka till turbon, som bromsas upp kraftigt. Men med en dump så kan turbon snurra fritt och luftflödet strömmar ut genom dumpen.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

12 086 Inlägg
16 mars 2006
#3
Wastegaten ser till att inte laddet stiger i höjden och förstör motorn.
Dumpventilen förhindrar att det blir för högt övertyck som bildas i insugsröret mellan turbo och spjället och med det slipper turbon tvingas ner i varv så pass so mden annars skulle göra. Och får turbon forsätta snurra får man en snabbare spool up och man spar på lagrena i turbo.

69 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#4
Tackar för svaren!

Jeep Grand cherokee -96 "Northern Wolf" 4,5" RE lift, NEV stealth bumper, MX6 shocks, Procomp ES2000, Superior axle Dana 30, ARB air locker, Danita 3000, T-max 9000, 35"x12.5 Cooper STT


Sök